2026-07-16, 06:10
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Ska försöka gå nu i veckan nykter.

Ha inställningen att om de är för tråkigt beror det inte på alkoholen utan sällskapet eller mig själv. Alltså inte försöka att skylla ifrån på måste ha något att dricka för att stå ut. Utan mer lägga det på mig och tänka att man kan avsluta dejten om de blir för jobbigt.
Bra att du försöker. Inte skylla ifrån sig det är bara att kämpa på. Själv så har jag förutom en kamp mot alkoholsuget också en ständig kamp mot ångest och svårmod- något som dämpas av alkohol, men givetvis bara tillfälligt. Jag håller tummarna för att du ska få ett bra utfall på din månad. Jag ska inte heller dricka denna månad.
Citera
2026-07-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
De mängderna är definitivt riskfyllt, så att trappa ner (eller lägga in dig på avgiftning) låter betydligt bättre. Att sluta rakt av kan ju sluta med delirium, som du säkert känner till.

Känner igen den du skriver om att alkoholen ger en ork att vara social, känna entusiasm osv. Men det går även utan alkohol, speciellt om du har en obehandlad depression så finns ju annan hjälp att få.

Tråkigt att höra! Semester nu eller?
Nä men snart, är så jävla sliten asså. Måste nog boka upp hela semester så man gör vettiga saker och inte super och tar andra droger. Kanske drar till min mor i staden där jag bodde innan så jag inte kan dricka, fast där går det lättare att få tag i andra tunga droger
Citera
2026-07-16, 14:57
Medlem
Jag gillar att supa när det är varmt.
“Gräsklipparölen” är ju så fin. Jag dricker “bara” en gång i veckan, så jag har väl egentligen inga problem.

Vad är värst för alkisar, sommarölen eller juletider/nyår, när hela Systemet är fullproppat som Bangkoks gator?
Citera
2026-07-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Nä men snart, är så jävla sliten asså. Måste nog boka upp hela semester så man gör vettiga saker och inte super och tar andra droger. Kanske drar till min mor i staden där jag bodde innan så jag inte kan dricka, fast där går det lättare att få tag i andra tunga droger
Hm, nej det är ju inte bättre du går över till andra droger istället för alkoholen heller.

Du kan inte be om att få åka på behandlingshem över sommaren? (Om du är inskriven på en beroendemottagning kanske de kan ordna sådant? Eller är det bara soc?) Låter ju inte bra att du är varken hemma eller hos morsan nu då.

Kämpa på!

Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Jag gillar att supa när det är varmt.
“Gräsklipparölen” är ju så fin. Jag dricker “bara” en gång i veckan, så jag har väl egentligen inga problem.

Vad är värst för alkisar, sommarölen eller juletider/nyår, när hela Systemet är fullproppat som Bangkoks gator?
När jag drack så är ju sommaren, julen, nyår, midsommar egentligen en helt vanlig dag fast man slipper hymla med att man super.

När jag slutade dricka så funkar en iskall alkoholfri öl också på sommaren fint, men julen var lite kämpig första två åren faktiskt.
Citera
2026-07-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hm, nej det är ju inte bättre du går över till andra droger istället för alkoholen heller.

Du kan inte be om att få åka på behandlingshem över sommaren? (Om du är inskriven på en beroendemottagning kanske de kan ordna sådant? Eller är det bara soc?) Låter ju inte bra att du är varken hemma eller hos morsan nu då.

Kämpa på!

När jag drack så är ju sommaren, julen, nyår, midsommar egentligen en helt vanlig dag fast man slipper hymla med att man super.

När jag slutade dricka så funkar en iskall alkoholfri öl också på sommaren fint, men julen var lite kämpig första två åren faktiskt.
Har jobb och kan inte förstöra de me gå på behandling, får nog bara stå ut tills jag antingen dör eller blir tvingad in på behandling. Tar annat skit hela tiden men är lättare att fixa oxy, heroin och sånt som verkligen inte är bra där i den staden
Citera
2026-07-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Har jobb och kan inte förstöra de me gå på behandling, får nog bara stå ut tills jag antingen dör eller blir tvingad in på behandling. Tar annat skit hela tiden men är lättare att fixa oxy, heroin och sånt som verkligen inte är bra där i den staden
Så länge du faktiskt tar emot vården skall det inte vara någon fara:
Citat:
– En arbetstagare är skyldig att medverka i rehabiliteringsinsatser på arbetsplatsen.
Citat:
– Din arbetsgivares ansvar är att ge stöd på arbetsplatsen. Det kan röra sig om olika former av anpassningsåtgärder, eller stöd från din chef. Arbetsgivare har inte ansvar för medicinska behandlingar, men vissa är ändå beredda att betala för rehabiliteringen. Du bestämmer själv om du vill genomgå en behandling som arbetsgivaren betalar eller genom sjukvården.
https://kollega.se/arbetsmiljo/rehab-vid-missbruk-det-har-galler

Citat:
Inom arbetsrätten så har arbetsgivaren ett tämligen långtgående rehabiliteringsansvar för sina anställda. Regler om detta finner du främst i Lagen om anställningsskydd (LAS) samt i Arbetsmiljölagen (AML). Arbetsgivarens rehabiliteringsansvarAlkoholism eller alkoholmissbruk eller annan form av missbruk räknas som en sjukdom, därmed är det inte saklig grund för uppsägning (7 § LAS). Men det ligger inom arbetsgivarens ansvarsområde att erbjuda rehabilitering och stöd till en anställd som har alkoholmissbruk. Det är först när arbetsgivaren anser att missbruksproblemet påverkar arbetet negativt som deras rehabiliteringsskyldighet träder in. Rehabilitering kan ske i olika former såsom företagsvård, terapi, arbetsträning eller liknande stöd är vanligt. Tanken är att den anställde ska få tillbaka sin arbetsförmåga och komma tillbaka till sin arbetsplats.

https://lawline.se/answers/arbetsgivarens-rehabiliteringsansvar-3

Kanske kan vara värt att prata med chefen?
Citera
2026-07-17, 16:55
Medlem
Pinoputchins avatar
En nykter arbetsvecka är över.

Jag är ledig i helgen och jag har tagit ett beslut:
Jag skall vara nykter den här helgen.

Någon mer som kommit fram till samma sak?
Citera
2026-07-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin

Bra beslut!
Javisst, här blir nyktert i helgen

Snart tre år sedan jag drack nu, det är läskigt vad fort tiden går.
Citera
2026-07-17, 18:18
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Gött och höra, bra där 👍
Japp, blir samma här
Citera
2026-07-18, 08:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Nu ska jag åka iväg en sväng snart och ta en promenadsträcka. Igår kändes jobbigt och ensamt, jag tänkte på allt jag försakat för att sluta med alkoholen- midsommarfirandet i skärgården jag tackade nej till, festerna jag inte har gått på, krogmåltiderna jag inte varit på, träffarna med gamla vänner jag tackat nej till- allt detta bara för att jag inte vill ta den psykoaktiva substansen etanol in i min kropp under några som helst omständigheter. Torrt och tråkigt? Bra beslut för egen del? Svar absolut ja på det. Jag pratade i efterhand med killen som hade skärgårdsfesten, många hade blivit rejält berusade inklusive han själv. Då insåg jag att mitt val att tacka nej var det enda rätta. Även om jag har ett sug efter alkohol och berusning för mig själv så kan jag oftast inte stå ut med berusade personer själv numera även om jag själv är full.

Allt har nått sitt slut för min del och jag har bara att vidga mina vyer som enda alternativet, något som kan kännas lite svårt då man är lite äldre och många av ens gamla vänner sjunkit ned i etanolens träsk så kan ensamheten kännas påträngande. Men jag skall icke klaga då jag har ett bra kontaktnät och flera personer som erbjudit ett nyktert umgänge, men i och med att jag slutat med etanolen så uppstår personligen ett annat problem för mig automatiskt- jag måste vara mig själv och möta andra som mig själv utan alkoholens skyddande uniform, jag känner mig lite ängslig att möta andra utan ruskänslan för det gav i sin tur en viss självsäkerhet om än en falsk sådan. Man brukar säga "att ha lite innanför västen" det har jag inte numera då jag möter folk på fritiden utan jag är bara mitt nakna och sköra jag utan ursäkter och bortförklaringar. Jag kan få en känsla av att det kan bli jobbigt att duga till, kan verkligen någon gilla mig som jag är utan alkohol?
Citera
2026-07-18, 10:46
Medlem
Citat:
Nu ska jag åka iväg en sväng snart och ta en promenadsträcka. Igår kändes jobbigt och ensamt, jag tänkte på allt jag försakat för att sluta med alkoholen- midsommarfirandet i skärgården jag tackade nej till, festerna jag inte har gått på, krogmåltiderna jag inte varit på, träffarna med gamla vänner jag tackat nej till- allt detta bara för att jag inte vill ta den psykoaktiva substansen etanol in i min kropp under några som helst omständigheter. Torrt och tråkigt? Bra beslut för egen del? Svar absolut ja på det. Jag pratade i efterhand med killen som hade skärgårdsfesten, många hade blivit rejält berusade inklusive han själv. Då insåg jag att mitt val att tacka nej var det enda rätta. Även om jag har ett sug efter alkohol och berusning för mig själv så kan jag oftast inte stå ut med berusade personer själv numera även om jag själv är full.

Allt har nått sitt slut för min del och jag har bara att vidga mina vyer som enda alternativet, något som kan kännas lite svårt då man är lite äldre och många av ens gamla vänner sjunkit ned i etanolens träsk så kan ensamheten kännas påträngande. Men jag skall icke klaga då jag har ett bra kontaktnät och flera personer som erbjudit ett nyktert umgänge, men i och med att jag slutat med etanolen så uppstår personligen ett annat problem för mig automatiskt- jag måste vara mig själv och möta andra som mig själv utan alkoholens skyddande uniform, jag känner mig lite ängslig att möta andra utan ruskänslan för det gav i sin tur en viss självsäkerhet om än en falsk sådan. Man brukar säga "att ha lite innanför västen" det har jag inte numera då jag möter folk på fritiden utan jag är bara mitt nakna och sköra jag utan ursäkter och bortförklaringar. Jag kan få en känsla av att det kan bli jobbigt att duga till, kan verkligen någon gilla mig som jag är utan alkohol?

Känner igen mig.

Osäkerheten socialt.

Men man måste funderar, kanske folk inte är så trevliga egentligen. Kanske därför många sitter ensamma. Det är ändå mycket status etc som styr samhället, även girighet och de flesta tänker bara på sig själva när det kommer till kritan.

Äkta vänskap etc finns väl knappt?

Det som hjälper mot att dricka kanske är att ha fokus på sina mål? Ha saker att jobba mot?
Citera
2026-07-18, 16:49
Medlem
Är så jävla trött på skiten vill bara var nykter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här