2026-07-13, 10:16
Medlem
Specialmodells avatar
Som rubriken lyder så nekades en ung snygg tjej att göra lumpen fastän hon var ivrig att göra sin insats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elsas-drom-om-varnplikt-tog-slut-vid-monstringen
Är det här rätt väg att gå, unga motiverade tjejer sparkas ut bara för att de kanske har lite klena armmuskler?
Något måste det väl ändå finnas för henne att göra inom försvarsmakten, laga mat? Ladda magasinen med patroner?
Era tankar om beslutet?
Citera
2026-07-13, 10:20
Medlem
– Jag antar att det var för att det inte fanns nog med platser och att jag inte kunde konkurrera.

Försvarsmakten och Plikt och Prövningsverket säger till SVT att det är vanligt att unga kvinnor konkurrerar ut varandra vid mönstringen. Många har lägre resultat på styrketestet än männen, och kan därför inte bli aktuella för lika många positioner.
Citera
2026-07-13, 10:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Som rubriken lyder så nekades en ung snygg tjej att göra lumpen fastän hon var ivrig att göra sin insats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elsas-drom-om-varnplikt-tog-slut-vid-monstringen
Är det här rätt väg att gå, unga motiverade tjejer sparkas ut bara för att de kanske har lite klena armmuskler?
Något måste det väl ändå finnas för henne att göra inom försvarsmakten, laga mat? Ladda magasinen med patroner?
Era tankar om beslutet?

Du tycker att försvarsmakten borde ge högre poäng för utseende?
Citera
2026-07-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Era tankar om beslutet?
Utseendet har väl inget med det hela att göra? Man får väl anta att försvaret vet vad de gör. Lite skillnad på att köra amfibie-båt och laga mat. Sen finns diverse frivilligorganisationer om man vill göra en insats.
Citera
2026-07-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
– Jag antar att det var för att det inte fanns nog med platser och att jag inte kunde konkurrera.

Försvarsmakten och Plikt och Prövningsverket säger till SVT att det är vanligt att unga kvinnor konkurrerar ut varandra vid mönstringen. Många har lägre resultat på styrketestet än männen, och kan därför inte bli aktuella för lika många positioner.
Välkommen till männens värld, konkurrens inte kvotering...
Citera
2026-07-13, 10:25
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du tycker att försvarsmakten borde ge högre poäng för utseende?
Varför inte? Vad är mera motivationshöjande än en ung snygg tjej.
Citera
2026-07-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Välkommen till männens värld, konkurrens inte kvotering...
Välkomna att få konkurrera om att få bli kanonmat.
Citera
2026-07-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Välkomna att få konkurrera om att få bli kanonmat.
Sällan kvinnor hamnar i stridande förband, mer likt civilt arbete, kontor typ HR, "bakom fronten jobb." (Saknas muskler)
Citera
2026-07-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Sällan kvinnor hamnar i stridande förband, mer likt civilt arbete, kontor typ HR, bakom fronten.
Menade de unga värnpliktiga männen.
Citera
2026-07-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Menade de unga värnpliktiga männen.
Jag syftar på (civila)samhället i stort
Citera
2026-07-13, 10:40
Medlem
Ja det hör till ovanligheterna, annars är Försvarsmakten kända för att neka unga män för att ge plats åt inkvoterade kvinnor.
Citera
2026-07-13, 10:47
Medlem
Vad handlar artikeln om egentligen?

Elsa upptäcker att livet som tjej på easy mode inte fungerar i militären och kan inte kvala in som alla andra?

Militären hade ju iofs kunnat berätta hur hög ribban för antagning till båten är.
Pretty high skulle jag gissa, det är ingen roddbåt direkt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in