Citat:
Ursprungligen postat av
AbortRetryIgnore
Om islam är som du beskriver den här så finns det stora behov att försvara religionsfriheten. Det är inte att vara övertolerant utan det är att inte erbjuda den möjligheten att ha inflytande över lagstiftning. Religionsfriheten gör att islam och andra religioner hålls borta från makten och förblir religioner; privata och enskilda angelägenheter.
Vill du bränna Koranen? Gör det med en koran du äger. Vill du lyda Jomshofs uppmaning? Bränn 100 till som du också äger. Vill du göra det med skydd av polisen? Då kan missförstånd om att polisen försvarar brännandet snarare än yttrandefriheten uppstå.
Du angriper en halmdockeversion av islam som du tror att jag försvarar. Jag försvarar inte islam, inte heller angriper jag islam, men jag har poängterat att Koranen innehåller en rad om att det inte ska finnas tvång i religion. Detta skiljer den från Bibelns både gamla och nya testamenten. I den sistnämnda boken står det att den som bär kläder gjorda av mer än ett material ska straffas med döden. Har jag precis försvarat det och resten av både judendomen och kristendomen genom att berätta om det?
Dessa samtal du har haft med muslimer, hur vet du att de inte tillämpade taqiyya? Jag vet att de inte gjorde det om jag utgår från att din samtalsanekdot stämmer.
Genom att taqiyya innebär att en muslim enligt islam får dölja sin tro om dennes liv är i fara, det är inte en generell tillåtelse att ljuga. Du identifierade dessa samtalsparter som muslimer, så deras försök att dölja sin islam antingen misslyckades eller så fanns det inga såna försök och jag utgår från att du inte hotade dem till livet innan samtalet startade.
Religioner har livsregler. Det är det som är religion. Dessa blir till lagar då en officiell statsreligion antas. Då och endast då kommer lydnad hos de utanför religionen att krävas och kunna försvaras av ett våldsmonopol. Vill du slippa det? Jag också. Men jag tror inte på förbud, utan på friheter.
Nej...
Ditt inledande resonemang är som att jag skulle argumentera för att "Om nazismen/fascismen är så dålig som du beskriver, så finns det stora behov av att försvara yttrandefriheten (så att dessa kan komma till tals)"... Märkligt resonemang som skulle få en monumental massa av svenska folket att bli förvirrade! För ha i åtanke att religionsfriheten faktiskt är att betrakta som en "freedom of expression" även om den också skyddar din rätt till religiös tro i det privata...
Så när du påstår att "religionsfriheten gör att islam/religioner hålls borta från makten och förblir religioner, privata och enskilda angelägenheter" så är du ute och cyklar... Religionsfriheten skyddar nämligen din rätt att uttrycka religiös tro genom "dyrkan, klädsel/utsmyckning, ritual och tal" i det offentliga... Den i sig skulle snarare göra det enklare för livsfarliga religioner eller snarare religiösa ideologier att komma till uttryck och vinna mark i opinionen (utan några form av motmedel).
Alltså det är ju uppenbart att Sverige absolut står på muslimernas sida och föraktar koranbrännarna och tom islamkritikerna. Men polisen tar ju egentligen inte en politisk ställning (till skillnad från t ex knäböjande vid BLM-protesterna) utan är bara där för att upprätthålla den allmänna ordningen... Problematiken är ju snarare oberäkneliga och våldsamma muslimer som inte tolererar yttrandefrihet (apropå ditt okritiska försvar av religionsfriheten).
Och på denna tråd har du absolut försvarat islam genom att ifrågasätta om islam inte är den enda religionen som faktiskt tolererar andra religioner (utan att direkt hänvisa till fakta vilket antyder bias), och att det inte finns tvång i religionen... Sluta ljuga.
Och vet du vad Gamla Testamentet (Tanakh) är i förhållande till judendomen och kristendomen, samt hur kristendomen faktiskt skiljer sig radikalt från islam i dess design?
Återigen så har jag läst koranen, haditherna och sirat samt kollat på statistiska undersökningar av muslimers åsikter... Så i dessa situationer där jag har fått till seriösa samtal med dem angående vad de egentligen tycker om (ursäkta repetitionen) "genuin pluralism, sekularism och intellektuell hederlighet (just taqiyyah som du nämner) samt fri- och rättigheter för kvinnor, homosexuella, fritänkare/oliktänkare, apostater eller vem som helst och vad som helst som ens motsätter sig skrifterna", så ser jag att det sammanfaller med vad jag har läst och sett i dessa statistiska undersökningar...
Ha i åtanke att taqiyyah inte utesluter genuina och seriösa samtal med muslimer i situationer där de inte känner sig hotade eller underlägsna! Och jag har vidtagit åtgärder för att spela med helt enkelt!
En religion behöver inte alls ha ingående livsregler som islam har som snarare är en stark religiös och totalitär ideologi... Och som jag förklarade tidigare så behöver inte regler och författningar som de är skrivna på papperet ändras för att hela samhällets struktur ska hotas... Demografin bygger upp ett land vettu!