Citat:
Ursprungligen postat av
Chilledippen
Tyvärr tar inte ett krig hänsyn till vad du på en fysiologisk nivå klarar av. Det är vad det är. Den ultimata prövningen på om man kan överleva eller inte.
Att du ens försöker söka någon form av jämställdhet i det är absurt.
Låt mig ta ett annat exempel...
Ett träd faller på dig tror du trädet bryr sig om din fysiologiska träning? -det är vad det är.
Någon skjuter på dig -det är vad det är.
Dom 2 soldaterna bär på exakt samma utrustning, en tröja xxl kommer inte väga som en tröja xs men vissa saker är vad dom är och dom ska du ta med. kan du inte det ? - gör något annat för att bidra.
Ett krig är ett krig, finns tonvis med saker man kan göra för att förbättra situationen.
Rolle i rullstol kommer inte få flyga en JAS 39 Gripen i ett krig. -Inte du eller jag heller, Det är vad det är! buuhuuu
Du missar poängen så grovt att du börjar yra om rullstolar och fallande träd....
Jag pratar inte om det skarpa kriget... Jag pratar om mönstringen och träningen under fredstid. Tjejen på 55 kg bär redan de där tunga vikterna- hon har redan visat att hon kan träna och pressa sig långt över sin egen kroppsvikt. Hon tar inte med sig någon "buuhu"-attityd, hon bär skiten och gör jobbet.
Det jag pratar om är att höja kraven för männen under utbildningen. Hur svårt att de att förstå?
Om vi nu ska träna på ett sätt som är fysiologiskt likvärdigt och faktiskt bygger maximalt starka soldater, varför tillåts de stora killarna gå på fysiologisk rabatt? Om tjejen ska belastas till bristningsgränsen under träning för att härdas, då borde rimligtvis killen på 100 kg också göra det. Släng på honom en packning på 45 kg och full stridsutrustning och se hur kul han tycker att det är när hans knän och rygg slits ut i samma takt. Det flesta av dessa killar skulle sållas bort redan vid mönstringen om det skulle ha samma krav som tjejerna det vill säga bära mer vikter klarar mer vikter i jämfört med kroppsvikten.
Att låta stora killar eller killar bara på 80 kg glida igenom träningen på halvfart medan tjejerna maxbelastas är inte "krigets hårda verklighet"-det är bara dålig och ojämn träningslära.... Om du vill ha ett så starkt förband som möjligt borde du väl kräva att männen också tränar på sin absoluta fysiologiska maxgräns, precis som tjejerna tvingas göra?
Hade man tillämpat det här systemet redan nu är jag helt övertygad om att tjejen i klippet definitivt hade knipit en plats eftersom många av männen då hade sållats bort.
Idag (Standard): Han på 100 kg bär 25 kg packning + 20 ca kg stridsutrustning = 45 kg totalt. Det motsvarar 45 % av hans kroppsvikt.
Med fysiologiskt likvärdig belastning mot en tjej på 55 kg: Han tvingas istället bära 62 kg packning + 20 kg stridsutrustning = 82 kg totalt. Det motsvarar 82 % av hans kroppsvikt.