2022-02-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Missbrukar metadon sedan två år tillbaka då jag gillade det mer än heroin. Inte hållbart att köpa flaskor för 700 varannandag, borde jag inte kunna få metadon via laro omgående istället för att behöva prova sub?
Nästan 100 att du måste börja med sub.
Citera
2022-02-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Nästan 100 att du måste börja med sub.

Var ligger logiken i det, är ju helt hooked på metadon. Kan jag inte påstå jag fick allergisk chock av sub?
Citera
2022-02-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Var ligger logiken i det, är ju helt hooked på metadon. Kan jag inte påstå jag fick allergisk chock av sub?
Det får du ta med överläkaren, kan tyvärr inte svara på det.
Citera
2022-02-03, 20:44
Medlem
Funderar på att börja med laro då jag utvecklat ett metadonberoendr. Blir inte noddig såvida jag inte blandar med röka och benzo men den fungerar fan bättre än allt annat jag testat för depression, troligtvis då den går på dopaminet. Inget mig emot att gå med ”osynliga handbojor” om det är såhär år efter år efter år.

Så min fråga är, då jag varit beroende av metado tre år måste de ju sätta mig på det och inte sub?
Citera
2022-02-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Funderar på att börja med laro då jag utvecklat ett metadonberoendr. Blir inte noddig såvida jag inte blandar med röka och benzo men den fungerar fan bättre än allt annat jag testat för depression, troligtvis då den går på dopaminet. Inget mig emot att gå med ”osynliga handbojor” om det är såhär år efter år efter år.

Så min fråga är, då jag varit beroende av metado tre år måste de ju sätta mig på det och inte sub?

Det beror helt på såklart, antar att det finns möjlighet att få metadon i den staden du bor i?
Du får skriva en egenremiss till LARO där du beskriver allt i detalj, även att det är metadon du önskar.
En läkarundersökning kommer att bli aktuell och vissa personer får inte metadon om det finns risk för minskad produktion av vissa hormoner, såsom kortisol och/eller testo/östrogen. De kommer undersöka ditt hjärta också.
Citera
2022-02-04, 09:55
Medlem
link71s avatar
Hej !
Min bästa vän har haft problem med droger sen han var 13. Han började med hasch och ni sitter han o röker minst 1-2 gram per dag plus 20 xanor 1 mg. Han fick en skada och blev opererad han har redan inne iblandmissbruk. Så han fastnade för heroin sen dess. Nu har har rökt o tagit minst 20 1 mg xanor per dag.
Han vill verkligen ha hjälp så har hjälp honom fixa sos kontakt o han har fått bra respons. Han kommer läggas in på avgiftning påsjukhus för ned trappning. Det var sos som sa det till honom .
Men han är helt ovetandes även jag så har lite frågor. Vad kommer han få för nedtrappning ? Hur länge ligger han inne på sjukhus?
Så har även sos sagt att han ska få med i ett program som heter laro. Som jag förstår är det en medicin som går så han ej har sån abstinens o magont från helvetet ? Han kommer åka till behandlingshem även när han är frisk nog att ta sig från sjukhuset. Han är bara 26 år om det spelar roll.
Har laro hjälpt ?
Tacksam för alla svar vill verkligen inte förlora min bästa vän till droger.
Mvh
Citera
2022-02-04, 11:19
Medlem
Tack för svar RetardedHat, Purplepanic och Weedgrower!

Vad gäller nackdelen att man går upp i vikt på Metadon så är jag väl medveten om den. Dock har jag en EXTREMT bra ämnesomsättning... ni vet en sån så man har tvättbräda fastän man knappt ens rör sig. Men kommer absolut börja träna (igen) om jag väl skulle börja med det. För just nu står jag i vägskälet mellan att be att få Buvidal, ELLER att gå över till Metadon...

Så, om jag går över till Metadon... Måste jag då ta en lååååång jävla väg med uttrappning av Suboxone, och må skit under flera veckor inne på avgiftning, eller kan jag bara skrivas in, växla över till SubuTEX, och sen två dagar senare sättas in på Metadon? (Jag bor också i Sk*ne, vilket ju är Sveriges rimligaste län gällande opioidproblematik)

Mvh, D
Citera
2022-02-04, 14:42
Medlem
Mrlind92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Hur menar du med "med en gång"?
Att du ska ha medicinen utskriven direkt eller att du letar efter något ställe där kön inte är lång efter att du blivit godkänd till programmet..?

Det är lågt ifrån en "med en gång"-grej annars. Ingen quickfix så att säga.
Det är tufft på många sätt.
Dagliga besök, stränga regler och sedan en ganska lång insättningsperiod
Jag har haft laro förr så e bedömd söker ett ställe där dom ger mig medecin på en gång dag 1 när ja anländer
Citera
2022-02-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Hej !
Min bästa vän har haft problem med droger sen han var 13. Han började med hasch och ni sitter han o röker minst 1-2 gram per dag plus 20 xanor 1 mg. Han fick en skada och blev opererad han har redan inne iblandmissbruk. Så han fastnade för heroin sen dess. Nu har har rökt o tagit minst 20 1 mg xanor per dag.
Han vill verkligen ha hjälp så har hjälp honom fixa sos kontakt o han har fått bra respons. Han kommer läggas in på avgiftning påsjukhus för ned trappning. Det var sos som sa det till honom .
Men han är helt ovetandes även jag så har lite frågor. Vad kommer han få för nedtrappning ? Hur länge ligger han inne på sjukhus?
Så har även sos sagt att han ska få med i ett program som heter laro. Som jag förstår är det en medicin som går så han ej har sån abstinens o magont från helvetet ? Han kommer åka till behandlingshem även när han är frisk nog att ta sig från sjukhuset. Han är bara 26 år om det spelar roll.
Har laro hjälpt ?
Mvh

Det är om man har ett opiat beroende, det känns mest som din vän har ett blandmissbruk och röka eller benso är huvuddrogen. Är det så tror jag inte LARO kommer göra någon nytta snarare tvärtom.
Citera
2022-02-04, 17:29
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomp0jken

Vad gäller nackdelen att man går upp i vikt på Metadon så är jag väl medveten om den. Dock har jag en EXTREMT bra ämnesomsättning... ni vet en sån så man har tvättbräda fastän man knappt ens rör sig. Men kommer absolut börja träna (igen) om jag väl skulle börja med det. För just nu står jag i vägskälet mellan att be att få Buvidal, ELLER att gå över till Metadon...

Så, om jag går över till Metadon... Måste jag då ta en lååååång jävla väg med uttrappning av Suboxone, och må skit under flera veckor inne på avgiftning, eller kan jag bara skrivas in, växla över till SubuTEX, och sen två dagar senare sättas in på Metadon? (Jag bor också i Sk*ne, vilket ju är Sveriges rimligaste län gällande opioidproblematik)

Mvh, D

du kan ta första dosen metadon dagen efter du tagit sista dosen sub
Citera
2022-02-05, 21:20
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Hej !
Har laro hjälpt ?
Mvh

Du hittar hit till tråden om LARO och skriver i den, men du missar första sidan där det står väldigt bra information om ALLT vad det innebär??

Vilken nedtrappning du får är ju helt omöjligt för oss här att svara på, det beror ju helt på hur/vad länge du pundat/hälsostatus osv.
Ungefär som att undra ”hur ont gör ont i huvudet?”..

Varför frågar du inte bara din läkare eller sockontakt om allt detta? Det måste ju upprättats en plan för dig?

Att främlingar ska kunna svara på hur detta kommer hjälpa dig är ju helt omöjligt.

I tidigare inlägg verkar du ju vara både inskriven på LARO själv och ha bra koll på både metadon och sub dessutom??
Senast redigerad av MissDecibella 2022-02-05 kl. 21:23.
Citera
2022-02-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomp0jken

Mvh, D
Som tidigare person sa så byter du till metadon dagen efter du gått av subben, ingen AT lär märkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in