Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Du har inte förstått ett skvatt av lagen. Om du inte har frågat om lov vid varje steg är du en våldtäktsman.
Tex fingret i analen är ett bra exempel. Det finns "teknisk" bevisning på att hon skällde ut honom i form av en inspelning eller? Finns det teknisk bevisning som bevisar att hon aldrig samtyckt?
Tex om du medger att du inte frågat om lov att tex stoppa in ett finger vaginalt, men du uppfattade situationen som att det var frivilligt, då är du en våldtäktsman. Vare sig det finns teknisk bevisning eller inte. Ansvaret ligger på dig.
Textmeddelanden. Var den tekniska bevisningen.
Nej, du behöver inte fråga om lov vid varje steg, det är endast vid nya moment eller om du märker att din partner blir stel eller passiv etc. Som det är på sin plats att fråga.
Metafor:
Jag frågar om jag får köra din bil (inhämtar samtycke) du åker med. Vi ska till Malmö. Jag kör och väljer vägar och du pratar med mig och vi har trevligt (jag märker att du samtycker till färdväg och mitt sätt att köra din bil på). Men så får jag "feelibg" och tänker att vi gör en avstickare till Ystad!
Då behöver jag ju fråga först/inhämta samtycke. Jag kan ju inte bara köra hur som helst, utan att fråga om det är ok.
Likadant vid sex. Man frågar eller liknande om sex går bra. "Jag vill.... vill du.....?" Blir ju upphetsande! Och sedan har man sex, båda deltar aktivt, kysser varandra, njuter, tar initiativ. Men får du feeling och vill ta av till Ystad/analen. Så är det på sin plats att fråga igen!
Har du varit lyhörd för samtycke och inhämtat det när så behövs samt respekterat nej. Så är risken
mycket liten att du skulle dömas till oaktsam våldtäkt. Det kryllar liksom
inte av falska tillvitare!