2026-07-16, 21:51
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Kunde de inte erbjudit en annan placering bara?
Hon ville köra båt, klarade inte kraven och då får hon inte ens vara malaj? Verkar som ett slöseri med rekryter.

Malajer avskaffades i början av 80-talet och sedan -95 är alla befattningar antingen stridande eller tekniska.

Hon gjorde uppenbart dåligt ifrån sig på mönstringen och får därför inte göra lumpen, svårare än så är det inte.
Citera
2026-07-16, 22:10
Avstängd
KonungHonungs avatar
Meningen är väl att de vita männen ska bli kanonmat mot Ryssland medan de vita kvinnorna stannar hemma med de svartingar i krigsför ålder politikerna kallar flyktingar.

På så vis kan Kalergiplanen bli verklighet.
Citera
2026-07-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför ska kvinnorna tvingas belastas mer än männen?
Nu känner jag att du tittade på mitt inlägg utan att läsa texten.

Varför har du hakat upp dig på att livet ska vara rättvist? En robot på 50 kg som ska flyttas bryr sig inte om känslor.

Mönstringen är en selekteringsprocess där man väljer ut de bäst lämpade. Tror du att en krävande utbildning i det militära handlar om att utveckla fysik? Fysiken ska finnas där på mönstringen.

90% är mentalt. Man bygger kunskap och utvecklar färdigheter. Plockar bort sömn. Försöker lösa omöjliga uppgifter under press för att nå självkännedom på djupet och veta hur man fungerar så att man kan vara en person som gruppen kan lita på.

En av de viktigaste komponenterna jag tog med mig vid muck var vikten av att kommunicera så att missförstånd inte kan uppstå.

Men vad vet jag, idag kanske värnpliktiga går runt med en ryggsäck hela dagarna.
Citera
2026-07-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktakontro
Nu känner jag att du tittade på mitt inlägg utan att läsa texten.

Varför har du hakat upp dig på att livet ska vara rättvist? En robot på 50 kg som ska flyttas bryr sig inte om känslor.

Mönstringen är en selekteringsprocess där man väljer ut de bäst lämpade. Tror du att en krävande utbildning i det militära handlar om att utveckla fysik? Fysiken ska finnas där på mönstringen.

90% är mentalt. Man bygger kunskap och utvecklar färdigheter. Plockar bort sömn. Försöker lösa omöjliga uppgifter under press för att nå självkännedom på djupet och veta hur man fungerar så att man kan vara en person som gruppen kan lita på.

En av de viktigaste komponenterna jag tog med mig vid muck var vikten av att kommunicera så att missförstånd inte kan uppstå.

Men vad vet jag, idag kanske värnpliktiga går runt med en ryggsäck hela dagarna.

Du pratar om mönstringen som en selektionsprocess för att hitta de "bäst lämpade", men du blundar för hur den selektionen faktiskt fungerar i praktiken. Att tro att fysiken bara "ska finnas där" och att utbildningen inte handlar om att bygga upp och bibehålla fysik är ett enormt feltänk.

Självklart handlar militär utbildning till stor del om det mentala, att hantera sömnbrist, press och att samarbeta. Men det mentala kan aldrig kopplas bort från det fysiologiska. När du utsätter en kropp på 55 kg för en fysiologisk maxbelastning som är dubbelt så hög som för en person på 100 kg, så handlar det till slut inte om "pannben" eller moral. Det handlar om ren mekanik och biologi. Stressfrakturer i skelettet och avslitna ledband går inte att "tänka bort" med 90 % mentalt fokus.... Det som gör hela upplägget så skevt är att hela systemet en gång i tiden designades av män, för män. All utrustning, alla viktstandarder och alla tabeller är historiskt baserade på en genomsnittlig mans kropp och kapacitet de är därför det inte vill ändras... ska kvinnor finnas med i miliären idag borde det ju ändra. Höj kraven för männen tex... då sållas fler män ut och fler kvinnor får chansen.
Citera
2026-07-16, 23:03
Medlem
Citat:
Du pratar om mönstringen som en selektionsprocess för att hitta de "bäst lämpade", men du blundar för hur den selektionen faktiskt fungerar i praktiken. Att tro att fysiken bara "ska finnas där" och att utbildningen inte handlar om att bygga upp och bibehålla fysik är ett enormt feltänk.

Självklart handlar militär utbildning till stor del om det mentala, att hantera sömnbrist, press och att samarbeta. Men det mentala kan aldrig kopplas bort från det fysiologiska. När du utsätter en kropp på 55 kg för en fysiologisk maxbelastning som är dubbelt så hög som för en person på 100 kg, så handlar det till slut inte om "pannben" eller moral. Det handlar om ren mekanik och biologi. Stressfrakturer i skelettet och avslitna ledband går inte att "tänka bort" med 90 % mentalt fokus.... Det som gör hela upplägget så skevt är att hela systemet en gång i tiden designades av män, för män. All utrustning, alla viktstandarder och alla tabeller är historiskt baserade på en genomsnittlig mans kropp och kapacitet de är därför det inte vill ändras... ska kvinnor finnas med i miliären idag borde det ju ändra. Höj kraven för männen tex... då sållas fler män ut och fler kvinnor får chansen.
Perfekt.

Hur gör vi med rullstolsburna?
Citera
2026-07-16, 23:08
Medlem
Tantradyss avatar
Jag gjorde lumpen början på 80-talet, infanteriet. Var ju ett jävla marscherande, någon mil här o där vareviga dag. För att hålla upp humöret sjöngs det. Ingen av sångerna var rumsrena. Sånger som traditionellt funnits med flera tiotals år. Hur fanken gör de nu för tiden. Skulle ju bli tidningsrubriker om en och annan kvinnlig rekryt letat sig dit. Helt nytt "sånghäfte" måste ha tagits fram.
Citera
2026-07-17, 00:55
Medlem
Citat:
Det där är nog det mest oseriösa försöket till en halmgubbe jag har sett i den här tråden.... Att du på fullaste allvar försöker argumentera för att man ska såga av automatkarbiner eller köra runt i 40 % av en stridsbåt visar ju bara att du helt saknar sakargument.

Som det ser ut idag belastas kvinnor brutalt mycket mer än män och tvingas prestera på en fysiologiskt mycket högre nivå. Om vi faktiskt skulle gå ner till en rättvis och likvärdig belastning skulle en kvinna på 55 kg bara bära runt 13 kg packning. Det är vad som krävs för att hon ska belastas lika mycket procentuellt som en soldat på 100 kg som bär 25 kg- vilket är standardvikten för packningen i lumpen idag.
Tyvärr tar inte ett krig hänsyn till vad du på en fysiologisk nivå klarar av. Det är vad det är. Den ultimata prövningen på om man kan överleva eller inte.
Att du ens försöker söka någon form av jämställdhet i det är absurt.

Låt mig ta ett annat exempel...
Ett träd faller på dig tror du trädet bryr sig om din fysiologiska träning? -det är vad det är.
Någon skjuter på dig -det är vad det är.

Dom 2 soldaterna bär på exakt samma utrustning, en tröja xxl kommer inte väga som en tröja xs men vissa saker är vad dom är och dom ska du ta med. kan du inte det ? - gör något annat för att bidra.
Ett krig är ett krig, finns tonvis med saker man kan göra för att förbättra situationen.

Rolle i rullstol kommer inte få flyga en JAS 39 Gripen i ett krig. -Inte du eller jag heller, Det är vad det är! buuhuuu
Citera
2026-07-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Tyvärr tar inte ett krig hänsyn till vad du på en fysiologisk nivå klarar av. Det är vad det är. Den ultimata prövningen på om man kan överleva eller inte.
Att du ens försöker söka någon form av jämställdhet i det är absurt.

Låt mig ta ett annat exempel...
Ett träd faller på dig tror du trädet bryr sig om din fysiologiska träning? -det är vad det är.
Någon skjuter på dig -det är vad det är.

Dom 2 soldaterna bär på exakt samma utrustning, en tröja xxl kommer inte väga som en tröja xs men vissa saker är vad dom är och dom ska du ta med. kan du inte det ? - gör något annat för att bidra.
Ett krig är ett krig, finns tonvis med saker man kan göra för att förbättra situationen.

Rolle i rullstol kommer inte få flyga en JAS 39 Gripen i ett krig. -Inte du eller jag heller, Det är vad det är! buuhuuu

Du missar poängen så grovt att du börjar yra om rullstolar och fallande träd....
Jag pratar inte om det skarpa kriget... Jag pratar om mönstringen och träningen under fredstid. Tjejen på 55 kg bär redan de där tunga vikterna- hon har redan visat att hon kan träna och pressa sig långt över sin egen kroppsvikt. Hon tar inte med sig någon "buuhu"-attityd, hon bär skiten och gör jobbet.

Det jag pratar om är att höja kraven för männen under utbildningen. Hur svårt att de att förstå?

Om vi nu ska träna på ett sätt som är fysiologiskt likvärdigt och faktiskt bygger maximalt starka soldater, varför tillåts de stora killarna gå på fysiologisk rabatt? Om tjejen ska belastas till bristningsgränsen under träning för att härdas, då borde rimligtvis killen på 100 kg också göra det. Släng på honom en packning på 45 kg och full stridsutrustning och se hur kul han tycker att det är när hans knän och rygg slits ut i samma takt. Det flesta av dessa killar skulle sållas bort redan vid mönstringen om det skulle ha samma krav som tjejerna det vill säga bära mer vikter klarar mer vikter i jämfört med kroppsvikten.

Att låta stora killar eller killar bara på 80 kg glida igenom träningen på halvfart medan tjejerna maxbelastas är inte "krigets hårda verklighet"-det är bara dålig och ojämn träningslära.... Om du vill ha ett så starkt förband som möjligt borde du väl kräva att männen också tränar på sin absoluta fysiologiska maxgräns, precis som tjejerna tvingas göra?

Hade man tillämpat det här systemet redan nu är jag helt övertygad om att tjejen i klippet definitivt hade knipit en plats eftersom många av männen då hade sållats bort.

Idag (Standard): Han på 100 kg bär 25 kg packning + 20 ca kg stridsutrustning = 45 kg totalt. Det motsvarar 45 % av hans kroppsvikt.

Med fysiologiskt likvärdig belastning mot en tjej på 55 kg: Han tvingas istället bära 62 kg packning + 20 kg stridsutrustning = 82 kg totalt. Det motsvarar 82 % av hans kroppsvikt.
Senast redigerad av Menea 2026-07-17 kl. 09:46.
Citera
2026-07-17, 10:40
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du verkar inte ha läst och förstått hela inlägget som du citerar.
Vem vet. Alternativet är att du kanske inte kan sätta dig in i lite mer avancerade logik och slutsatserna som kommer ut ur det.
Men absolut jag kan ha helt fel, det har jag haft förr, har jag hört!?
Citera
2026-07-17, 10:43
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Varför är den relativa styrkan så viktig? Det intressanta är väl inte soldatens träningsstatus utan hens förmåga, inklusive hens bedömda förmågeutveckling under utbildningen?

Pipan till förbandets tunga kulspruta väger lika mycket oavsett vem som bär den.

Och jag utgår från att fystesterna baseras på mycket mer än ett pimpat marklyft.
Hur kommer det sig att du fyller en tråd med inlägg där allt handlar om hur duktiga små tjejer är och deras rätt att få ingå i det militära komplexet är det enda som driver dig?
Citera
2026-07-17, 10:45
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Du menar den där ukrainaren vars drönare (kamera och batteri) inte fungerade när det var kallt ute?

Så du vill poängtera att Ukraina inte hade några fungerande drönare i vintras?
Citera
2026-07-17, 11:03
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Hur kommer det sig att du fyller en tråd med inlägg där allt handlar om hur duktiga små tjejer är och deras rätt att få ingå i det militära komplexet är det enda som driver dig?
Det gör jag inte. Du verkar ha förväxlat mig med någon annan.
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Så du vill poängtera att Ukraina inte hade några fungerande drönare i vintras?
Nej. Men deras drönarförband har haft problem med arktisk vinter. Vilket antagligen inte är något större problem i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in