Citat:
Ursprungligen postat av
AndersPersson99
Det provocerande är väl snarare att barnlösa upplevs leva enkla, ytliga och lata liv och tror att de har en susning om den mening, djup och personliga utveckling som det oftast innebär att ha en egen familj. De som har egna barn har tidigare varit barnlösa och är den gruppen som de facto vet skillnaden.
Det där argumentet bygger på en enorm tankevurpa.... Du utgår blint från din egen egocentriska bias här.. alltså idén om att din personliga livsresa är en universell sanning för alla andra.
Ja, du kanske var barnlös en gång i tiden. Då var du barnlös när du var yngre, kanske vilsen, och levde ett liv som du i efterhand upplever som tomt eller ytligt och tråkigt.... Det krävdes uppenbarligen att du fick barn då för att du skulle mogna, ta ansvar och hitta en djupare mening med din tillvaro. Det är fint för dig, men det är otroligt trångsynt att tro att din personliga kurva gäller för alla.
Du verkar ha helt missat att vuxna människor som väljer bort barn inte har stannat i växten i 20-årsåldern. Man kan uppnå enorm personlig utveckling, ta stort ansvar och hitta ett djupt existentiellt välbefinnande genom andra saker i livet- såsom karriär, djupa relationer, konst, resor, forskning eller att engagera sig i samhället. Eller som introverta spendera massor med tid ensam utan att träffa en själ.
Att du i din frustration måste stämpla andras fria val som ”enkla, ytliga tråkiga och lata” handlar inte om dem. Det handlar om att du har ett desperat behov av att ge dina egna uppoffringar ett högre moraliskt värde för att stå ut med hur slitigt ditt eget liv är... Om du behöver barn för att ditt liv inte ska kännas ytligt säger det mer om din egen inneboende drivkraft än om de som hittar mening på andra sätt.
Det är märkligt sånt här detta kan provocera så många och särskilt män verkar bli oerhört nästan aggressiva i frågan.. När andra män eller kvinnor säger "Jag skiter i den rollen, jag vill hellre lägga mina pengar, min tid och min energi på mina egna intressen, resor och min egen frihet", så uppfattas det nästan som ett förräderi mot mansrollen.