2026-07-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Håller med, om detta stämmer är det verkligen illavarslande.

Samma här, hade ofta killkompisar på övernattning efter utekvällar och liknande. Utan att nåt togs för givet.

Skrämmande att ungas kommunikationsförmåga och sociala skills har försämrats så pass mycket på inte så värst lång tid ändå.

Verkligen, och i alla fall jag tyckte att det var tämligen uppenbart om en tjej ville ligga. Ligger man bara i sängen och snackar vill troligen varken hon eller jag ligga.

Nu killgissar jag fritt här. Men jag upplever att ungdomar idag umgås mindre med det motsatta könet. I mitt kompisgäng var vi ungefär lika många killar som tjejer.

Det kan möjligen vara ett av skälen att ungdomar nu är sämre på att läsa av situationer.
Citera
2026-07-17, 23:22
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Debattartikel i aftonbladet idag. Välbekanta argument för er som följt den här tråden.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/y5x2kK/vinden-har-vant-vi-lever-nu-i-lugnet-fore-stormen

Bekräftar vad många skrivit.

Män döms godtyckligt för våldtäkt.

Jag tror denna lagen tar bort legitimiteten för rättssamhället i sig. Män kan inte förväntas ha en moralisk skyldighet att följa lagar.
Citera
2026-07-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Tror du glömde denna:

Texten i lagen ger inga undantag för när man inte behöver veta ifall den andre vill ha sex. Det betyder att man hela tiden behöver veta ifall den andre vill ha sex. Jag menar att det inte är möjligt. Är du av en annan åsikt, så berätta hur du vet att den andre personen hela tiden vill ha sex.

Har du inte ett tydligt samtycke, börja då inte ha sex.

Har ni vanligt sex, få då inte för dig att trycka in dolmen i stjärten utan att fråga. Uppenbarligen vet du inte om du får det om du inte frågat, eller om du blivit ombedd att göra det. Om du inte vill in i stjärten så sticker du inte in den där då du inte samtycker till det.

Uppenbarligen är det inte så svårt att förstå om du kollar på antalet domar.
Citera
2026-07-17, 23:24
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Har du inte ett tydligt samtycke, börja då inte ha sex.

Har ni vanligt sex, få då inte för dig att trycka in dolmen i stjärten utan att fråga. Uppenbarligen vet du inte om du får det om du inte frågat, eller om du blivit ombedd att göra det. Om du inte vill in i stjärten så sticker du inte in den där då du inte samtycker till det.

Uppenbarligen är det inte så svårt att förstå om du kollar på antalet domar.

Hur vet jag att samtycke finns vid vanligt sex?
Citera
2026-07-17, 23:25
Medlem
Citat:
Bekräftar vad många skrivit.

Män döms godtyckligt för våldtäkt.

Jag tror denna lagen tar bort legitimiteten för rättssamhället i sig. Män kan inte förväntas ha en moralisk skyldighet att följa lagar.

Jag citerar dig "Män kan inte förväntas ha en moralisk skyldighet att följa lagar."

Så du menar att män har mindre moralisk skyldighet att följa lagar än kvinnor?
Citera
2026-07-17, 23:27
Medlem
Citat:
Hur vet jag att samtycke finns vid vanligt sex?

Svårt med läsförståelsen? Jag skrev "
Har du inte ett tydligt samtycke, börja då inte ha sex".
Citera
2026-07-17, 23:30
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Jag citerar dig "Män kan inte förväntas ha en moralisk skyldighet att följa lagar."

Så du menar att män har mindre moralisk skyldighet att följa lagar än kvinnor?

Ja, jag anser att den moraliska skyldigheten att följa lagar kraftigt minskar när rättssäkerheten saknas och man riskerar dömas till fängelse godtyckligt.
Citera
2026-07-17, 23:33
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Svårt med läsförståelsen? Jag skrev "
Har du inte ett tydligt samtycke, börja då inte ha sex".

Hur säkerställer du att du hela tiden har samtycke under sex? Eller menar du att det räcker med samtycke när man börjar ha sex?
Citera
2026-07-17, 23:58
Medlem
Citat:
Hur säkerställer du att du hela tiden har samtycke under sex? Eller menar du att det räcker med samtycke när man börjar ha sex?

Så länge man inte dramatiskt avviker från vad som är samtyckt ja. Eller tills att den ena vill avbryta.

Något som i princip alla normalfuntade klarar av. Det är som sagt ytterst få som döms för våldtäckt.

Om du konstant oroar dig för att åka dit för våldtäkt bör du nog ransaka dig själv och hur du beter sig mot dina medmänniskor
Citera
Igår, 00:00
Medlem
Citat:
Ja, jag anser att den moraliska skyldigheten att följa lagar kraftigt minskar när rättssäkerheten saknas och man riskerar dömas till fängelse godtyckligt.

Vilka länder menar du är mer rättssäkra?

Sverige ligger konstant i topp 5 över de mest rättsäkra länderna.

Du påstår det om och om igen, men visa en dom där någon blivit dömd på godtyckliga grunder.
Citera
Igår, 00:08
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Så länge man inte dramatiskt avviker från vad som är samtyckt ja. Eller tills att den ena vill avbryta.

Något som i princip alla normalfuntade klarar av. Det är som sagt ytterst få som döms för våldtäckt.

Om du konstant oroar dig för att åka dit för våldtäkt bör du nog ransaka dig själv och hur du beter sig mot dina medmänniskor

Lagen tar inte upp den typen av undantag.

Lagen skriver att om man deltar i sex så behöver man samtycke. Om du stoppar in och ut penis i vagina så deltar du i sex. Alltså behöver du veta att den andre är med på det så länge du ägnar dig åt det. Tvärtemot vad du skev.
Citera
Igår, 00:18
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Vilka länder menar du är mer rättssäkra?

Sverige ligger konstant i topp 5 över de mest rättsäkra länderna.

Du påstår det om och om igen, men visa en dom där någon blivit dömd på godtyckliga grunder.

Sverige innan samtyckeslagen var mer rättssäkert. Vad någon lista säger bryr jag mig inte om. Jag uttrycker min åsikt.

Eftersom det inte går att veta hur lagen ska följas genom att läsa den så är den godtycklig. Dessutom dömer man på ord mot ord, vilket också är rättsosäkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in