2026-06-22, 03:10
Medlem
Hasse.Haschblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Meningen är väl att det ska hålla avtändningen borta och att du ska slippa jaga mer när du har mättade receptorer... Inte att du ska få någon wow-effekt, klia dig på näsan och må gött hela dagarna.

Välmående och god energi får du av ett hälsosamt och givande liv i övrigt.

Med tanke på din irritation låter det redan som du hade planer på svarta marknaden... Mycket bättre med injektioner så slipper man att alla ska stå på 24 men sälja av 8.

LARO är en jävla skitgrej för de som inte verkligen behöver det. Tragiskt att var och varannan blandmissbrukare fått börja med skiten.
Har du nån erfarenhet öht eller drar du bara saker ur röven?

Efter ett långt bruk av opi's så blir man deppig.
Deppen kan släppa men inte alltid.
För vissa kan det ta flera år att känna lite glädje.

Det är också belagt att inte buvidal fungerar på alla, eller att vissa får bra effekt och andra knappt någon.
Precis som med tramadol som inte ger effekt på alla.
Tramadol fungerar inte på mig. Inte ens lite.

Fattar att du skriver för att få så många poster som möjligt, vad nu det ska vara bra för, men du kan åtminstone skriva i trådar där du har någon slags vetskap om ämnet.
Citera
2026-06-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Tack för svar. Läste mina journaler nu där står

Patienten lyfts idag efter genomförd kartläggning. Beslut fattas om att patienten kommer erbjudas läkarsamtal. Patienten önskar själv att inkludera i Laro. Programmet. Förutsättningar för detta får diskuteras vid planerat besök. Patienten missbrukar buprenorfin dagligen.
Hur tyder ni detta?

QUOTE=kalleochchokladfabriken|74556416]Har du fått någon förklaring till varför du blev nekad Laro?

Det dom kan göra är ju att lägga in en lvm-anmälan (om du inte är så ung så att lvu kan bli aktuellt).
För att en lvm-anmälan ska gå igenom så måste ditt missbruk vara en fara för ditt liv och utveckling, typ. Du måste alltså vara ganska illa däran.

Förutom lvm finns det inget som kan tvinga iväg dig på en behandling, möjligtvis förutom lpt.

Om det skulle gå sålängt att en lvmanmälan är aktuell, så kan du alltid åka iväg innan frivilligt, så försvinner lvm-anmälan.
[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av Billyboyo
Nej. Du känner inte änns av effekten. Det enda det gör är att hålla abstinensen borta. Du slipper springa jaga på gatan.

Jodå jag har 24 mg och känner en tydlig antidepressiv effekt utöver att det dämpar suget och abstinensen
Citera
2026-06-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Funderar på att börja med laro då jag utvecklat ett metadonberoendr. Blir inte noddig såvida jag inte blandar med röka och benzo men den fungerar fan bättre än allt annat jag testat för depression, troligtvis då den går på dopaminet. Inget mig emot att gå med ”osynliga handbojor” om det är såhär år efter år efter år.

Så min fråga är, då jag varit beroende av metado tre år måste de ju sätta mig på det och inte sub?

Intressant jag tycker sub också har en tydlig antidepressiv effekt
Citera
2026-07-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse.Haschbloss
Tja, fick första månadsdosen idag, 160mg.
Har gått på 40mg veckodos 3-4 veckor innan jag trappade upp från 16mg för drygt två månader sen då jag kom in på laro.
Fick börja med buvidal direkt eftersom jag redan gick på sub.

Tycker det fungerar jävligt dåligt överlag.
Håller AT borta, men ingen energi, ingen smärtlindring, ingenting positivt alls.

Månadsdosen ska ju göra underverk säger dom, är det så?
Fungerar det så mycket bättre?

Trodde jag skulle få tabletter men läkaren måste få betalt för att trycka i folk sprutorna.
Funkar inte detta så blir det svarta marknaden igen, tyvärr. Helt värdelöst, med all den stressen, allt skit som hör till.

Skaffade jobb nyss men det gick inte pga att buvidalen inte fungerar.
Ska på intervju imorgon för ett annat jobb..
Buvidalen håller at'n borta, knappt, så snälla någon, säg att månadsdosen fungerar bättre.
Är det nån som fått en wow-känsla efter måmadsdosen?

Jag har gått på programmet nu lite mer än 3 år. Jag har fortfarande rena buprenorfin tabletter. 16 mg/dag. Dom erbjöd mej buvidalen och jag provade den ett par månader. Men det ända jag fick av den va dödsångest abstinens och grå vardag. Som tur är så är min läkare på laro kanon så jag fick tillbaka tabletterna igen. Annars så hade jag nog suttit i träsket igen.

Nu hämtar jag medicin för 2 månader i stöten på apoteket. Mycket bättre. Hoppas att den kommer att funka för dig eller att du får gå över på tabletterna. För dom sprutan funkar på är det kanon.
Citera
2026-07-09, 09:31
Medlem
Någon som har LARO och samtidigt benso utskrivet? Jag hade låg dos oxascand när jag gick privat men blev av med den sen
Citera
2026-07-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesh123
Jag har 4 år dokumenterad men fick avslag för att jag inte har gjort andra behandlingsinsatser.
Tips på hur man kommer in på programmet? Bor i stockholm.

Hur har det gått fått LARO än? Jag kom in trots bland missbruk pågrund av omfattande historik med tram missbruk men det var på en privat mottagning dem är lite lättare än regionens är min uppfattning
Citera
2026-07-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
Det var min stora rädsla när jag gick på första mötet. Nämnde inte Laro första månaderna. Men när jag till slut gjorde det har jag bara fått positivt bemötande. I stil med att ”det är mellan dig och din doktor” och jag har lika mycket rätt och plocka brickor som alla andra.

Finns flera som är med i laro i grannkommunen och andra som har ADHD medicin etc..

Men jag har även slutat med alkohol tjack som har varit en kamp i sig. jag är jävligt tacksam för den lilla gemenskapen jag hittat. Fina förstående människor. Hoppa du hittar nått motsvarande ge inte upp!

Japp det finns toppenbra NA grupper där sub/meta accepteras men ofta blir det ett problem
Citera
2026-07-17, 03:48
Medlem
RockyRambos avatar
[quote=Placebozin|94684524]
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo

tack för svaret, just nu försöker jag få till att få ett eget rum. sätts in på tisdag med metadonet. hoppas det kommer gå smidigt och itne få fel utslag på ekg! men okej då kanske levo är bäst för mig med. men fan ser fram emot bytet. börjar känna av subutex depot injektionens slut. fick 100mg sist och det märks. men jag kommer läggas in på tisdag. har ju en del sjukdomar och vill verkligen inte ha rum ihop med någon tjackis som försöker sno ens telefon eller nått sånt haha

Jag bytter den 1 maj faktiskt tillbaka sedan till vanligt metadon. Jag hade då stått på levopidon sedan mars 2023. Så höll mig ren på det i 3 år plus men började känna att effekten började avtaga något! Så läkaren bytte till 110 mg vamnligt metadon från 55 mg levo. Och det gjorde susen! För nu får jag bra effekt igen!
Andra patienter avrådde mig verkligen att byta från sub till metadon - vilket jag inte lyssnade på. Och jag än idag är oerhört nöjd med! Subutex i alla dess former subl tabl, spruta och suboxone har ALDRIG fungerat tillräckligt bra för mig!

Sedan har jag även adhd också ovanpå detta så det blev först när jag fick adhd medicin + metadon som allt sidomissbruk osv avtog.

Innan blev det bara som : okej vi behandlar A MEN INTE b! Tror du att du ens att du har B så straffar vi dig! Vilket aldrig är en hållbar lösning på ett faktiskt problem...

Är glad att det fungerat bra såpass länge nu iaf!

Hoppas det går bra för dig också
Senast redigerad av RockyRambo 2026-07-17 kl. 03:50.
Citera
2026-07-17, 03:55
Medlem
RockyRambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Hur har det gått fått LARO än? Jag kom in trots bland missbruk pågrund av omfattande historik med tram missbruk men det var på en privat mottagning dem är lite lättare än regionens är min uppfattning

Har ni kvar privata mottagningar? Här i Skåne så stängdes alla privata mottagningar ner den 1 Maj... Var typ 15 mottagningar eller något som bara fick lägga ner, Så nu är alla statliga.

Jag själv fick byta mottagning då min gamla fick stänga. Men den nya är iof bara bättre så klagar inte. Fast märker andra hamnar mellan stolarna igen!
Citera
2026-07-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo
Har ni kvar privata mottagningar? Här i Skåne så stängdes alla privata mottagningar ner den 1 Maj... Var typ 15 mottagningar eller något som bara fick lägga ner, Så nu är alla statliga.

Jag själv fick byta mottagning då min gamla fick stänga. Men den nya är iof bara bättre så klagar inte. Fast märker andra hamnar mellan stolarna igen!

Nej jag går på regionens nu tyvärr alla privata stängde som du säger ren idioti
Citera
2026-07-18, 20:21
Medlem
[quote=RockyRambo|95451882]
Citat:
Ursprungligen postat av Placebozin

Jag bytter den 1 maj faktiskt tillbaka sedan till vanligt metadon. Jag hade då stått på levopidon sedan mars 2023. Så höll mig ren på det i 3 år plus men började känna att effekten började avtaga något! Så läkaren bytte till 110 mg vamnligt metadon från 55 mg levo. Och det gjorde susen! För nu får jag bra effekt igen!
Andra patienter avrådde mig verkligen att byta från sub till metadon - vilket jag inte lyssnade på. Och jag än idag är oerhört nöjd med! Subutex i alla dess former subl tabl, spruta och suboxone har ALDRIG fungerat tillräckligt bra för mig!

Sedan har jag även adhd också ovanpå detta så det blev först när jag fick adhd medicin + metadon som allt sidomissbruk osv avtog.

Innan blev det bara som : okej vi behandlar A MEN INTE b! Tror du att du ens att du har B så straffar vi dig! Vilket aldrig är en hållbar lösning på ett faktiskt problem...

Är glad att det fungerat bra såpass länge nu iaf!

Hoppas det går bra för dig också

jag hade också folk som sa att jag inte borde byta men jag är så sjukt jävla nöjd med byte från sub till metadon. det har räddat mitt liv. rakt av. jag är en helt annan människa. idag är det 3 månader och jag börjar få hem om jag vill över helgen men jag sa till dom trots att jag bor på boende med personal som tar hand om den att jag riskerar att bryta upp mitt skåp för att få den och ta dom i smyg och sånt. eller ens ha flaska på väg hem på bussen. så jag sa att nej jag vill ha kvar som det är att hämta varje dag.

grattis att det går bra för dig. kul att höra att jag inte är ensam som fått sånna kommentarer att man absolut inte bör byta. men när sub inte funkar så är det sista utvägen och för mig är det sjuk jävla skillnad och mår kanon. jag har 120 och ska ha så över sommaren innan man ens tänker på att höja. sen ska jag efter sommaren kanske få adhd medicinen igen. det som suger för mig är att jag har schizofreni och bipolär och mina mediciner för det är ju qt förlängande och trappats ut för metadonet. dock mår jag 100 gånger bättre nu utan dom men jag blir sur att jag sover dåligt. hade två stilnoct på kvällen men fick bara ha en nu vid metadon. gör inte så mycket men kvetiapinet gjorde att jag sov bättre. nu har jag utsatt från 600mg kvetiapin och 50mg olanzapin till noll på båda. samt utsatt nozinan och nån mer. men men jag mår kanon och nu hoppas jag bara jag får nån vettig dos adhd medicin igen. ritalin får jag psykos av dock så ska prova elvanse igen. denna gången höja när man har ångest som många säger ska funka. får se. fridens med dig
Citera
2026-07-19, 05:52
Medlem
RockyRambos avatar
De flesta har jag märkt som snackar på det sättet "nej nej byt inte till metadon - det är ett helvete att gå av mycket bättre med sub" det är perspner som missköter sin behandling genom att ta massa benso och verkligen utsätter sig för fara!

För mig är det liksom inte något snack om jag ska ha metadon eller inte. Det måste jag ha hela mitt liv. Det är inte ett problem jag kan leva utan - för då blir jag bara värre igen. Återfaller på tyngre skit som kanske fentanyl eller något och dör.

Jag har haft många många polare som stått på metadon och varit stabila på det. Men sedan kännt det som händer alla - att själva kicken försvinner. Någon kick handlar det inte om att få - utan om att vara tillräckligt stabil för att kunna fungera och släppa jakten på att fixa droger. Och återfå ett mer fungerande liv.

De som har gått av metadonet har i samtliga fall som jag sett gått över till sub Och under tiden de försökt sluta med det så har de hoppat på benso. Börjat göra dumma saker. Blivit hemlösa. Återfallit på heroin. Dött. Vet säkert 10 sådana fall.

Och samtliga var såna som varnade mig för att börja med metadon!

Problemet för dem var ju att de slutade med det från början....

Sköt du ditt program och fortsätt lyssna på dig själv och din kropps signaler! Jag hade dagshämtning under de första tre fyra åren. Föredrog den dagliga rutinen och hade inte så långt till mottagningen då. Fast med tiden (12 år nu) så återkommer andra intressen och man öppnar sig för andra saker. Så numera går jag en gång i veckan och hämtar. Kan sänka tillfällena till två gånger i månaden om jag vill. Fast tycker det är bra att träffa perspnalen och lite folk ibland.

Livet blir ganska begränsad umgängesmässigt när man skalat bort alla folkl som fortfarande använder. Och man får vara mer selektiv vilka man släpper in på livet. Vilket kan vara segt ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in