2026-07-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Medborgarlön är "useless eaters", de kommer utrotas. Om du sitter ner och tänker efter så lär du komma till den insikten du med.

Socialbidragstagare är också det men de har inte utrotats ännu
Citera
2026-07-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Jag gnäller inte på Elon, han har absolut vad som krävs för att lira i den divisionen (till skillnad från mig). Jag tänker dock inte gå ner på knä och vara hans privata kuksugare för att han lirar världsekonomin som en fiol.
Men var det inte de som tjänade massor med pengar som du sneglade på?

Du kan såklart handla aktier i andra bolag. Jag har själv inga direkta innehav i Space-X, vet inte ens om några fonder köpt in sig ännu, så jag kanske inte har något.

Men det är lite trist att du gnäller över hur mycket andra tjänar när du kan göra precis samma sak.

Vi har riktigt pisslåg skatt på aktieinnehav i Sverige, det är bara att braka på. Fram tills du har 300k totalt så betalar du inte ett öre i skatt. Tror inte det finns ett enda land i världen med samma förmånliga villkor som Sverige där.

Du förstår nog inte riktigt hur det fungerar och hur bra vi faktiskt har det i Sverige när det gäller placeringar för småsparare.

Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
När de här snubbarnas ekonomier multipliceras gagnar det inte mig, mina kostnader ökar i samma takt som techmaffians börsvärde passerar stratosfären. Är det jättesvårt att ta in vad jag försöker förklara för dig?
Du kan köpa aktier i precis samma bolag och ta hem precis samma vinster. Förstår du verkligen inte det?

Sedan har många i bolagen även lön, men vad gäller din aktietillväxt så är den ungefär densamma som hos storfräsarna.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-13 kl. 19:40.
Citera
2026-07-13, 19:56
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Det beskrivs ofta som en utopi, alla får vara lediga med medborgarlön och göra vad de vill. AI sköter allt arbete åt oss.
Men vad skulle det innebära egentligen?
Oändliga köer till det du vill göra, fullproppade caféer och badstränder, överallt skulle det vara mängder av folk.
Vi vet hur det ser ut på helgerna, det blir fullt på gatorna, och då har ändå folk annat som de ska hinna klämma in som de inte hunnit i veckan så de är inte ute hela dagen.
Men om vi vore lediga jämt, så försvinner även den effekten. Det skulle vara outhärdligt på varenda plats.
Allt bygger ju på att några arbetar och några är lediga.

Ta bort alla helgarbetare- Om vi zoomar in och enbart tittar på Stockholms stad (kommun) skulle det innebära att cirka 90 000 till 120 000 fler människor plötsligt blev lediga och gick ut på gator och torg en vanlig helgdag.
Om vi i stället räknar på hela Stockholms län (Storstockholm) blir siffran betydligt större, cirka 200 000 till 260 000 fler människor.

Tittar vi på hela Storgöteborg (inklusive kranskommuner som Mölndal, Partille och Kungälv) blir siffran cirka 85 000 till 115 000 fler människor.

Dystopi säger jag. Vad tycker du? Kan människan leva och må bra i en sådan miljö?

Tror detta är en felaktig analys/prognos.

Människor kommer att vilja ha mänsklig kontakt så alla jobb kommer inte att utföras av robotar men det kommer att finnas allt färre jobb och alltfler sökanden. Medborgarlön kommer att bli = ny underklass/slavklass, de som har enklare arbeten kommer att ha aningen högre status men inte mycket högre.

Inflationen kommer att tillta och såga denna underklass längs med knäskålarna. Vi går mot ett globalt klassamhälle. Techoligarker kommer att bli den nya tidens globala härskare. Plebejer kommer att hållas på plats med AI, polisstat och ett socialt kreditsystem.

Den enda chans man har att möta detta på är med hjälp av investeringar som ökar substantiellt i värde över tid och som erbjuder hedge mot inflation (t ex AI). Med långsiktiga investeringar har man en chans att undvika att hamna på botten, utan investeringar är man chanslös.
Citera
2026-07-13, 19:57
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Medborgarlön är "useless eaters", de kommer utrotas. Om du sitter ner och tänker efter så lär du komma till den insikten du med.
Är det därför vi importerar färgade, oanställningsbara stridshingstar med 80 IQ en masse?

Medborgarlön är nästa steg i det vita västerlandets evolution. Nu behöver vi inte längre förmedla mindre än ett jobb i månaden som arbetsförmedlare, utan kan istället förkovra oss i den grekiska antikens litteratur & lukta på blommorna på heltid.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-13 kl. 20:04.
Citera
2026-07-13, 20:02
Medlem
Gerrard89s avatar
Detta var nog de dummaste argument mot basinkomst jag skådat hittills.
Citera
2026-07-13, 21:01
Medlem
HBTKuks avatar
När man testat detta på möss får de flipp. När alla behov är tillgodosedda och inget finns att syssla med blir vi galna. Sannolikt inget vidare.

I vågskålken ligger förstås att folk får ägna sig åt det de vill, utveckla sina kreativa sidor och så vidare. Men sysslolöshet leder till mycket dåligt. Missbruk för många. Ökade brott, skulle jag tippa.
Citera
2026-07-13, 21:37
Medlem
Det finns jobb som inte passar AI. Hur ska någon vilja göra dessa ofta låglönejobb om det finns medborgarlön...?
Flera pratade om cafeer. Vilka skulle jobba där?

En teoretisk chans till medborgalön till massorna skulle kanske kunna vara att AI-drivna företags produkter skulle behöva folk som köper dem,
MEN varför skulle AI-företagen betala en massa till medborgarlöner för att få tillbaka de pengarna genom produktförsäljning...?

Varför skulle det bli mer trängsel i (stor)städer om folk inte behöver bo där längre för att jobba??
Speciellt under varma årstiden sticker ju många ut på landet så fort de kan på helger efter jobbet och på semestern...
Citera
2026-07-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Överklassen producerar inget av det där, det är bara Ayn Rand-inspirerade fantasier.

Inte?
Wallenbergarna sitter alltså på en enorm förmögenhet som är sprunget ur...ingenting?
Man kan då undra vem det är som producerar saker. Jag äger då ingen fabrik, gör du?
Citera
2026-07-13, 23:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Inte?
Wallenbergarna sitter alltså på en enorm förmögenhet som är sprunget ur...ingenting?
Man kan då undra vem det är som producerar saker. Jag äger då ingen fabrik, gör du?
Jag misstänker att han syftar på att det är dom som jobbar på fabriken som de facto tillverkar saker.
Citera
2026-07-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Det beskrivs ofta som en utopi, alla får vara lediga med medborgarlön och göra vad de vill. AI sköter allt arbete åt oss.
Men vad skulle det innebära egentligen?
Oändliga köer till det du vill göra, fullproppade caféer och badstränder, överallt skulle det vara mängder av folk.
Vi vet hur det ser ut på helgerna, det blir fullt på gatorna, och då har ändå folk annat som de ska hinna klämma in som de inte hunnit i veckan så de är inte ute hela dagen.
Men om vi vore lediga jämt, så försvinner även den effekten. Det skulle vara outhärdligt på varenda plats.
Allt bygger ju på att några arbetar och några är lediga.

Ta bort alla helgarbetare- Om vi zoomar in och enbart tittar på Stockholms stad (kommun) skulle det innebära att cirka 90 000 till 120 000 fler människor plötsligt blev lediga och gick ut på gator och torg en vanlig helgdag.
Om vi i stället räknar på hela Stockholms län (Storstockholm) blir siffran betydligt större, cirka 200 000 till 260 000 fler människor.

Tittar vi på hela Storgöteborg (inklusive kranskommuner som Mölndal, Partille och Kungälv) blir siffran cirka 85 000 till 115 000 fler människor.

Dystopi säger jag. Vad tycker du? Kan människan leva och må bra i en sådan miljö?

Om AI sköter allt arbete så kommer överskottet gå till miljardärer som äger AI företagen inte till personer som slår dank hela dagarna.
Citera
2026-07-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vi har riktigt pisslåg skatt på aktieinnehav i Sverige, det är bara att braka på. Fram tills du har 300k totalt så betalar du inte ett öre i skatt. Tror inte det finns ett enda land i världen med samma förmånliga villkor som Sverige där.

Du förstår nog inte riktigt hur det fungerar och hur bra vi faktiskt har det i Sverige när det gäller placeringar för småsparare.

Beskattning och omfördelning av AI-intäkter kommer främst amerikaner och kineser till godo. Eftersom USA och Kina dominerar AI-utvecklingen och kanske kommer att använda AI till att dominera ändå mer.

Endast cirka 20 % av den amerikanska aktiemarknaden ägs direkt av utländska investerare (den verkliga ekonomiska andelen är visserligen lite högre eftersom amerikanska fondförvaltare även förvaltar utländskt kapital). En svensk höjd aktieskatt och medborgarlön skulle därför sannolikt inte leda till att svenska befolkningen får särskilt stor del i eventuella ökande AI-intänktera.

Open AI har i sina stadgar lovat global omfördelning, men i praktiken har Altman endast föreslagit att den amerikanska staten ska äga delar av företaget.

Hittills har vi inte sett att AI har fått någon stor produktivitetssökning i särskilt många branscher. IT-branschen har bara blivit några tiotals procent mer tidseffektiva genom AI-assisterad utveckling jäfmört med icke-AI-assisterad utvecklning. Totalt sett har inte arbetslösheten ökat tydligt ännu. Ingen vet säker om och när AI får verklig samhällsekonomisk betydelse.

Open
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Någon måste från början äga företaget. Den personen vill nog ha vinsten som hens ägande genererar.

Om jag lägger in x kronor för att starta ett företag som gör en maskin som letar tomburkar som den pantar, och sedan köper maskinen aktier eller självkörande taxibilar för pengarna, så är jag fortfarande ägare av bolaget och den som tar in vinsten.

En maskin kan inte äga ett företag, i alla fall inte i Sverige.

Jag tror att AI-agenter på sikt kommer att juridiskt vara företag eller organisationer, men aldrig erkännas som juridiska personer. Initialt kommer agenterna att behöva mänskliga ägare och styrelseledamöter för att uppfylla lagkrav, men i takt med att ledningens beslut blir allt mer AI-assisterad kan de mänskliga ledarna blir målvakter, och företaget drivs och kontrolleras då av AI-agenter. Om AI-agenter börjar avknoppas och förvalta andra AI-agentföretag kan det mänskliga ekonomiska ägarandelen i agenterna minska.

AI-agenternas handel kanske kan komma att ske med kryptovalutor som är svåra att beskatta eller spåra. Då blir det viktigt att AI-system utformas för human alignent, så att de inte agerar så att många människor blir fattiga och förlorar sin demokratiska makt.
Citera
2026-07-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Beskattning och omfördelning av AI-intäkter kommer främst amerikaner och kineser till godo. Eftersom USA och Kina dominerar AI-utvecklingen och kanske kommer att använda AI till att dominera ändå mer.

Endast cirka 20 % av den amerikanska aktiemarknaden ägs direkt av utländska investerare (den verkliga ekonomiska andelen är visserligen lite högre eftersom amerikanska fondförvaltare även förvaltar utländskt kapital). En svensk höjd aktieskatt och medborgarlön skulle därför sannolikt inte leda till att svenska befolkningen får särskilt stor del i eventuella ökande AI-intänktera.

Open AI har i sina stadgar lovat global omfördelning, men i praktiken har Altman endast föreslagit att den amerikanska staten ska äga delar av företaget.

Hittills har vi inte sett att AI har fått någon stor produktivitetssökning i särskilt många branscher. IT-branschen har bara blivit några tiotals procent mer tidseffektiva genom AI-assisterad utveckling jäfmört med icke-AI-assisterad utvecklning. Totalt sett har inte arbetslösheten ökat tydligt ännu. Ingen vet säker om och när AI får verklig samhällsekonomisk betydelse.

Open

Jag tror att AI-agenter på sikt kommer att juridiskt vara företag eller organisationer, men aldrig erkännas som juridiska personer. Initialt kommer agenterna att behöva mänskliga ägare och styrelseledamöter för att uppfylla lagkrav, men i takt med att ledningens beslut blir allt mer AI-assisterad kan de mänskliga ledarna blir målvakter, och företaget drivs och kontrolleras då av AI-agenter. Om AI-agenter börjar avknoppas och förvalta andra AI-agentföretag kan det mänskliga ekonomiska ägarandelen i agenterna minska.

AI-agenternas handel kanske kan komma att ske med kryptovalutor som är svåra att beskatta eller spåra. Då blir det viktigt att AI-system utformas för human alignent, så att de inte agerar så att många människor blir fattiga och förlorar sin demokratiska makt.
Uppstår dom av sig själva? Hur då? Ploppar de upp bara så där?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-14 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in