2026-07-15, 23:04
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Håller du med om att det är betydligt mindre svenskar på många ställen i Stockholm generellt idag jämfört mot för 10-20 år sedan? Eller stämmer det inte alls för dig?

10 år sen, nej. 20 år sen, kanske men inte betydligt mindre.

Mycket polacker i Solna, många Syrianer i Södertälje, många iranier i Sollentuna. I närförorterna och innanför tullarna är det gult och blått. I vissa delar är det rätt jämnt delat.
Citera
2026-07-15, 23:20
Medlem
Ja lite norrut drar dom.
Där det inte finns T-bana eller pendel.
Citera
2026-07-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
10 år sen, nej. 20 år sen, kanske men inte betydligt mindre.

Mycket polacker i Solna, många Syrianer i Södertälje, många iranier i Sollentuna. I närförorterna och innanför tullarna är det gult och blått. I vissa delar är det rätt jämnt delat.

"10 år sen, nej."
Det är verkligen intressant att du skriver så.

Men vad säger verkligheten då:
"Stockholms län har tagit emot flest invandrare i Sverige varje år under perioden 2015-2025.
Under de senaste tio åren har invandringen från Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Eritrea, Somalia och Etiopien varit betydande, särskilt under 2015–2017."
- Statistiska centralbyrån (SCB) och deras officiella befolkningsstatistik

Vi har alltså haft en kraftig invandring från ovan nämnda länder.
Stockholms län har till och med tagit emot Mest i hela Sverige.
Men du upplever ingen skillnad alls.

Samtidigt:
Om man använder SCB:s närmaste mått - inrikes födda med två inrikes födda föräldrar - så har den gruppens andel av Stockholms befolkning minskat under de senaste decennierna.
Så, svenskar har alltså minskat. Medans invandring från mellanöstern och afrika alltså har ökat.
De båda har skett parallellt.

Det är otroligt fascinerande att vissa på riktigt inte märker något överhuvudtaget.
Och du är inte ensam om att resonera sådär.
Trots att det så uppenbarligen sker, och att faktan backar upp det.

Det är verkligen ett fenomen i sig som skulle vara intressant att djupdyka mer i.
Citera
2026-07-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Märks att ni inte bor i en storstad och får all information från bönderna på Riks eller Samnytt.

Nej, Stockholm är blandat, fortsatt mycket svenskar både utanför staden och i stadskärnan.

Bott i Stockholm i 36år. Jag är helt klar med stan, finns inget här som tilltalar mig. Jag är dessutom så pass gamal så kroglivet lockar inte heller längre. Förresten går man ut i krogen får man dricka max tre öl innan någon uppblåst nysvensk kommer och blänger samt kastar ut dig.

Finns inte en svensk ute efter kl 23 i Stockholm city längre. Bara massa med äckliga pack. Dessa finområden blir allt mer sällsynta. Såna som du som sitter på festen och skryter om sin välplanerade 1:a på 19kvm på lvärtavägen är bara tragiska.
"Aah men det niiioce, jättenära stan sen har man ändå lite grönområden i närheten".

Fattar du hur blåst du är?
Citera
2026-07-15, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Tycker det är jättebra att stockholnarna får berikas av mångkulturen. Det är trots allt ni som röstat för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Helt rätt.
Stockholmarna är inte en majoritet i Sverige så det påståendet är inte ”helt rätt”. Än mindre så eftersom stockholmarna inte alla röstar på samma partier.
Citera
2026-07-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Bott i Stockholm i 36år. Jag är helt klar med stan, finns inget här som tilltalar mig. Jag är dessutom så pass gamal så kroglivet lockar inte heller längre. Förresten går man ut i krogen får man dricka max tre öl innan någon uppblåst nysvensk kommer och blänger samt kastar ut dig.

Finns inte en svensk ute efter kl 23 i Stockholm city längre. Bara massa med äckliga pack. Dessa finområden blir allt mer sällsynta. Såna som du som sitter på festen och skryter om sin välplanerade 1:a på 19kvm på lvärtavägen är bara tragiska.
"Aah men det niiioce, jättenära stan sen har man ändå lite grönområden i närheten".

Fattar du hur blåst du är?
Att ha bott 36 år i Stockholm säger ingenting om kvaliteten på dina slutsatser.

Varför är det ens relevant hur det ser ut efter kl. 23? De flesta människor har arbete dagen efter och sover vid den tiden.
Citera
2026-07-16, 01:00
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
Stockholmarna är inte en majoritet i Sverige så det påståendet är inte ”helt rätt”. Än mindre så eftersom stockholmarna inte alla röstar på samma partier.
Fast nu är det ju specifikt Stockholm det handlar om och de röstar specifikt på sina egna grönröda lokalpolitiker.

Vad ville du ha sagt?
Citera
2026-07-16, 01:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Det där är också en intressant grej. Flera jag pratat med från både irak och iran har beskrivit hur de hårt försöker placera sina barn i svenska skolor, för dom tycker att skolor med mycket invandrare är dåliga. Dom försöker också leta upp de svenska områden som finns för att flytta dit.
Så "blandningen" sker aktivt även från invandrarnas sida. För mellanösternkillar som växer upp i sverige är det även status att ha en svensk tjej. Så mixandet sker inte bara aktivt från politiker, utan så fort invandrarmänniskor kan och har råd, så söker dom sig till svenskar och svenska områden.

Ja precis. Bra att du tar up det, ibland blir diskussionerna här lite ensidiga.

T.ex iranier som du nämnde brukar inte gilla araber och vilja bo bredvid dem. Detsamma gäller t.ex. många kurder. Och därtill vill många araber inte bo i samma områden som svarta osv. Så många invandrargrupper har rätt starka åsikter om andra invandrargrupper.

Och därtill finns de socioekonomiska skillnaderna, de som kommer från överklassen, eller tror att de gör det, vill ofta inte bo med fullständiga analfabeter omkring sig.

Men de vill ju även att det ska gå bra för deras barn och då är det ofta bättre om de går i en skola med svenska barn så de lär sig språket och kulturen osv.

Så jodå, en hel del invandrare skyr de invandrartäta områdena. Medan andra tvärtom söker sig dit då deras släktingar, landsmän och kompisar bor där. Så det finns ju alla möjliga.
Citera
2026-07-16, 02:18
Medlem
Brukar få upp lägenheter uthyres andra hand Stockholm i mitt flöde. 2 typer av kommentarer finner jag lustiga. Det ena är de som ger skrattemojis eller kommentarer att lägenheten är alldeles för dyr. Ockerhyra.Vadå? Alla tjänar ju så jädra bra i Stockholm sägs det, så varför ska det spela nån roll om motsvarande lägenhet är 3-5t dyrare i månaden än andrahandsuthyrning i nån annan stad. 90% av de som är ensamma å vill hyra, sätter maxhyra på runt 10t, par brukar landa på max 14t. De andra kommentarerna är på lägenheter i oftast attraktiva områden…som lagt ut några bilder. Typ: å, vad fint, så stilfullt, skulle älska att bo där osv. Å jag bara: men va F, det ser ju ut som vilken äldre lägenhet som helst. Va är det de ser som inte jag ser? Alltså. bara för det ligger i Stockholm på rätt adress, så blir en sminkad potatis, en guldklimp i betraktarnas ögon. Nää…det låter bra att folk flyttar å får ett utifrånperspektiv som en annan.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-16 kl. 02:22.
Citera
2026-07-16, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Att ha bott 36 år i Stockholm säger ingenting om kvaliteten på dina slutsatser.

Varför är det ens relevant hur det ser ut efter kl. 23? De flesta människor har arbete dagen efter och sover vid den tiden.

Spelar ju ingen roll vilken tid det är, majoriteten är inte svenskar. Fattar inte att du försvarar skiten. Stockholm har blivit en soptipp
Citera
2026-07-16, 05:46
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
"10 år sen, nej."
Det är verkligen intressant att du skriver så.

Men vad säger verkligheten då:
"Stockholms län har tagit emot flest invandrare i Sverige varje år under perioden 2015-2025.
Under de senaste tio åren har invandringen från Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Eritrea, Somalia och Etiopien varit betydande, särskilt under 2015–2017."
- Statistiska centralbyrån (SCB) och deras officiella befolkningsstatistik

Vi har alltså haft en kraftig invandring från ovan nämnda länder.
Stockholms län har till och med tagit emot Mest i hela Sverige.
Men du upplever ingen skillnad alls.

Samtidigt:
Om man använder SCB:s närmaste mått - inrikes födda med två inrikes födda föräldrar - så har den gruppens andel av Stockholms befolkning minskat under de senaste decennierna.
Så, svenskar har alltså minskat. Medans invandring från mellanöstern och afrika alltså har ökat.
De båda har skett parallellt.

Det är otroligt fascinerande att vissa på riktigt inte märker något överhuvudtaget.
Och du är inte ensam om att resonera sådär.
Trots att det så uppenbarligen sker, och att faktan backar upp det.

Det är verkligen ett fenomen i sig som skulle vara intressant att djupdyka mer i.

Stockholm är ju i särklass Sveriges största stad så det är väl inget konstigt? Särskilt om man räknar Storstockholm, då pratar vi nästan en fjärdedel av Sveriges totala befolkning.

Avseende det sistnämnda så tror jag att svaret är följande: Du har en annan människosyn och lägger hög vikt vid etnicitet. Rätta mig om jag har fel…
Citera
2026-07-16, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Stockholm är ju i särklass Sveriges största stad så det är väl inget konstigt? Särskilt om man räknar Storstockholm, då pratar vi nästan en fjärdedel av Sveriges totala befolkning.

Avseende det sistnämnda så tror jag att svaret är följande: Du har en annan människosyn och lägger hög vikt vid etnicitet. Rätta mig om jag har fel…

De flesta lägger hög vikt vid etnicitet. Speciellt andra folkgrupper än svenskar som alltid sätter sina egna först. Titta bara hur deras egna länder ser ut, de flesta av dessa länder är nationalistiska.

Menar du att andra folk ska tillåtas att vara nationalister medans svenskar inte får vara det? Brukar du vara ute och t.ex. motdemonstrera mot Palestinierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in