2025-05-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opitjejen
Okej! Där jag bor får man inte gå på NA möten då man inte anses vara ren om man går dessa och blir inte respekterad av gruppen. Jättetråkigt tycker jag.

Det var min stora rädsla när jag gick på första mötet. Nämnde inte Laro första månaderna. Men när jag till slut gjorde det har jag bara fått positivt bemötande. I stil med att ”det är mellan dig och din doktor” och jag har lika mycket rätt och plocka brickor som alla andra.

Finns flera som är med i laro i grannkommunen och andra som har ADHD medicin etc..

Men jag har även slutat med alkohol tjack som har varit en kamp i sig. jag är jävligt tacksam för den lilla gemenskapen jag hittat. Fina förstående människor. Hoppa du hittar nått motsvarande ge inte upp!
Citera
2025-05-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealle
Angående subutex injektionen.

Tänker finns de dom fallen där injektionen inte alls släpper ut medicin? Menar knölarna är ju fortfarande väldigt stora bägge två.

Dom verkar lite utgå ifrån hur den ska funka men allt kan väl inte funka likadant på alla?

Jag tänker att det är rimligt att din kropp inte tillgodogjort sig suboxonet om så mycket av knölarna är kvar, och att det är därför du upplever dålig effekt. Prata med dom på din mottagning och se vad de säger? Rapportera gärna tillbaks här om utfallet. Jag har också börjat med Suboxone depot, fick första 300 mg dosen igår.
Citera
2025-05-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opitjejen
Okej! Där jag bor får man inte gå på NA möten då man inte anses vara ren om man går dessa och blir inte respekterad av gruppen. Jättetråkigt tycker jag.

Ja, det är en snobbig attityd. Inte ens få känna sig accepterad i NA.. jag har varit på några svenska NA möten online, mest för att fördriva tiden och för att se vad det är för filurer i gruppen. Och ju fler möten jag är med på desto mer irriterande är de. Inskränkta, självgoda och falska. De säger att alla är välkomna, men det är de inte. Har man tagit drogersättning är man inte accepterad. Däremot får man ta hur mycket antideppressiva som helst. Det om nåt är väl sinnesförändrande.. men ingen idé att ens diskutera saken i gruppen, och på mötena får man inte ens uttala sig. Inte fin nog i deras ögon.

Opitjejen, alla NA grupper har sina egna regler - det finns engelsktalande NA grupper online där replacement therapy är accepterad. Jag har hittat en sådan som jag känner mig betydligt mer hemma i än den svenska NA gruppen. Det finns också MARA möten online, där alla har replacement therapy, men det är inte så stor uppslutning på de mötena.
Citera
2025-05-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasst
bara fått positivt bemötande. I stil med att ”det är mellan dig och din doktor” och jag har lika mycket rätt och plocka brickor som alla andra

Exakt, det är ju förskriven medicin för att optimera din hälsa. Ingen annan har med det att göra än du och din behandlande läkare. Du går ju inte runt i gruppen och kräver att få veta vad alla andra medlemmarna har på sina läkemedelslistor, eller hur..
Citera
2025-05-15, 16:56
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickledJam
Jag tänker att det är rimligt att din kropp inte tillgodogjort sig suboxonet om så mycket av knölarna är kvar, och att det är därför du upplever dålig effekt. Prata med dom på din mottagning och se vad de säger? Rapportera gärna tillbaks här om utfallet. Jag har också börjat med Suboxone depot, fick första 300 mg dosen igår.

Jag litar inte på dig. Jag tror att du bara hittar på när du säger att du har börjat med Suboxone depot och att du fick din första injektion på 300 mg i förrgår. Det där hittar du bara på och det tror jag du vet om. Så får ingen börja på någon mottagning i hela Sverige för hur tror du det skulle se ut då, hah...?
Citera
2025-05-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Jag litar inte på dig. Jag tror att du bara hittar på när du säger att du har börjat med Suboxone depot och att du fick din första injektion på 300 mg i förrgår. Det där hittar du bara på och det tror jag du vet om. Så får ingen börja på någon mottagning i hela Sverige för hur tror du det skulle se ut då, hah...?

Jag skiter väl egentligen i om du litar på mig el inte. Du får tro vad du vill, det är oväsentligt för mig. Och om du är ute efter någon att tjafsa med så kan du hitta någon annan.

Jag fick inj Suboxone depot 300 mg häromdagen, efter 1,5 mån med tabl Bup 12 mg/dag. Den 3/6 har jag tid för nästa inj Suboxone depot 300 mg. Det är standardregim vid uppstart av inj Suboxone depot. Därefter blir det inj med 100 mg en gång/månad.
Citera
2025-05-18, 16:11
Medlem
.alprazolam.s avatar
Någon som vet hur man kan göra för att kontra tröttheten/segheten som kommer med Buvidal injektionerna? har fått 32mg en gång i veckan nu ett tag och känner mig så jävla seg hela dagarna. Försöker dricka mycket kaffe, energidryck osv men är fortfarande lika seg hela jävla tiden, längtar efter att bara få äta och sova efter bara några timmar på morgonen liksom. Måste vila flera timmar om dagen för att ens orka vara vaken efter 00....

Har vanliga rutiner, går upp relativt tidigt 08-09, äter ordentligt osv..

Blir det någon skillnad om man byter till Sub sprutan elr går tillbaks till filmerna tro? Eller behöver jag bara hantera det på något annat sätt?
Citera
2025-05-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickledJam

Grejen är ju att dom vägrade mäta halten utan sa att det gör vi först när 100 mg sprutan börjar gå ur. Å svaret jag fick var först , ja det tar tid innan halten är på den nivån den ska vars på det kan ta några månader. Jag klagade på trötthet omitivation ångest å dåligt mående överlag. Nej då vart det snarare att jag var övermedicinerad. Har nu gått en vecka till å magen är som den ska från laktulos i enorma doser för att ens kunna gå på toa så känns ju inte som att det är någon överdosering på det.

Men jag får stå ut å vänta liv rädd eftersom nästa bara är på 100 😬 å subutex är det ju i injektion eller finns det en subuxone med?
Citera
2025-05-19, 06:11
Medlem
Jag vet inte vad annat du kan göra än att fortsätta prata med personalen på din mottagning.. insistera på blodprov tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av Dealle
Men jag får stå ut å vänta liv rädd eftersom nästa bara är på 100 😬 å subutex är det ju i injektion eller finns det en subuxone med?

Jag förstod inte riktigt den sista meningen

Det jag minns nu av infon jag fick om Suboxone Depot var att det oftast tog 2 månader innan steady state kom upp över 2 mg (jag tror mg) och att 2 mg anses som den konstanta nivå dom behövs för att inte känna sug. Första månaden låg majoriteten strax under steady state efter 2 v, men under andra månaden var majoriteten strax över 2 mg. För att efter flera månader senare (dvs flera 100 mg doser senare) ligga på runt 6 mg. Så Buprenorfin nivån ska bli högre och högre i kroppen, trots säkning av månadsdosen. Sen finns det säkert undantag.. du kanske tyvärr är ett, men jag tror det bästa är om du påtalar dina problem med personalen.
Citera
2025-05-20, 11:52
Medlem
Är det någon som har tagit körkort under sin tid på Laro? Tar proverna någonsin slut eller måste man lämna prover hela livet? Jag är inne på 3e året med prover till Transportstyrelsen nu och fick precis ett till beslut om att lämna fler, Börjar bli helt galet då jag har vart drogfri i 7 år nu lämnat prover majoriteten av dom. Ändå måste ja fortsätta för att då ha kvar körkortet:s
Citera
2025-05-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0blem
Är det någon som har tagit körkort under sin tid på Laro? Tar proverna någonsin slut eller måste man lämna prover hela livet? Jag är inne på 3e året med prover till Transportstyrelsen nu och fick precis ett till beslut om att lämna fler, Börjar bli helt galet då jag har vart drogfri i 7 år nu lämnat prover majoriteten av dom. Ändå måste ja fortsätta för att då ha kvar körkortet:s
Låter helt galet! Jag har körkort sen tidigare och lämnar prov var tredje månad, och proverna hamnar endast hos läkaren tror jag. Det måste blivit något fel med din rapportering till TS.
Citera
2025-05-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0blem

Låter väldigt konstigt...har du några speciella behörigheter eller har du "fuckat upp" nån gång under dem åren? Man ska testas under 2 år max 2.5 år. Det kan möjligen vara att du är inne på din sista period om du menar att du är i början på år 3. När observationstiden är över så ska man skicka in intyg varje år och blir något prov positivt på mottagningen ja då ryker man ju. Det står i föreläggandet hur länge man ska testas. Men kolla upp det och ring din SSK så får du nog svar. Eller ännu bättre ring transportstyrelsen. Det enda man ska fortsätta med efter proven är läkar intyg varje år..och det är för att man går en medicinsk behandling som LARO är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in