Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Jag förstår den mycket väl.
Det är en lag som i princip förbjuder sex.
Det tycker TomatKungen är bra.
Kan du med ovanstående i åtanke svara på frågan: ifall en person gör "döda fisken" när den har sex, bör motparten kunna dömas för våldtäkt då? Jag tänker att jag som rättsråd hade argumenterat för att vederbörande borde förstått att personen inte hade frivilligt sex!
Om personen inte stönar?
Inte är plaskvåt eller benhård?
Du har inte förstått lagen. Jag kan försöka hjälpa dig att förstå den.
1. Om du hånglar med nya bekantskapen Stina och hon hånglar tillbaka med glädje. Men så plötsligt blir hon lealös och passiv när du tränger in fingrar i henne, du är dock kåt och drar av henne hennes underkläder och blus. Hon är snustorr, så du slickar henne för att få väta och så tränger du in i henne. Inget gensvar alls från Stina. Det går för dig. I detta fall har du varit
oaktsam om hon deltar frivilligt eller inte, men
borde ha fattat att hon förmodligen inte vill. För hon ville inte. Men visste inte hur hon skulle ta sig ur det hela och paralyserades.
Verkar en person inte vara med på noterna: fråga, inhämta verbalt samtycke. Och respektera om den säger att den inte vill. Du kan med nya lagen inte bara "skita i" när det verkar som din sexpartner inte vill, och köra på ändå. Det är oaktsamt av dig! Du döms för oaktsam våldtäkt.
2. Du går till en prostituerad. Hon verkar rädd och inte road alls av "jobbet". Du noterar det, men vill ju ändå ha sex , som du betalat för i förväg till någon man som även låste upp dörren till lägenheten hon är i. Du ligger med henne, ingen större inlevelse från henne. Senare visar det sig att hon var utsatt för trafficking... Och du döms för oaktsam våldtäkt, då du borde ha fattat att hon förmodligen inte var i "jobbet" frivilligt.
3. Du och en flickvän har sex. Ni båda är alltid aktiva. En dag gör du slut. Ni är båda ledsna och tröstar varandra. Du blir kåt av att känna hennes kropp. Och börjar kyssa henne, hon trycker bort ditt ansikte och säger "nej, jag vill inte". Men hon vill fortsätta kramas. Snart är du ännu kåtare och börjar tafsa. Hon skjuter bort dig och säger ifrån. Men du är sprängkåt nu och fortsätter ändå, hon kämpar emot och säger "nej,nej,nej, sluta!". Hon gråter. Du sliter av henne trosorna hon har under sin kjol och trycker ner henne med din kroppstyngd, särar hennes ben, som hon försöker hålla iihop. och tränger in i henne och får orgasm. Du blir anmäld, åtald och dömd för våldtäkt.
4. Du och en dejt har sex, båda är aktiva, hon njuter, hon tar initiativ till att kyssa dig då och då. Hon tar även initiativ till byte av ställning. Hon stönar inte, men du märker ändå på hennes andning att hon njuter. Hon ger motjuck i vissa ställningar. Du frågar om du får komma i hennes mun, hon ler och säger "ja" och du lägger dig på rygg och hon suger av dig med ett leende. Du frågar sedan om du får ta henne analt, hon svarar "nej" och du låter bli. Detta är ett samtyckande samlag. Hon vill och visar det tydligt att hon vill och du frågar om lov innan du gör något "nytt" (som oralsex) med henne. Och du respekterar henne när hon säger nej till analsex. Normal sexakt. Ingen våldtäkt. Ingen oaktsam våldtäkt. Helt lagligt sex.
Så. Blev det tydligare så för dig om de olika lagarna oaktsam våldtäkt och vanlig våldtäkt. Och frivilligt samlag. ?