2026-07-19, 00:04
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det ju i princip definitionen av särlagstiftning. Särlagstiftning innebär lagstiftning avsedd för specifika grupper, personer eller företeelser.

Ja men vid bestämmandet av påföljd så dömer man olika för olika gärningsmän. Ungdomsrabatt till exempel, och det räknas mig veterligen inte som särlagstiftning.

Sen är det inget som hindrar att vi inför särlagstiftning, jag har själv blivit drabbad av det, kanske du också.
Citera
2026-07-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag har aldrig försökt påvisa en dom. I artikeln kan du läsa att 28 procent av fällande domar enbart bygger på ord mot ord, vilket påvisar det jag påstått.

Ja, jag har hört det påståendet ett flertal gånger från flera olika debattörer. Det alla dessa debsttörer har gemensamt är att ingen kan skaka en endaste dom med de premisserna.
Citera
2026-07-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ja men vid bestämmandet av påföljd så dömer man olika för olika gärningsmän. Ungdomsrabatt till exempel, och det räknas mig veterligen inte som särlagstiftning.

Sen är det inget som hindrar att vi inför särlagstiftning, jag har själv blivit drabbad av det, kanske du också.

Nej, helt ostaffad bortsett från en fortkörningsbot.

Ungdomsrabatten är väl borttagen/på väg bort?
Citera
2026-07-19, 00:16
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat det i inlägg:

Du skriver. "Texten i lagen ger inga undantag för när man inte behöver veta ifall den andre vill ha sex. Det betyder att man hela tiden behöver veta ifall den andre vill ha sex."

Det finns inga undantag när du kan ha sex utan samtycke, vilket är tämligen normalt.

Frivilligheten slutar när det anges eller när någon slutar att aktivt delta.
Citera
2026-07-19, 00:22
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nej, helt ostaffad bortsett från en fortkörningsbot.

Ungdomsrabatten är väl borttagen/på väg bort?

Värnplikten var tidigare ett exempel på särlagstiftning.

Ungdomsrabatt finns fortfarande kvar, för vissa brott.
Citera
2026-07-19, 00:32
Medlem
Citat:
Värnplikten var tidigare ett exempel på särlagstiftning.

Ungdomsrabatt finns fortfarande kvar, för vissa brott.

Sant, men de senaste 30 åren minst har tjejer också kunnat mönstra.

Synd, kan slopas helt, lika så mängdrabatten.
Citera
2026-07-19, 01:02
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Sant, men de senaste 30 åren minst har tjejer också kunnat mönstra.

Frivilligt ja, men det är bara åtta år sedan kvinnor började innefattas av den allmänna värnplikten. Många män har genom åren suttit fängslade för vapenvägran, ett brott som inte existerade för kvinnor.

Jag kom på en till särlagstiftning. Könsstympning av flickor är olagligt men könsstympning av pojkar är lagligt och till och med subventionerat av regionerna.
Citera
2026-07-19, 01:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ja, jag har hört det påståendet ett flertal gånger från flera olika debattörer. Det alla dessa debsttörer har gemensamt är att ingen kan skaka en endaste dom med de premisserna.

Jag behöver inte leta fram någon dom. Artikeln räcker väl som källa.
Citera
2026-07-19, 01:49
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Du skriver. "Texten i lagen ger inga undantag för när man inte behöver veta ifall den andre vill ha sex. Det betyder att man hela tiden behöver veta ifall den andre vill ha sex."

Det finns inga undantag när du kan ha sex utan samtycke, vilket är tämligen normalt.

Frivilligheten slutar när det anges eller när någon slutar att aktivt delta.

Vilken typ av aktivitet krävs då från kvinnan för att räknas som aktivt deltagande, när mannen t.ex. stoppar penis in och ut ur vagina bakifrån?
Citera
2026-07-19, 09:01
Medlem
Citat:
Jag behöver inte leta fram någon dom. Artikeln räcker väl som källa.

Ja, en debattartikel är ju en ultimat källa. En källa där några personer uttrycker sin åsikt.
Citera
2026-07-19, 09:08
Medlem
Citat:
Vilken typ av aktivitet krävs då från kvinnan för att räknas som aktivt deltagande, när mannen t.ex. stoppar penis in och ut ur vagina bakifrån?

Du har aldrig umgåtts med folk antar jag.

I det scenariot i alla fall enligt egen erfarenhet brukar kvinnan göra motrörelser och som sagt aktivt deltagit.

Något som de allra flesta klarar av att uppfatta/respektera. Som sagt sedan 2018 har i snitt 17,5 personer dömts till oaktsam våldtäkt. Totalt 140 personer av ungerfär 4,4 miljoner män över 15 års ålder.

Så det verkar inte vara ett enormt problem att förstå konceptet samtycke.
Citera
2026-07-19, 09:14
Medlem
Citat:
Frivilligt ja, men det är bara åtta år sedan kvinnor började innefattas av den allmänna värnplikten. Många män har genom åren suttit fängslade för vapenvägran, ett brott som inte existerade för kvinnor.

Jag kom på en till särlagstiftning. Könsstympning av flickor är olagligt men könsstympning av pojkar är lagligt och till och med subventionerat av regionerna.

Ja vilket är bissart. Och en hel del är fortfarande emot att tjejer fick, numer måste mönstra om de blir kallade.

Ja, ytterst bissart. Alla former av kirurgiska ingrepp på barn som inte är medisinskt nödvändiga bör förbjudas. Att tillåta religiöst betingad stympning är en styggelse av stora mått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in