2026-07-17, 17:15
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Ganska enkelt. Vissa vill helt enkelt inte för att de inte har drivet. Andra kanske utmattas enkelt eller trivs själv, så det blir bara löjligt att tala om resor, nöjen och dålig barndom. Själv sitter jag för det mesta hemma och läser.

Ja, diagnos är det möjligt att jag har med tanke på hur jag alltid fungerat (tankspriddhet etc.), men då är det så. Har dock aldrig totalt isolerat mig och drar strået till stacken genom att jobba åtminstone, men efter det vill jag tagga ner. Rent objektivt finns det lämpligare personer i den nära släkten som kan avla barn och de har redan gjort det.

Eller så hade du blivit världens bäste förälder.
Citera
2026-07-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det provocerande är väl snarare att barnlösa upplevs leva enkla, ytliga och lata liv och tror att de har en susning om den mening, djup och personliga utveckling som det oftast innebär att ha en egen familj. De som har egna barn har tidigare varit barnlösa och är den gruppen som de facto vet skillnaden.

Det där argumentet bygger på en enorm tankevurpa.... Du utgår blint från din egen egocentriska bias här.. alltså idén om att din personliga livsresa är en universell sanning för alla andra.

Ja, du kanske var barnlös en gång i tiden. Då var du barnlös när du var yngre, kanske vilsen, och levde ett liv som du i efterhand upplever som tomt eller ytligt och tråkigt.... Det krävdes uppenbarligen att du fick barn då för att du skulle mogna, ta ansvar och hitta en djupare mening med din tillvaro. Det är fint för dig, men det är otroligt trångsynt att tro att din personliga kurva gäller för alla.
Du verkar ha helt missat att vuxna människor som väljer bort barn inte har stannat i växten i 20-årsåldern. Man kan uppnå enorm personlig utveckling, ta stort ansvar och hitta ett djupt existentiellt välbefinnande genom andra saker i livet- såsom karriär, djupa relationer, konst, resor, forskning eller att engagera sig i samhället. Eller som introverta spendera massor med tid ensam utan att träffa en själ.

Att du i din frustration måste stämpla andras fria val som ”enkla, ytliga tråkiga och lata” handlar inte om dem. Det handlar om att du har ett desperat behov av att ge dina egna uppoffringar ett högre moraliskt värde för att stå ut med hur slitigt ditt eget liv är... Om du behöver barn för att ditt liv inte ska kännas ytligt säger det mer om din egen inneboende drivkraft än om de som hittar mening på andra sätt.

Det är märkligt sånt här detta kan provocera så många och särskilt män verkar bli oerhört nästan aggressiva i frågan.. När andra män eller kvinnor säger "Jag skiter i den rollen, jag vill hellre lägga mina pengar, min tid och min energi på mina egna intressen, resor och min egen frihet", så uppfattas det nästan som ett förräderi mot mansrollen.
Citera
2026-07-17, 17:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En förklaring skulle kunna vara din och andras attityd mot de som är "annorlunda". Du letar efter folk som faller utanför normen för att kunna klassificera och stöta ut de människorna. Då blir det svårare för dem att leva ett normalt liv när de hela tiden är jagade av normpolisen.

Det är absolut sant. Folk provoceras om man inte lever ett exakt svenssonliv.

Om människor ärligt vill veta hur det är att vara barnlös så kan man svara utifrån sitt perspektiv, men vill de inte lära sig något tycker jag de kan hålla käft.

Det kan t o m vara saker man inte kan rå för själv. Jag brukade få sjukdomsskov om jag var ute i solen för länge, men folk tyckte att jag skulle vara i solen och sluta gnälla, för andra har inte min sjukdom och då har jag inte den heller? Kallades negativ för att jag blev sjuk av direkt solljus. När jag tyckte det var trevligt med åska och regn så kallades jag negativ, för man är negativ om man gillar åska.

Riktiga småsaker kan göra att man förskjuts från mänskligheten.
Citera
2026-07-17, 17:21
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ett riktigt skräckexempel.
Det är en fin svensk kvinna som haft alla mäns uppmärksamhet på sig i många år.
Jag tror hon blev för petig och nu har hon nått väggen.
Nu lever hon för sina katter mest.
Citera
2026-07-17, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Du kan ju få ett miserabelt liv och bitterhet om du inte skaffar barn också.

Har inte hänt hittills, bland annat för att jag inte skaffat barn.
Citera
2026-07-17, 17:25
Medlem
Citat:
Eller så hade du blivit världens bäste förälder.

Nej, det hade jag aldrig blivit. Mina släktingar som kan saken och är ens lite normala är säkert världens bästa föräldrar och bra så.
Citera
2026-07-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Har inte hänt hittills, bland annat för att jag inte skaffat barn.

Verkligheten kommer kanske ifatt dig när du är 40+.
Citera
2026-07-17, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Precis, egoistisk och egosentrisk med psykopatiska och narcissistiska drag som inte talar ur erfarenhet, eftersom du inte har någon aning om hur det är att ha barn. Du svamlar.

Jag jag jag, mina behov, mitt liv osv.

Sakta kommer din ditt själviska högmod erodera dig inifrån.

Du kommer i panik försöka överrösta dina inre biologiska signaler och leva som en bortskämd självisk tonåring tills du inser att det är försent.

Sedan kommer du dö ensam. Miserabel med dödsångest, ångra allt, utan att ha uppnått något viktigt och lämna absolut tomhet efter dig.

Lika egoistisk som ni föräldrar. För barn skaffade ni för eran egen skull, inte för att ni tvingades.

Jag både tar hand om husdjur och hjälper mina föräldrar. Så uppenbarligen kan jag prioritera deras behov över mina.

Jag är 38 år och några sådana signaler finns fortfarande inte. Aborten jag gjorde som ung är fortfarande något av det bästa jag gjort då den gav mig chansen till ett bra liv.

En bortskämd självisk tonåring hade knappast klarat av att resa som jag gör.

Underbart att dö ensam istället för med en unge som förstört mitt liv.
Citera
2026-07-17, 17:33
Medlem
"Det där argumentet bygger på en enorm tankevurpa.... Du utgår blint från din egen egocentriska bias här.. alltså idén om att din personliga livsresa är en universell sanning för alla andra."

Det var ett väldigt bra inlägg. Det är viktigt att kunna förstå (särskilt om man har barn) att alla människor inte tänker eller känner likadant. Det kallas för mentalisering.

Jag blir alltid så förvånad när människor säger att de inte upplevt kärlek innan de fick barn eller inte känt ansvar förrän de blev föräldrar. Jag har älskat och tagit hand om djur i hela mitt liv och nu gamla föräldrar. Jag stöttar mina vänner med barn i deras ibland oerhört jobbiga tillvaro och täcker upp för mina kollegor som vabbar rätt mycket. Jag känner både kärlek och ansvar.
Citera
2026-07-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Underbart att dö ensam istället för med en unge som förstört mitt liv.

Såhär tycker du förmodligen för att du ska tänka att din abort var rätt beslut, det är någon form av försvarsmekanism.
Citera
2026-07-17, 17:40
Medlem
Citat:
Blir roligare att dö för mig än för dig.

Känns annars värre att dö om man har barn för de mister samtidigt dig som förälder.
Citera
2026-07-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tror dessvärre mörkertalet är rätt stort.. men den tanken delas aldrig då det blir en skam att känna så. Därför också många med barn blir så oerhört provocerade och defensiva när de möter eller hör om personer som väljer bort barn.. Att skaffa barn är det absolut största, jobbigaste och mest bindande man kan göra i livet. Man offrar sömn, pengar, karriär, egentid och spontanitet under minst 18 år.
För att palla med den uppoffringen intalar sig de flesta (medvetet eller omedvetet) att detta är det enda rätta sättet att leva på det är så livsmallen ska se ut. Det är meningen med livet.

När någon då kliver fram och säger: "Nej tack, jag skippar det där och lever ett jättehärligt, fritt liv istället", blir det som en bugg i systemet för den föräldern. Om det går att vara lycklig och hel som vuxen utan att gå igenom det där stålbadet... vad var då poängen med alla mina uppoffringar? Det blir ett existentiellt hot mot deras egna livsval.

Människan är ett flockdjur som älskar normer eftersom de skapar trygghet och förutsägbarhet. "Skola, jobb, partner, bostadsrätt, fira högtider, ha barn, volvo kanske en hund." Det är mallen....
De som väljer bort barn bryter mot en av de absolut äldsta och starkaste normerna vi har: reproduktionen! Folk som bryter mot normer provocerar alltid, oavsett om det handlar om att inte dricka alkohol, att bo i en van i skogen eller att inte skaffa barn. Det tvingar omgivningen att reflektera över sina egna val, och det tycker många är jätteobehagligt.

Som skribenten TS i tråden skrev:.."De kan fokusera helt och hållet på sig själva". Det finns en utbredd och felaktig idé om att det är "egoistiskt" att inte skaffa barn. Ironin är förstås total, eftersom de flesta skaffar barn av egna, egoistiska skäl (man vill ha en familj, man vill ha någon som för ens gener vidare, man vill passa in bland kompisar som också har barn, man vill ha någon som hälsar på när man är gammal).

Men i förälderns ögon blir den barnlösa personen definitionen av lättja- någon som "slipper undan" vuxenlivets hårda arbete men ändå skördar frukterna av samhället....
Det man ser i sådana här diskussioner är helt enkelt avundsjuka förklädd till moralisk överlägsenhet. De kan inte erkänna att de är avundsjuka på friheten, så de måste istället intala sig att de barnlösa är "defekta", "empatilösa" "konstiga" eller "förvuxna barn" för att själva må bättre.

Och här har vi en till som har ett behov av att för sig försvara sitt beslut med att alla som har barn ångrar sig och är avundsjuka på barnlösa.

Finns säkert sådana, men för de allra flesta ägnar man inte andras val en tanke. Man lever sitt liv och är nöjd med det som det är.

Vem tror ni skaffar barn för att passa in? Det är faktiskt en rätt så naturlig drift att vilja ha barn, och det beslutar tar man för sin egens skull, och ingen annan.

Att påstå att man skaffar barn för att passa in i en mall är lika korkat som att påstå att man inte gör det pga att man har behov av att vara en motvalskärring som alltid gör tvärtom bara för att.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in