Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Jag talar om han som skrivit den vetenskapliga publikationen.
Jag kan erkänna att jag inte skulle kunna skriva den. Det är en av de tyngsta studierna jag har läst. Men Nationalekonomi är matematiskt tyngre inom sina områden.
Men du med dina imponerade kunskaper i vetenskap och matematik vet naturligtvis hur det står till. Trots att dina kunskaper om statistik inte ens när nybörjarnivå på gymnasiet.
Ser inget speciellt med den, det är en vanlig studie, som också räknar på flera länder, stort kohort med andra ord, som dras med många olika faktorer som kan variera mellan länder som påverkar antalet aborter.
Det är möjligt att detta kan vara en faktor som påverkar antalet aborter men som alltså slås ut av andra betydligt starkare faktorer som påverkar åt andra hållet.
För som sagt den svenska eller nordiska statistiken stämmer inte med påståendet. Här har snarast aborterna minskat sen 2018. utan att kolla mer än med AI, så stämmer det inte heller gällande hela EU, även här har det totala antalet minskat.
Om några år kan man se vad som händer i Frankrike, som är värstingen gällande aborter i EU, och som fått samtyckeslagen först i oktober 2025.
Socialstyrelsen har statistisk över antal aborter.
https://www.socialstyrelsen.se/publikationer/statistik-om-aborter-2025-2026-6-10342/
Ladda ner tabell 2. antal aborter per 1000 kvinnor efter ålder, 1998-2025.
så kan du själv konstatera detta, gällande Sverige.
Finns en grupp som ökat något och det är kvinnor äldre än 35, medan alla åldrar under, de som är mest ute i svängen, har minskat.
Som sagt statistiken talar sitt tydliga språk och det är att antalet aborter i Sverige varit rätt konstant under lång tid nu och att det efter 2018 minskat.