2026-07-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Att använda en allmän tumregel för söndagsvandrare som argument för militär extrembelastning visar bara hur svagt underbyggt ditt resonemang är... Det AI-citatet pratar om är rekommendationer för glada amatörer på fjällsemester för att de inte ska få skavsår typ eller nått ryggproblem – det har absolut ingenting att göra med modern idrottsmedicin, biomekanik eller militär träningslära där soldater bär 40–50 kg.
Det handlar om långfärdsvandring där också viktprocenten är lägre. Belastningen på leder och rygg blir större med högre belastning alltså förvärras problemet snarare vid "militär extrembelastning"...

Citat:
När det gäller att "lalla runt med lägre vikt" så har du återigen missat hela poängen. Ingen har sagt att utrustning ska lämnas hemma i krig... Det handlar om hur vi tränar och bygger upp fysiologisk kapacitet i fredstid utan att förstöra materialet (i det här fallet soldaternas kroppar).
Snarare du som inte förstår att tjänstgöringen i sig är en selektionsprocess och inte ett fitnessprogram. Klarar du inte de krav som ställs där platsar du inte i ett stridande förband. Ja skador kan uppstå, men det är en kalkylerad och nödvändig risk. Vissa kommer att sållas ut och det är tyvärr så det måste vara.
Citera
2026-07-18, 20:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Vad är det här med att alla anser sig har rätt till saker och ting?
Hon fick nej och borde vara glad att de har mer kompetens istället för att tro att allt är hennes lilla lifestory. Gråta ut i media dessutom.

Vad fan är det för fel på ungdomar?

Folk verkar glömma att det i krig bara är några få procent av befolkningen som är i det militära. Resten ska bara jobba som vanligt och hålla igång samhället.

Ukraina med 40 miljoner invånare har en militär på 800 000. Det är 2.5 procent - resten gör bäst nytta genom att gå till sina vanliga jobb.
Citera
2026-07-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Elitstyrkor brukar ha de som vunnit genlotteriet när det kommer till träning .
Människor kan vara mycket starka och förlorat i genlotteriet. Jag var väldigt stark som ung men svag i armarna. Klarade iallafall av att lyfta män dubbla min kroppsvikt nästan. Närapå faktiskt då min maxkapacitet var män som låg strax över 90kg och jag vägde några kilo under 50.

Har ett syskon som utan tvekan verkar ha fått förlorargenerna tillsammans med mig gällande kroppen men är elittränad. Syskonet fattar inte att om 10-15 år kommer dess kropp sannolikt vara totalt utsliten. Dvs som medelålders istället för som pensionär. Pga att den inte förstår det håller den en elitnivå den egentligen sannolikt borde avveckla angående träning och istället hålla en god vardagsträning istället på mer måttlig nivå. Jag ser inte fram emot den utveckling jag tror väntar personen.

Många unga kan vara i mycket god form eller uppvisa styrka utan att vara genernas vinnare.

Det jag tänkte gällande TS är att det blir lite konstigt om kvinnor konkurrerar ut varandra men inte män samtidigt som unga idag kan vara mycket svaga. En inaktiv, späd tonårskille kan vara extremt svag när det kommer till utgållig styrka och bör vara sämre än en tjej i samma ålder som aktivt tränar.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-07-18 kl. 20:32.
Citera
2026-07-20, 16:04
Medlem
Försvarsmakten skriker efter folk. Men vägrar många gånger ta in kvinnor? Vad säger tidö om detta? Nu får Herr Kristersson visa vem som är ledare för Sverige. Dunka näven i bordet och ryta till klarar han tydligen inte av. Hade Magdalena suttit vid makten så hade försvarsmakten ställt sig i givakt och omgående ändrat sin inställning.
Citera
2026-07-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Snygg och snygg… hon är en helt normal alldaglig svenska.

Hon kan väl gå med i lottorna?

Då blir ni kompanikamrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in