2026-07-15, 19:37
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Misshandel och rån mot oskyldiga känns som väldigt sällsynt. Något som vanliga människor inte riktigt märker av. Ang de som säljer droger är de nog oftast noga med att va städade.

Nja, skit drar till sig skit. Ett område helt utan drogproblem så minskar oftast brotten kring det. Men absolut, de flesta av de tillkommande brotten i statistiken brukar vara isolerat till samma typ av folk
Citera
2026-07-15, 19:48
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag håller med. Det är ju det gentrifiering innebär - att traditionella arbetarklassområden köps upp, stiger i värde och tas över av mer bemedlade grupper.

Men det jag ville säga var att vare sig Kransen eller Aspudden har varit särskilt invandrartäta, lät på den du svarade som att det skulle varit invandrare som trycktes bort, eller annars så missuppfattade jag.
Citera
2026-07-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Han menar nog platser han brukade gå till där det var bara svenskar förr.
Som alla nu helt saknar svenskar.
Det är iaf det jag menar.

Poängen är att svenska områden försvinner, eller blir mindre och mindre.

Det som jag har noterat och som jag själv tycker är märkligt, samt det som fått mig att kapitulera är att har du en plats låt säg en sjö och du har 10 svenskar där, alltså en ansamling och det råkar komma en invandrare förbi, så kommer den där invandraren med en gång tycka "jamen, här är ju riktigt trevligt och fint", samt slå sig ner där efter kommer det inte ta lång tid innan han drar dit sina polare och plötsligt är de 4 och 5.
Sedan börjar de spela allanballan för de trivs på den där fina platsen och där efter droppar den ena efter andra svenskan bort.
Du har detta fenomen exakt överallt; barer, gym, badhus, bostadsområden osv.
Hur ska tvångsblandningen kunna fungera? Vi har det redan överallt på micronivå och det funkar inte alls.
Sedan har vi ett rent systemfel med dagens asylinvandring.
Det enda invandrarna behöver idag är att spara ihop till biljetten till Sverige, samt ta sig hit, söka asyl som förr princip alla fick, sedan kan de leva på bidrag resten av livet.
Samtidigt som vi själva hålls som gisslan i vårt eget land för någon måste ju jobba och bekosta detta.
Vi kan ju inte själva söka politisk asyl i ett annat land och få samma förmåner som vi ger till asylinvandrarna, för i annat fall hade vi haft en ren masslandsflykt av svenskar också
Citera
2026-07-15, 19:58
Medlem
Citat:
Jag håller med. Det är ju det gentrifiering innebär - att traditionella arbetarklassområden köps upp, stiger i värde och tas över av mer bemedlade grupper.

Att ett par användare på flashback anonymt vittnar om en förändring som stämmer med din analys säger ingenting om verkligheten. Alla som bor här förstår att du snackar skit och fäktas mot väderkvarnar. Du bemöter inte ens mina (eller andras) reflektioner kring hur segregationen ökat utan brölar istället ut samma efterblivna påståenden som en störig apa. Bevisbördan ligger på dig.

Personangrepp igen, två psykologiska klassiker när din verklighetsbild upplevs hotad.
Kejsarens nya kläder här igen, och att man då attackerar budbäraren.
Jag har gärna en seriös diskussion, men inte med någon som direkt väljer att ta till personangrepp.
Eller skulle du vilja diskutera med någon på jobbet som kallar dig störig apa? Tror inte det va.
Och om du inte redan ser vad som pågår med dina egna ögon, så kommer ingen fakta i världen heller kunna nå ditt sinne.

För min del får du bara leva kvar i din bubbla, jag är inte på något korståg att försöka omvända någon.
Jag pratar med de klarsynta och sakliga individerna som kan se saker för hur dom är.
Citera
2026-07-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det som jag har noterat och som jag själv tycker är märkligt, samt det som fått mig att kapitulera är att har du en plats låt säg en sjö och du har 10 svenskar där, alltså en ansamling och det råkar komma en invandrare förbi, så kommer den där invandraren med en gång tycka "jamen, här är ju riktigt trevligt och fint", samt slå sig ner där efter kommer det inte ta lång tid innan han drar dit sina polare och plötsligt är de 4 och 5.
Sedan börjar de spela allanballan för de trivs på den där fina platsen och där efter droppar den ena efter andra svenskan bort.
Du har detta fenomen exakt överallt; barer, gym, badhus, bostadsområden osv.
Hur ska tvångsblandningen kunna fungera? Vi har det redan överallt på micronivå och det funkar inte alls.
Sedan har vi ett rent systemfel med dagens asylinvandring.
Det enda invandrarna behöver idag är att spara ihop till biljetten till Sverige, samt ta sig hit, söka asyl som förr princip alla fick, sedan kan de leva på bidrag resten av livet.
Samtidigt som vi själva hålls som gisslan i vårt eget land för någon måste ju jobba och bekosta detta.
Vi kan ju inte själva söka politisk asyl i ett annat land och få samma förmåner som vi ger till asylinvandrarna, för i annat fall hade vi haft en ren masslandsflykt av svenskar också

Kan inte göra annat än att hålla med.

Och tvångsblandning fungerar såklart inte. Oavsett vilka svenskar de försöker blanda utomeuropeiskt folk med. Inte ens dom familjer som öppet påstår att invandringen är så bra, hänger med andra mellanöstern/afrikanska familjer. Tvärtom, dessa individer brukar bosätta sig så svenskt dom bara kan, och så långt ifrån invandrartäta områden som möjligt. Men de sitter där på avstånd och säger åt alla andra att blanda sig. Vilket ju är klockrent fall av dubbelmoral.

Men det är ju alltid lätt att säga åt någon annan hur de ska leva sina liv.
Det är alltid lätt att betala, om man betalar med någon annans pengar.

Sen är det ju inte så att det är bara svenskar som helst håller sig till svenskar generellt.
Även utomeuropeiska personer håller sig helst till sina egna landsmän. Oavsett om det är afrikaner, iranier eller kineser. Vilket såklart inte är något konstigt, och varje individ har såklart rätt att välja vilka de vill och inte vill umgås med. Därav blir det liten till ingen "blandning".

Man har i decennier byggt skiljda samhällsgrupper, och har nu många olika aktiva kulturer.

Så nu vill politiker istället tvinga fram en blandning.
Det känns mest som ett desperat drag.
Citera
2026-07-15, 20:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Du ska inte ha bil i Stockholm. Det behövs inte. Billigare utan, renare, bekvämare.
Djävligt bekvämt att ta fru och barn till söndagsmiddag hos päronen om de bor typ på lidingö. Och sedan handla på maxi på vägen hem.
Citera
2026-07-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du glömmer bort att de som pratar spanska i Sjöstan nu pratar svenska om 20 år och det är inte alls så att fläcken blir mindre och mindre. Det är bara under de usla åren 2010-2020 som det var så men det är stoppat. Med bara 5000 asylanter per år så blir Sverige åter helsvenskt på 70 år eller så. Alltid något.

Du pratar om svenska medborgare, de flesta andra i tråden pratar om folkgruppen svenskar. Detta är inte samma sak. Att sedan asylsökande på något sätt skulle vara undantagna från din regel gör ditt uttalande ännu märkligare, menar du att just dessa inte blir svenska medborgare enligt dina regler om de lär sig svenska? Vad baserar du det på exakt?

Naturligtvis tillhör inte alla som talar svenska den svenska folkgruppen det förstår du också. Eller kallar du alla som talar engelska för engelsmän? Du är också en engelsman med den logiken.
Citera
2026-07-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Du pratar om svenska medborgare, de flesta andra i tråden pratar om folkgruppen svenskar. Detta är inte samma sak. Att sedan asylsökande på något sätt skulle vara undantagna från din regel gör ditt uttalande ännu märkligare, menar du att just dessa inte blir svenska medborgare enligt dina regler om de lär sig svenska? Vad baserar du det på exakt?

Naturligtvis tillhör inte alla som talar svenska den svenska folkgruppen det förstår du också. Eller kallar du alla som talar engelska för engelsmän? Du är också en engelsman med den logiken.

Han trollar, ragebaitar och driver så du vet.
Därför det han skriver makes no sense.
Citera
2026-07-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men det jag ville säga var att vare sig Kransen eller Aspudden har varit särskilt invandrartäta, lät på den du svarade som att det skulle varit invandrare som trycktes bort, eller annars så missuppfattade jag.

Ok. Vi kanske missförstod varandra. Det beror förstås på vilka perioder man tittar på. Jag kan ha fel, men de exemplen jag nämnde är områden som jag själv (som icke-ursprungligen är från stockholm) är områden som har på ganska kort tid (''gentrifierats'') har förändrats i den riktningen.

Citat:
Personangrepp igen, två psykologiska klassiker när din verklighetsbild upplevs hotad.
Kejsarens nya kläder här igen, och att man då attackerar budbäraren.
Jag har gärna en seriös diskussion, men inte med någon som direkt väljer att ta till personangrepp.
Eller skulle du vilja diskutera med någon på jobbet som kallar dig störig apa? Tror inte det va.
Och om du inte redan ser vad som pågår med dina egna ögon, så kommer ingen fakta i världen heller kunna nå ditt sinne.

För min del får du bara leva kvar i din bubbla, jag är inte på något korståg att försöka omvända någon.
Jag pratar med de klarsynta och sakliga individerna som kan se saker för hur dom är.

Jag har bara delat med mig av min upplevelse av att bo i olika delar av stockholms län (från sömniga pendeltågsstadtioner, till innerstan, förorter och innerstadslägenheter).

Jag har bott i olika delar av stockholm i snart 20 år, så jag skiter i din konstiga fantasi om ett ''akut hot mot svenskarna''. Vilken utbytesstudent eller nyfinflyttad lantis som helst kan konstatera att du har fel.
Citera
2026-07-15, 22:31
Medlem
Citat:
Jag har bott i olika delar av stockholm i snart 20 år, så jag skiter i din konstiga fantasi om ett ''akut hot mot svenskarna''. Vilken utbytesstudent eller nyfinflyttad lantis som helst kan konstatera att du har fel.

Oooookeey
Citera
2026-07-15, 22:36
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Gjorde lite snabb faktacheck på det där du skrev då det låter ganska missvisande:

"Arbetslösa fördelning:
Kvinnor 5,8 %
Män 5,8 %"
- Så ingen "utklassning" där inte.
Varför du nu väljer att uttrycka det så.

Distansarbete har sjunkit kraftigt sedan pandemin, men svenskar fortsätter minska i Stockholm i samma takt, både sedan många år innan pandemin, och nu efter. Covid kan säkert ha speedat upp dom tankebanerna under en period. Men orkar inte kolla upp det just nu, rätt irrelevant när det är helhetsbild på 40 år man är ute efter.

Och ang. somalier, så var det inte svårt att hitta att dom som grupp har Stora problem att integrera sig. Väldigt låg utbildningsnivå etc etc.

Vissa behöver kolla data lite mer neutralt innan de formar sina teorier...

Men nu var frågan en annan, varför är det så lite svenskar kvar i Stockholm och sker en mer permanent utflyttning?

När jag pratade om fördelningen så pratade jag om andelen som väljer att studera vidare, inte arbetslöshet. Avseende somalier så har du helt rätt. Många har växt upp utan att ens i närheten ha haft de förutsättningar som du och jag har, återigen så ser man att de sakta men säkert tar sig in på högskoleutbildningar. Det för mig är imponerande.

Det stämmer att distansarbete minskat sen peaken under pandemin men har ökat avsevärt om man jämför hur det var innan pandemin. Skulle personligen säga att det har stabiliserat sig om något. Många idag skulle aldrig ens överväga att ta en anställning där man inte får jobba distans minst 2 dagar i veckan.

Notera att det jag skrev ovan enbart skulle förklara en liten del av de som flyttar. Finns såklart en massvis andra orsaker till att folk från storstan söker sig till landsbygden.

Det här med att det är lite svenskar i Stockholm vet jag inte riktigt vart du fått i från. Och nej det sker inte en permanent utflyttning, det är en storstad. Storstäder vill folk vara i.
Citera
2026-07-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
När jag pratade om fördelningen så pratade jag om andelen som väljer att studera vidare, inte arbetslöshet. Avseende somalier så har du helt rätt. Många har växt upp utan att ens i närheten ha haft de förutsättningar som du och jag har, återigen så ser man att de sakta men säkert tar sig in på högskoleutbildningar. Det för mig är imponerande.

Det stämmer att distansarbete minskat sen peaken under pandemin men har ökat avsevärt om man jämför hur det var innan pandemin. Skulle personligen säga att det har stabiliserat sig om något. Många idag skulle aldrig ens överväga att ta en anställning där man inte får jobba distans minst 2 dagar i veckan.

Notera att det jag skrev ovan enbart skulle förklara en liten del av de som flyttar. Finns såklart en massvis andra orsaker till att folk från storstan söker sig till landsbygden.

Det här med att det är lite svenskar i Stockholm vet jag inte riktigt vart du fått i från. Och nej det sker inte en permanent utflyttning, det är en storstad. Storstäder vill folk vara i.

Håller du med om att det är betydligt mindre svenskar på många ställen i Stockholm generellt idag jämfört mot för 10-20 år sedan? Eller stämmer det inte alls för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in