Citat:
Det här är fascinerande.
Jag hade en gång en kollega jag hängde med på afterwork i närheten där han bor, vi satt ute på ett ställe nära honom och vi pratade om att folk kommer från olika länder. Han påpekade att han bor skönt i sitt svenska område.
Jag tittade förvånat på honom, frågade "vilket svenskt område bor Du i?"
Här, ju! Påpekade han.
Den här karln bor i ett väldigt invandrartätt område. Så jag sa förvånat att
"Men här är ju ett väldigt invandrartätt område, vet du inte det?"
Han svarade att "Nej det är det ju inte!"
Jag sa att OK vi räknar, titta nu. Han bara "ja varsågod, du ska få se".
Och började räknade upp alla som passerade längs gångvägen där vi satt.
Minns inte siffrorna men det var ju nästan enbart tydligt osvenska individer som passerade.
När vi var klara verkar något ha klickat för honom.
Han sa bara "Hm!" och såg ut att sjunka in i något slags djuptänk med blicken bortåt.
Jag tänker att han kanske har sina 3 svenska grannar närmast, han kör till jobbet varje dag där det kanske jobbar mest svenskar. Han shoppar mat i någon stor matbutik innan han kommer hem, inte på närbutiken där han bor. Men han är väldigt sällan faktiskt Ute i sitt eget område.
Samtidigt så tunnas området snabbt ut på svenskar. Åren går.
Det är inte samma plats som när han flyttade in dit för 22 år sedan.
Men han lever kvar i hur det var när han flyttade dit.
Bilden han har av vad hans område är, är efter åratal av förändring inte kompatibel med verkligheten.
Jag undrar om det är många som går som i denna bubbla. Eftersom att många verkar vara så HELT ovetande. Man har fokus någon helt annanstans och märker inte hur ens omgivning sakta ändras.
Nu när jag vaknat upp själv till hur annorlunda det de-facto är jämfört mot för strax över 20 år sen.
Jag har personligen sett mitt område gå från helsvenskt till faktiskt nu vara ett rent invandrarområde.
Alla svenska pensionärer som var här när jag flyttade hit verkar ha dött bort. Numer passerar stora afrikanska familjer på gångvägarna utanför, dom såg man aldrig förr.
Barnparkerna som brukade vara fulla av svenska barn, har sedan flera år inte längre några svenska barn.
Etc etc.
Har bokstavligt haft folk som säger att Hallonbergen är ett jättefint område och det är inte alls fullt med invandrare där, allt är så fint och bra. Men det är väldigt högt invandrartal där och klassat som utsatt.
Så får man känslan av att många går och sover. Lever kvar i sin gamla bild.
Särskilt ju äldre folk blir desto mer Fast verkar deras gamla bild vara.
Jag hade en gång en kollega jag hängde med på afterwork i närheten där han bor, vi satt ute på ett ställe nära honom och vi pratade om att folk kommer från olika länder. Han påpekade att han bor skönt i sitt svenska område.
Jag tittade förvånat på honom, frågade "vilket svenskt område bor Du i?"
Här, ju! Påpekade han.
Den här karln bor i ett väldigt invandrartätt område. Så jag sa förvånat att
"Men här är ju ett väldigt invandrartätt område, vet du inte det?"
Han svarade att "Nej det är det ju inte!"
Jag sa att OK vi räknar, titta nu. Han bara "ja varsågod, du ska få se".
Och började räknade upp alla som passerade längs gångvägen där vi satt.
Minns inte siffrorna men det var ju nästan enbart tydligt osvenska individer som passerade.
När vi var klara verkar något ha klickat för honom.
Han sa bara "Hm!" och såg ut att sjunka in i något slags djuptänk med blicken bortåt.
Jag tänker att han kanske har sina 3 svenska grannar närmast, han kör till jobbet varje dag där det kanske jobbar mest svenskar. Han shoppar mat i någon stor matbutik innan han kommer hem, inte på närbutiken där han bor. Men han är väldigt sällan faktiskt Ute i sitt eget område.
Samtidigt så tunnas området snabbt ut på svenskar. Åren går.
Det är inte samma plats som när han flyttade in dit för 22 år sedan.
Men han lever kvar i hur det var när han flyttade dit.
Bilden han har av vad hans område är, är efter åratal av förändring inte kompatibel med verkligheten.
Jag undrar om det är många som går som i denna bubbla. Eftersom att många verkar vara så HELT ovetande. Man har fokus någon helt annanstans och märker inte hur ens omgivning sakta ändras.
Nu när jag vaknat upp själv till hur annorlunda det de-facto är jämfört mot för strax över 20 år sen.
Jag har personligen sett mitt område gå från helsvenskt till faktiskt nu vara ett rent invandrarområde.
Alla svenska pensionärer som var här när jag flyttade hit verkar ha dött bort. Numer passerar stora afrikanska familjer på gångvägarna utanför, dom såg man aldrig förr.
Barnparkerna som brukade vara fulla av svenska barn, har sedan flera år inte längre några svenska barn.
Etc etc.
Har bokstavligt haft folk som säger att Hallonbergen är ett jättefint område och det är inte alls fullt med invandrare där, allt är så fint och bra. Men det är väldigt högt invandrartal där och klassat som utsatt.
Så får man känslan av att många går och sover. Lever kvar i sin gamla bild.
Särskilt ju äldre folk blir desto mer Fast verkar deras gamla bild vara.
De flesta vågar inte prata om det för de är indoktrinerade. Det behövs någon som faktiskt lyfter ämnet och inte är rädd att folk stämplar en rasist och liknande för att de ska öppna upp. Annars lever de i sin bubbla där de motvilligt kallar icke-svenskar för svenskar. Till slut börjar de nästan tro på detta själva.
Det finns ett oerhört stort behov hos svenskar för en plats där det tillåts prata om denna förändring i Sverige. Men det existerar knappt förutom här på Flashback. Nämn andra platser där man tillåts prata om detta utan att bli rasiststämplad och censurerad? I verkliga livet kan du glömma det. Det går inte ens att diskutera det på Flashback utan att bli det oftast. Jag är bara förvånad att de som skriker rasist och nazist och att alla är svenskar inte har hittat den här tråden ännu för att bevisa min poäng.