2026-07-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Det här är fascinerande.
Jag hade en gång en kollega jag hängde med på afterwork i närheten där han bor, vi satt ute på ett ställe nära honom och vi pratade om att folk kommer från olika länder. Han påpekade att han bor skönt i sitt svenska område.
Jag tittade förvånat på honom, frågade "vilket svenskt område bor Du i?"
Här, ju! Påpekade han.
Den här karln bor i ett väldigt invandrartätt område. Så jag sa förvånat att
"Men här är ju ett väldigt invandrartätt område, vet du inte det?"
Han svarade att "Nej det är det ju inte!"
Jag sa att OK vi räknar, titta nu. Han bara "ja varsågod, du ska få se".
Och började räknade upp alla som passerade längs gångvägen där vi satt.
Minns inte siffrorna men det var ju nästan enbart tydligt osvenska individer som passerade.

När vi var klara verkar något ha klickat för honom.
Han sa bara "Hm!" och såg ut att sjunka in i något slags djuptänk med blicken bortåt.
Jag tänker att han kanske har sina 3 svenska grannar närmast, han kör till jobbet varje dag där det kanske jobbar mest svenskar. Han shoppar mat i någon stor matbutik innan han kommer hem, inte på närbutiken där han bor. Men han är väldigt sällan faktiskt Ute i sitt eget område.
Samtidigt så tunnas området snabbt ut på svenskar. Åren går.
Det är inte samma plats som när han flyttade in dit för 22 år sedan.
Men han lever kvar i hur det var när han flyttade dit.

Bilden han har av vad hans område är, är efter åratal av förändring inte kompatibel med verkligheten.
Jag undrar om det är många som går som i denna bubbla. Eftersom att många verkar vara så HELT ovetande. Man har fokus någon helt annanstans och märker inte hur ens omgivning sakta ändras.

Nu när jag vaknat upp själv till hur annorlunda det de-facto är jämfört mot för strax över 20 år sen.
Jag har personligen sett mitt område gå från helsvenskt till faktiskt nu vara ett rent invandrarområde.
Alla svenska pensionärer som var här när jag flyttade hit verkar ha dött bort. Numer passerar stora afrikanska familjer på gångvägarna utanför, dom såg man aldrig förr.
Barnparkerna som brukade vara fulla av svenska barn, har sedan flera år inte längre några svenska barn.
Etc etc.

Har bokstavligt haft folk som säger att Hallonbergen är ett jättefint område och det är inte alls fullt med invandrare där, allt är så fint och bra. Men det är väldigt högt invandrartal där och klassat som utsatt.

Så får man känslan av att många går och sover. Lever kvar i sin gamla bild.
Särskilt ju äldre folk blir desto mer Fast verkar deras gamla bild vara.

De flesta vågar inte prata om det för de är indoktrinerade. Det behövs någon som faktiskt lyfter ämnet och inte är rädd att folk stämplar en rasist och liknande för att de ska öppna upp. Annars lever de i sin bubbla där de motvilligt kallar icke-svenskar för svenskar. Till slut börjar de nästan tro på detta själva.

Det finns ett oerhört stort behov hos svenskar för en plats där det tillåts prata om denna förändring i Sverige. Men det existerar knappt förutom här på Flashback. Nämn andra platser där man tillåts prata om detta utan att bli rasiststämplad och censurerad? I verkliga livet kan du glömma det. Det går inte ens att diskutera det på Flashback utan att bli det oftast. Jag är bara förvånad att de som skriker rasist och nazist och att alla är svenskar inte har hittat den här tråden ännu för att bevisa min poäng.
Citera
2026-07-15, 18:30
Medlem
Citat:
Pandemin är bara en liten del av utflyttningen, och att jobba hemifrån har sjunkit kraftigt sedan dess.
Man får se på det stora hela, senaste 40 åren eller så.

Invandringen beror det nog inte på. Jag ser mer av det ute i landet.
Citera
2026-07-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
De flesta vågar inte prata om det för de är indoktrinerade. Det behövs någon som faktiskt lyfter ämnet och inte är rädd att folk stämplar en rasist och liknande för att de ska öppna upp. Annars lever de i sin bubbla där de motvilligt kallar icke-svenskar för svenskar. Till slut börjar de nästan tro på detta själva.

Det finns ett oerhört stort behov hos svenskar för en plats där det tillåts prata om denna förändring i Sverige. Men det existerar knappt förutom här på Flashback. Nämn andra platser där man tillåts prata om detta utan att bli rasiststämplad och censurerad? I verkliga livet kan du glömma det. Det går inte ens att diskutera det på Flashback utan att bli det oftast. Jag är bara förvånad att de som skriker rasist och nazist och att alla är svenskar inte har hittat den här tråden ännu för att bevisa min poäng.

Ja det är fascinerande.
Men vi har några få här i tråden som pratar om att just deras område minsann är svenskt, som att det då gäller för hela stockholmsområdet (innerstad som förorter). Även om vi alla redan konstaterat att Ja det finns såklart svenska områden kvar. Dom missar hela poängen.

Det är lite som att säga "jag har inte fått något regn på mig alls, så det påståendet om att det regnat mycket senaste tiden stämmer inte".

Men det är klockrena "leva i en bubbla" svar.
Citera
2026-07-15, 18:35
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jasså och hur har de råd att köpa lgh för rekordpriser?

100% att rika stockholmare flyttar ja, men det är ingenting man märker på gatan.
Dom har väl lika mycket pengar som alla andra.
Citera
2026-07-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Men nu befolkas Stockholm av ca 60% inflyttade bönder och lappjävlar, så det är ju dessa idioter som röstat fram detta elände.
Ingen från landet kan köpa bostäder i Stockholm. För dyrt
Citera
2026-07-15, 18:41
Avstängd
Tearsinrains avatar
Jag som är svensk, född och uppväxt i Stockholm funderade i över 10år på att lämna men pga. att min dåvarande flickvän ärvde en dyr fin lägenhet i svenskt område så stannade vi kvar. Men sen gjorde vi slut och jag drog direkt för snart 5år sen. Hittade en stad känd för lite invandring. Pratade med folk som sa att det var många stockholmare som flyttat hit på sistone. Upptäckte att ett specifikt område var nästan uteslutande invandrare men att resten var svenskt. Läste runt lite i lokala grupper och visar sig att sossarnas styre hade fullkomligt skeppat folk till just det specifika området. Det blev då för första gången någonsin ett maktskifte och nu styr M, SD och KD. I en närliggande stad som även den var känd för lite invandring är det typ som i Stockholm. Känns som mer invandrare där än svenskar och de styrs fortfarande av sossarna. Här i det lugnare området har jag märkt att det blir fler och fler invandrare för varje år. Är nästan uteslutande barnfamiljer. Men om några år är de barnen vuxna... Så ser väldigt mörkt ut här inför framtiden trots att det bara för några år sen var i princip blattefritt i det här området och går vi bara 10år tillbaka fanns det knappt en invandrare här innan sossarna totalt förvandlade ett område till ett invandrarområde.

Återvandring är det enda som gäller. Annars är Sverige helt förlorat och jag tror tyvärr vi redan är förlorade mtp. hur opinionen ser ut. Jag har om jag ska fortsätta orka leva i den här världen planer på att flytta utomlands.

Jag saknar det Stockholm jag växte upp i. Då kunde man som 10åring åka in till stan och gå runt utan problem. Jag dejtade en tjej i ett "svenskt" område förra året i Stockholm. Trots att det ses som ett svenskt område som är dyrt att bo i var det fullt med invandrare även där.
Citera
2026-07-15, 18:45
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ingen från landet kan köpa bostäder i Stockholm. För dyrt
Okej?
Jag vet flera inflyttade lantisar som äger sina boenden här i Stockholm. Några har köpt hus/villor andra har köpt bostadsrätt innanför tullarna.
Citera
2026-07-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet

Får mig att tänka på Kejsarens nya kläder.

"Uttrycket "kejsaren saknar kläder" (eller "kejsaren är naken") kommer från H.C. Andersens klassiska saga om Kejsarens nya kläder. Det används som en metafor för att beskriva en situation där alla låtsas att något är sant, värdefullt eller bra av rädsla för att gå emot gruppen, tills någon till slut påpekar den uppenbara sanningen."

Ser exakt detta fenomen här nu i Stockholm med vissa, det jag kallar att dessa lever i en bubbla.

När man bara påpekar den uppenbara sanningen reagerar de ofta med ilska, vilket man också ser här i gruppen, det blir personangrepp tillbaka eller "jag lever minsann i ett svenskt område!" fast det inte är enskilda små områden detta handlar om utan Stockholm som helhet.

Ilskan från dessa individer leder till att beskylla och attackera budbäraren, istället för att ha en sansad saklig diskussion:

"Shooting the messenger" (also "killing the messenger", "attacking the messenger", "blaming the bearer of bad tidings", or "blaming the doom monger") is a metaphoric phrase used to describe the act of blaming the bearer of bad news, despite the bearer or messenger having no direct responsibility for the bad news or its consequences.
Citera
2026-07-15, 18:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Förutom det att "fattiga invandrare" nuförtiden hänger i innerstan och på strandvägen.
Det hänger inga fattiga invandrare i innerstan eller Strandvägen. Jag går där varje vecka. Vad skulle de göra där, de är ju fattiga.
Citera
2026-07-15, 18:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
"invandrare bor på ett litet antal orter i Stockholm t.ex Akalla Kista"

Ok, nu vet jag att du bara driver/trollar.
Jag bor Stockholms innerstad/sjöstan. Du bor i nån fattig förort. Vi har alltså båda rätt sett utifrån där vi bor. Du skulle kunna flytta om du inte trivdes som arbetslös bland arbetslösa, men du gnäller hellre här. Men prova Sjöstan om du vill ha svenskar på gatan!
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-15 kl. 18:53.
Citera
2026-07-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det hänger inga fattiga invandrare i innerstan eller Strandvägen. Jag går där varje vecka. Vad skulle de göra där, de är ju fattiga.

Nu är du där igen och pratar om enskilda små områden.
Men jag vet att du bara trollar och ragebaitar just nu så det är lugnt
Citera
2026-07-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag bor Stockholms innerstad/sjöstan. Du bor i nån fattig förort. Vi har alltså båda rätt sett utifrån där vi bor. Du skulle kunna flytta om du inte trivdes som arbetslös bland arbetslösa, men du gnäller hellre här. Men prova Sjöstan om du vill ha svenskar på gatan!

Intressanta antaganden du gör.
Men du har (igen) missat hela poängen med trådstarten.
Visst, man kan absolut flytta till någon liten stadigt krympande svensk fläck, men det
är återigen Stockholm som helhet vi pratar om här, hur det är nu jämfört mot för
t.ex. 20 år sedan, och vart Stockholm är påväg.

Jag tror faktiskt att du förstår vad jag menar.
Men du får gärna fortsätta tjata om att du minsann bor på en svensk gata om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in