2026-07-17, 11:06
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det där är nog det mest oseriösa försöket till en halmgubbe jag har sett i den här tråden.... Att du på fullaste allvar försöker argumentera för att man ska såga av automatkarbiner eller köra runt i 40 % av en stridsbåt visar ju bara att du helt saknar sakargument.

Som det ser ut idag belastas kvinnor brutalt mycket mer än män och tvingas prestera på en fysiologiskt mycket högre nivå. Om vi faktiskt skulle gå ner till en rättvis och likvärdig belastning skulle en kvinna på 55 kg bara bära runt 13 kg packning. Det är vad som krävs för att hon ska belastas lika mycket procentuellt som en soldat på 100 kg som bär 25 kg- vilket är standardvikten för packningen i lumpen idag.
Du hänvisar i alla dina inlägg att det vore rättvisare att en kvinna på ca 55kg borde få bära en lättare vikt.
Den logiska slutsatsen blir väl att även män som väger ca 55kg borde få bära en lättare vikt.

Rent hypotetiskt skulle det kunna innebära att alla våra jägar- och amfibieförband till slut består av lilleputtar.
Citera
2026-07-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Du hänvisar i alla dina inlägg att det vore rättvisare att en kvinna på ca 55kg borde få bära en lättare vikt.
Den logiska slutsatsen blir väl att även män som väger ca 55kg borde få bära en lättare vikt.

Rent hypotetiskt skulle det kunna innebära att alla våra jägar- och amfibieförband till slut består av lilleputtar.

Du har missförstått min poäng helt och hållet... Jag har aldrig sagt att vi ska sänka kraven för kvinnor eller låta någon bära en lättare packning än vad som krävs för att lösa uppgiften. Tvärtom.

Jag menar att kraven för män under träning och mönstring behöver höjas. Det är ett nödvändigt steg för att rättvist sålla bort dem som inte håller måttet, och samtidigt ge fler kvinnor en ärlig chans – de presterar nämligen redan idag en fysiologisk prestation som procentuellt sett ligger långt över männens.
Citera
2026-07-17, 11:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Att stå ensam kvar i en skyttegrav handlar inte om att kunna bänka 130 kilo. Det handlar om uthållighet, skyddsteknik, stresshantering och träffsäkerhet. En utmattad och skadad soldat skjuter sämre och fattar sämre beslut. Det är just därför träningsstatus och relativ styrka är så avgörande- den vältränade soldaten har mer energi kvar i systemet när allt skiter sig, medan den otränade "biffen" har bränt sitt krut på att bara flytta sin egen tunga kroppsmassa...

För det andra: Att ersätta en skadad soldat är grundläggande militär logistik, inte ett argument för att alla måste vara identiska....
Om 130-kilosbiffen blir skadad, så ersätts han av en annan soldat från reserven som har samma utbildning och roll, inte av att en signalist plötsligt ska trolla fram 40 kilo extra muskelmassa. Dessutom har ingen föreslagit att vi ska skrota en absolut lägstanivå. Självklart ska det finnas en spärr för att säkerställa att alla kan hantera basutrustningen. Men att använda den lägstanivån för att sedan kvotera in otränade män framför genomtränade kvinnor gör förbandet svagare, inte mer utbytbart.

För det tredje sen: Att kalla en vältränad kvinna som presterar på sitt absoluta fysiologiska max för ”lilltös” och ”duktig flicka” visar tyvärr bara på dina fördomar och misogyn, inte på logik.
Hon presterar mer i förhållande än männen till vad hennes kropp har att ge.
Din hypotetiska tös är faktiskt både liten och duktigt.

Och nej, alla måste inte vara identiska, men om alla soldater av en viss typ klarar samma saker så är det väldigt mycket lättare att ersätta en soldat. Och jag ser ingen fördel i att ha soldater som behöver gå på maxvarv bara för att klara tjänstens grundläggande krav.
Citera
2026-07-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Din hypotetiska tös är faktiskt både liten och duktigt.

Och nej, alla måste inte vara identiska, men om alla soldater av en viss typ klarar samma saker så är det väldigt mycket lättare att ersätta en soldat. Och jag ser ingen fördel i att ha soldater som behöver gå på maxvarv bara för att klara tjänstens grundläggande krav.

Jag tycker absolut att de stora killarna ska pressas fysiologiskt lika hårt som de män och kvinnor med lägre vikt tvingas göra. Om de små ska ligga på 80 % av sin maxkapacitet, ska de stora också göra det.

Men om vi nu envisas med att behålla dagens system för vissa förband, då måste vi börja dela upp förbanden och anpassa kraven efter fysiologin. En kvinna (eller man) på 55 kg som har ett extremt pannben och skyhög fysiologisk kapacitet ska inte behöva slita ut sitt skelett på att kånka runt på halva förrådet.

Titta på hur andra länder löser det här. I många moderna arméer har man insett att det är idiotiskt att slösa bort elitdisciplinerade soldater på att agera packåsnor. Där har man logistikförband, fordon eller dedikerad personal ("staff") som kör runt den tunga utrustningen, så att soldaterna kan fokusera på att lösa uppgiften, strida och vara rörliga.

Att tvinga alla att bära exakt lika många kilo på ryggen – oavsett om det utgör 45 % eller 82 % av ens kroppsvikt- är en kvarleva från en svunnen tid. Genom att anpassa kraven eller logistiken skulle vi få mycket skarpare förband, istället för att vi som nu bryter ner och sorterar bort våra absolut mest motiverade soldater i fredstid.

Israel vet jag ligger steget före Sverige här.. Israel har ju också allmän värnplikt för både män och kvinnor och har bedrivit extremt mycket forskning på belastningsskador.... Regeln om procentuell belastning.. I stället för att ha fasta kilon för alla under träning, har IDF under långa perioder tillämpat fysiologiska riktlinjer där soldater under marschträning bär en packning som är strikt begränsad till en viss procent av deras egen kroppsvikt- oftast max 40 % av kroppsvikten. Varför det är smartare? Jo det gör att tjejen på 55 kg och killen på 100 kg belastas fysiologiskt exakt lika hårt. Det bygger upp bådas skelett och muskler optimalt utan att bryta ner den mindre soldaten eller låta den större glida med på halvfart.
Citera
2026-07-17, 12:22
Medlem
BananKlases avatar
Citat:

Citat:
Du har missförstått min poäng helt och hållet... Jag har aldrig sagt att vi ska sänka kraven för kvinnor eller låta någon bära en lättare packning än vad som krävs för att lösa uppgiften. Tvärtom.

Jag menar att kraven för män under träning och mönstring behöver höjas. Det är ett nödvändigt steg för att rättvist sålla bort dem som inte håller måttet, och samtidigt ge fler kvinnor en ärlig chans – de presterar nämligen redan idag en fysiologisk prestation som procentuellt sett ligger långt över männens.
Du skriver
"en rättvis och likvärdig belastning skulle en kvinna på 55 kg bara bära runt 13 kg packning. Det är vad som krävs för att hon ska belastas lika mycket procentuellt som en soldat på 100 kg som bär 25 kg"

Jag kanske missförstår dig men jag tolkar det som att du menar att en kvinna på ca 55kg skall bära 13 kg packning vilket de facto är en lättare vikt.

Om inte, då är vi tillbaka till samma belastning för alla oavsett deras vikt eller kön.

Det finns ju faktiskt kvinnor som har klarat hela utbildningen.
Citera
2026-07-17, 12:39
Bannlyst
Tycker vi ska skicka ut alla fula kvinnor. Tillräckligt snygg för att slippa krig kan man säga men fan heller att hon är speciellt snygg.
Simpel 6a.
Citera
2026-07-17, 12:48
Medlem
Citat:
Du skriver
"en rättvis och likvärdig belastning skulle en kvinna på 55 kg bara bära runt 13 kg packning. Det är vad som krävs för att hon ska belastas lika mycket procentuellt som en soldat på 100 kg som bär 25 kg"

Jag kanske missförstår dig men jag tolkar det som att du menar att en kvinna på ca 55kg skall bära 13 kg packning vilket de facto är en lättare vikt.

Om inte, då är vi tillbaka till samma belastning för alla oavsett deras vikt eller kön.

Det finns ju faktiskt kvinnor som har klarat hela utbildningen.

Det var ett exempel, inte ett färdigt förslag. Poängen som du duckar för är fysiologin: En man på 100 kg bär en standardpackning på 25 kg, vilket bara är 25 % av hans kroppsvikt. Om tjejen på 55 kg skulle få samma fysiologiska rabatt och bara bära 25 % av sin kroppsvikt, då hade hennes packning legat på under 14 kg.
Citera
2026-07-17, 13:06
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Det var ett exempel, inte ett färdigt förslag. Poängen som du duckar för är fysiologin: En man på 100 kg bär en standardpackning på 25 kg, vilket bara är 25 % av hans kroppsvikt. Om tjejen på 55 kg skulle få samma fysiologiska rabatt och bara bära 25 % av sin kroppsvikt, då hade hennes packning legat på under 14 kg.
Men packningen innehåller ju olika attiraljer som man anser behövs, och som då kommer upp i en viss vikt. Om kvinnan i ditt exempel skall bära 11 kilo mindre, vad skall tas bort?
Citera
2026-07-17, 13:23
Medlem
Citat:
Men packningen innehåller ju olika attiraljer som man anser behövs, och som då kommer upp i en viss vikt. Om kvinnan i ditt exempel skall bära 11 kilo mindre, vad skall tas bort?

För de måste börja förändra hur Försvarsmakten byggt upp allt. Det finns en djupt rotad kultur av att "packa för säkerhets skull", vilket gör att ryggsäckarna blir proppfulla med tunga reservkläder och prylar som sällan används. Genom att stramt gallra i packlistorna och anpassa dem efter det specifika uppdraget, snarare än att alltid utgå från absolut värsta scenario, kan man få ner vikten markant. Eller så löser man det på annat sätt genom att fördela det mellan gruppen eller ha team som kör överflödig utrustning.

Slutligen måste vi våga prata om ren och skär fysik. Om den personliga utrustningen är absolut omöjlig att göra lättare, då har personen på 55 kg nått den biologiska gränsen för vad hennes skelett klarar av utan att gå sönder under långvarig marsch... Lösningen då är inte att tvinga henne att brytas ner, utan att placera henne i en befattning där det fysiologiska fokuset ligger på snabbhet, uthållighet eller teknisk skicklighet istället för ren bärvikt- till exempel som fordonsförare, sjukvårdare eller drönaroperatör. Att blint fortsätta med "lika för alla i kilo" är bara dålig och föråldrad personalplanering.

Ett annat alternativ är att belasta de stora männen med gruppens övriga utrustning. De har den fysiologiska kapaciteten att bära mer, så låt dem ta hand om den extra ammunitionen, batterierna och allt annat gemensamt som förbandet behöver ha med sig.
Citera
2026-07-17, 13:27
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Citat:

Kajal, eyelinee, lipgloss, selfiepinne och mobil
Citera
2026-07-17, 13:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Kajal, eyelinee, lipgloss, selfiepinne och mobil
Det är väl sånt varannan svensk man har i packningen också?
Citera
2026-07-17, 14:42
Medlem
Citat:
Du missar poängen så grovt att du börjar yra om rullstolar och fallande träd....
Jag pratar inte om det skarpa kriget... Jag pratar om mönstringen och träningen under fredstid. Tjejen på 55 kg bär redan de där tunga vikterna- hon har redan visat att hon kan träna och pressa sig långt över sin egen kroppsvikt. Hon tar inte med sig någon "buuhu"-attityd, hon bär skiten och gör jobbet.

Det jag pratar om är att höja kraven för männen under utbildningen. Hur svårt att de att förstå?

Det är ju DU som inte fattar NÅGOT.
Kraven är för bas soldat, eliterna har fler nivåer.
Klarar du matte A så klarar du matte A.
Jag gjorde det på 3 veckor, vissa gör det aldrig - same siiit.
Du sitter ju argumenterar absurda saker.

Höj si, sänk så för att jag ska få bättre resultat som inte alls motsvarar verkligheten.

Det militären säger åt henne är ju, du uppnår inte baskravet för att bli tränad av oss, hem å träna!
exakt samma som universitet och gymnasium gör.
Nej, du får inte bli läkare, nej du kommer inte in på jurist, nej du får inte gå natur.

Hur svårt ska det va å förstå?
Nej du får inte spela fotboll i norska juniorlaget.
Du är för klen, hem å träna först så att du kan dansa igenom provet - så fixar vi resten!
Vissa har gjort vad du inte gör redan... Och vill inte göra.
Senast redigerad av Chilledippen 2026-07-17 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in