Många länder har börjat diskutera medborgarlön till följd av AI faktiskt men är rädd att sverige kan bli ett av de sista länderna att isåfall införa det med tanke på alla låtsasjobb vi i nuläget och sen många decennier har tvingat på folk.
Annars är medborgarlön en bra idé, det är soc-bidraget i princip. Ingen glassig lön som många tänker sig, och de rika, dvs de som har råd att ha bil, gå på restaurang, konserter osv blir ännu rikare så motståndet lär inte komma därifrån.
Jag tror att vissa skrivbordsarbetare kommer bli mer produktiva med AI, inte mer än så. 30 timmars arbetsvecka känns mer realistiskt än medborgarlön. Jag tror att de flesta mår bra av att känna att de bidrar till samhället.
Det kan man tycka. Men när AI/AGI är väl integrerat i de flesta system, industrier och försvaret då kommer den kontrollen att finnas och du kommer ha mycket liten möjlighet att göra något åt det.
Baserat på detta forum kan man snabbt dra slutsatsen att majoriteten är naiv och korkad. Den här majoriteten kommer inte att hantera AGI på ett säker sätt. Speciellt inte när de argumenterar för att AGI bara är en ny faxmaskin.
Sluta löjla dig nu svara på frågan istället:
Så hur många ingenjörer Claude Opus 6 mördat hittils?
Så enligt ditt förmenande är för att man inte vill bo i en sten och asfaltsmiljö som priserna på bostäder blir högre desto närmare Stockholm centrum man kommer.
Du kanske skulle höra med någon som dom ser någon brist i din verklighetskontakt.
Det finns jobb som inte passar AI. Hur ska någon vilja göra dessa ofta låglönejobb om det finns medborgarlön...?
Flera pratade om cafeer. Vilka skulle jobba där?
De cafeer som vi har idag behöver ju inte finnas 2030, då kan det ju vara automatiserade större kaffemaskiner i princip, där du trycker på knappar och väljer det du vill ha, flyttar dig till keffebrödsmaskinen och trycker på den, och sen får allt levererat i en lucka.
Det blir givetvis stora förändringar om Ai tar över.
Inte så att caféerna kommer se ut som idag men med en snygg robottjej som står och gör din latte.
Det blir givetvis stora förändringar om Ai tar över.
Inte så att caféerna kommer se ut som idag men med en snygg robottjej som står och gör din latte.
En snygg robot tjej som står i kassan, och småpratar om fotbolls VM och om att ta isär en växellåda, vore drömmen. Det är definitivt ett café jag skulle besöka, istället för cafeer som i centrala sthlm idag, med tatuerade, näspiercade, håriga, feta feminist luder i kassan.
Jag är ingen ekonom men har svårt att tro att ett samhälle där jobben tagits över i en högre grad av AI och robotar skulle fungera. Så jag antar att vi pratar om en massabetslöshet på höga nivåer långt över 10 procent som redan där i dagens samhälle anses vara en katastrof för ekonomin.
*De flesta människor behöver faktiskt känna sig behövda och ha något att göra
*Det blir en fruktansvärd konkurrans om de allt färre jobben som finns, detta är ett problem redan idag
där de flesta enkla jobb försvunnit.
*Folk skulle inte vara glada över att tvingas leva på medborgarlön, vi pratar om ofrivillig fattigdom i de flesta fall.
Jag tror att medborgarlön kommer införas i ett läge för att hålla folk nöjda och lugna. Men oavsett så tror jag inte vi kommer se automatisering gå så långt ändå, jag hoppas man sätter stopp och begränsar automatiseringen långt innan det blir ett sådant problem i samhället.
Jag är ingen ekonom men har svårt att tro att ett samhälle där jobben tagits över i en högre grad av AI och robotar skulle fungera. Så jag antar att vi pratar om en massabetslöshet på höga nivåer långt över 10 procent som redan där i dagens samhälle anses vara en katastrof för ekonomin.
*De flesta människor behöver faktiskt känna sig behövda och ha något att göra
*Det blir en fruktansvärd konkurrans om de allt färre jobben som finns, detta är ett problem redan idag
där de flesta enkla jobb försvunnit.
*Folk skulle inte vara glada över att tvingas leva på medborgarlön, vi pratar om ofrivillig fattigdom i de flesta fall.
Jag tror att medborgarlön kommer införas i ett läge för att hålla folk nöjda och lugna. Men oavsett så tror jag inte vi kommer se automatisering gå så långt ändå, jag hoppas man sätter stopp och begränsar automatiseringen långt innan det blir ett sådant problem i samhället.
Vi ser ju redan vad som händer när automatisering införs.
Amazon och andra storbolag sparkar sina anställda för att ersätta dem med maskiner.
De som på nåder får vara kvar får så usla löner att de behöver ha fler jobb för att överleva.
Det finns inga skäl att tro att detta plötsligt skulle börja gynna oss vanliga medborgare.
Det gynnar bara de få storbolag som sitter på maskinkraften, och pengarna kommer att bekosta deras underjordiska bunkrar där de sitter och trycker medan revolutioner och inbördeskrig pågår ovanför dem.
Tror jag inte någon uppfinning som ploppat upp och som verkligen kunde göra gott i människans vardag verkligen åstadkommit det. Som bäst avlastat så vi kan ägna mer tid åt annat men knappast mer tid till oss själv.
De som har har alltid velat ha mer och det dom vill ha mest av är makt så jag tror knappast någon uppfinning kommer göra oss friare, snarare tvärtom.
Allt elektroniskt som vi har idag är mer eller mindre optimerat för övervakning oaktat om det är tänkt så eller inte.
Är väl lite som debatten i USA där det finns en stor oro över alla datacenter med ai koppling som byggs och planeras.
Dels tar dom enorma mängder resurser i form av kylvatten och el, sen av någon anledning är vattnet förgiftat när det kommer ut ur andra änden av kylsystemen vilket rubbar hormonsystemet vilket såklart är en del av Israels agenda i sin kamp mot den vita rasen.
Men den verkliga oron ligger i vad som kommer hända när dessa är uppe och snurrar för då blir dessa verktyg otroligt kraftfulla och att massövervaka alla medborgare överallt mha elektronik som redan idag finns överallt, en smart tv eller robotdammsugare duger bra, styra uppkopplade bilar m.m blir vardag inte undantag och spjutspets teknik använt av underrättelse organisationer som idag.
Det är ju enkel matematik. Det minsta någon kan leva på är väl ca 15.000. Då menar du att AI-agenter och robotar kommer att kosta mer än 15.000 i månaden att använda? Ja, i så fall har du kanske rätt, om det fortfarande är billigare att anställa människor, kommer de att kunna få en anställning. Och så är det kanske i år och nästa år, eventuellt. Men jag ser ingen anledning att tro att det är så om 2-3 år.
Om det är enkel matematik borde du kunna producera ett svar. Men du försöker ju bara smita undan.
För nte gången så är diskussionen vägen till ditt fantiserade mål.
Startläge: Arbetslöshet 9.4%. Sedan fortsätter du stega upp den med 1% i taget. Och så visar du hur företagen beskattas hårdare och hårdare för att försörja den ökande arbetslösheten. Och redovisar företag som konkar och hur företagen måste höja priserna för att gå runt. Och hur staten successivt tar allt investeringsmedel och inga investeringar i AI eller Robotar kan göras. Staten har tagit alla pengar och delar ut som bidrag.
Vid vilken arbetslöshet skär det ihop?
15.4% ?
Du lär inte behöva göra så många steg.
Det är ingen ide att du talar om ditt ihopfantiserade mål om det inte går att ta sig dit. Utan vi blir ett Nordkorea innan dess. I NK kommer inga robotar eller AI. Dom har inte råd med det.
Vi ser ju redan vad som händer när automatisering införs.
Amazon och andra storbolag sparkar sina anställda för att ersätta dem med maskiner.
Jo. AI blir lika duktigt som radiologer. Och vad händer?
Svar: fler radiologer i arbete. Och många fler röntgenundersökningar.
Var samma visa på 1800-talet när vävstolarna automatiserades och ni ludditer var på krigsstigen och försökte hindra stigande levnadsstandard.
Mer tyg producerades för tyg blev billigare. FLER blev anställda inom textilindustrin. FLER alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
De som på nåder får vara kvar får så usla löner att de behöver ha fler jobb för att överleva.
Det finns inga skäl att tro att detta plötsligt skulle börja gynna oss vanliga medborgare.
Nej enligt Doraemon-FTW så är vi kvar på samma levnadsstandard som för 200 år sedan. Ingen höjning av levnadsstandard har skett när Doraemon-FTW har tänkt klart.
--------------------------
Not: Fler anställda blir det när t ex det offentliga kommer över pengar.
T ex har barnafödandet minskat med 5% i Danmark under knappt 20 år.
Hur har det påverkat antalet anställda barnmorskor?
Antalet barnmorskor har ökat med 57%.
Det offentliga har exakt noll incitament att bli effektivare. Däremot är organisationen sugen på att ÖKA antalet anställda.
Jo. AI blir lika duktigt som radiologer. Och vad händer?
Svar: fler radiologer i arbete. Och många fler röntgenundersökningar.
Var samma visa på 1800-talet när vävstolarna automatiserades och ni ludditer var på krigsstigen och försökte hindra stigande levnadsstandard.
Mer tyg producerades för tyg blev billigare. FLER blev anställda inom textilindustrin. FLER alltså.
Nej enligt Doraemon-FTW så är vi kvar på samma levnadsstandard som för 200 år sedan. Ingen höjning av levnadsstandard har skett när Doraemon-FTW har tänkt klart.
--------------------------
Not: Fler anställda blir det när t ex det offentliga kommer över pengar.
T ex har barnafödandet minskat med 5% i Danmark under knappt 20 år.
Hur har det påverkat antalet anställda barnmorskor?
Antalet barnmorskor har ökat med 57%.
Det offentliga har exakt noll incitament att bli effektivare. Däremot är organisationen sugen på att ÖKA antalet anställda.
Vi har alltså fått fler anställda i industrin sen maskiner började paketera?
Och du förutspår fler taxichaufförer när självkörande bilar börjar rulla?