2026-07-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Vilket jävla skitsnack.

Jämför hur Stockholm och Norrland röstat 1975-2005.

Och vilka som tvingats på största andelen blattar resp. minsta.

Tror du Stockholm består av Södermalm?
Människorna i Stockholm röstade i väldigt hög grad på Moderaterna och Fredrik Reinfeldt och "Öppna era hjärtan". Helt öppna gränser i princip.
Citera
2026-07-15, 13:46
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Människorna i Stockholm röstade i väldigt hög grad på Moderaterna och Fredrik Reinfeldt och "Öppna era hjärtan". Helt öppna gränser i princip.

Ja.

Palme är arkitekten och initierade hela invandringspolitiken.

Reinfeldt var ett svin, men arbetade bara efter sossarnas devis.
Hur många blattar tror du sossarna tog in 1965-Reinfeldt jämfört med bara Reinfeldt?

Om man lägger den huvudsakliga skulden på Reinfeldt beror det på att man levt relativt blattefritt och förmodligen röstat rött fram till Reinfeldt.

Men, såklart, det är skitbekvämt för en sosseröstare att skylla allt på Reinfeldt.
Citera
2026-07-15, 13:54
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Märks att ni inte bor i en storstad och får all information från bönderna på Riks eller Samnytt.

Nej, Stockholm är blandat, fortsatt mycket svenskar både utanför staden och i stadskärnan.

Stockholm är en av Europas mest segregerade huvudstäder, tillsammans med Oslo och Bryssel. Många lämnar huvudstaden eftersom boendekostnaderna är höga samtidigt som de inte upplever att tryggheten motsvarar kostnaden.
Citera
2026-07-15, 14:11
Medlem
Under och efter pandemin har många kunnat jobba utmärkt hemifrån, där drog många då man ju får större bostad längre bort för samma eller mindre peng. Invandrarsituationen har nog inget med saken att göra, där upplever jag att situationen är långt värre i andra hålor…
Citera
2026-07-15, 14:47
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Pratar vi om samma? Jag pratar om "Stockholms innerstad" medans du verkar prata om Högdalen eller Bagarmossen? Stockholms innerstads skolor har säkert inte en enda stökig invandrare, min gissning. Men om folk lämnar Bagarmossen har jag ingen kunskap om och bryr mig inte.

Jag kommer från Lund med betydligt lägre bostadspriser, men redan i Lund är det omöjligt för några stökiga att bo centralt och centrala Lund och deras skolor är hur prydliga som helst.
Njae.... Jag pratar ju primärt om de som söker villaboende.
Så de kanske jag inte räknar in själva innerstäderna.
De som söker lägenhet har ju betydligt större möjlighet att hitta en bostad i ett lugnt och skapligt blattefritt område.
Men många som vill bilda familj söker ofta att bo i egen villa.
Och då är det svårare i Stockholm om man inte kan slanta upp 10 miljoner eller mer för att hamna i ett mer svenskt område.
Citera
2026-07-15, 14:51
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Uppväxt i Malmö och sett staden tagits över av araber. Bor i en mindre skånsk kommun nu. Det är ni 08r som fördärvat landet.
Bara ren okunskap av dig.
Okunskap om vilka folkgrupper och vilka områden som röstar på vad.
Har själv precis som de flesta andra jag har vuxit upp med röstat på SD sedan tidigt 90-tal, eller iaf röstat höger.

De som röstar vänster och för mångkultur är främst blattar och boende i glesbygd.
Citera
2026-07-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Gäller väl säkert inte alla men sedan covid har möjligheterna att jobba på distans ökat markant. Många har flyttat till Stockholm för jobb och nu finns det möjlighet att få samma jobb på distans, vidare finns det många Stockholmare som har drömmen att kunna utgå från sin heliga oas, dvs sitt landställe, och komma in till Stockholm en gång i veckan eller vad som nu passar. Har runt 10-15 bekanta/kollegor som gjort det sistnämnda.

Vidare är studier vägen till distansarbete och antal studerande har ökat markant sedan covid och till följd av en stigande arbetslöshet. Den grupp som ökat minst i andel avseende att börja studera i samhället i förhållande till andra grupper är vita etniska män. De har under lång tid utklassats av kvinnor, både etniskt svenska och invandrare (första och andra generation) och på senare tid även personer från, hör och häpna, män från Somalia. Dvs den grupp som folk i allmänhet trodde på minst.

Obs! Förtydligande är att ovan avser i andel vilket är minst lika relevant i frågan.

Tar gärna fram källor på detta för den som önskar, avstår dock inledningsvis då jag tror att det kan vara nyttigt att lära sig att hitta informationen på egen hand.

Gjorde lite snabb faktacheck på det där du skrev då det låter ganska missvisande:

"Arbetslösa fördelning:
Kvinnor 5,8 %
Män 5,8 %"
- Så ingen "utklassning" där inte.
Varför du nu väljer att uttrycka det så.

Distansarbete har sjunkit kraftigt sedan pandemin, men svenskar fortsätter minska i Stockholm i samma takt, både sedan många år innan pandemin, och nu efter. Covid kan säkert ha speedat upp dom tankebanerna under en period. Men orkar inte kolla upp det just nu, rätt irrelevant när det är helhetsbild på 40 år man är ute efter.

Och ang. somalier, så var det inte svårt att hitta att dom som grupp har Stora problem att integrera sig. Väldigt låg utbildningsnivå etc etc.

Vissa behöver kolla data lite mer neutralt innan de formar sina teorier...

Men nu var frågan en annan, varför är det så lite svenskar kvar i Stockholm och sker en mer permanent utflyttning?
Citera
2026-07-15, 15:17
Medlem
Det följer väl bara en trend i världen där storstäder blir allt mer muslimska. Både London och NY har muslimsk borgmästare och London även dito polischef. Detta beror i sin tur på att den inhemska befolkningen har lämnat i takt med att den muslimska växt. Varför skulle Stockholm gå en annan väg?
Citera
2026-07-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Bor centralt i Sthlms innerstad och upplever inte att det är så i mitt område i alla fall, men eftersom du skriver det så har du naturligtvis på fötterna. Nej, det det enda som inte följer demografin här är väl vilka som driver krogarna.

Det här är fascinerande.
Jag hade en gång en kollega jag hängde med på afterwork i närheten där han bor, vi satt ute på ett ställe nära honom och vi pratade om att folk kommer från olika länder. Han påpekade att han bor skönt i sitt svenska område.
Jag tittade förvånat på honom, frågade "vilket svenskt område bor Du i?"
Här, ju! Påpekade han.
Den här karln bor i ett väldigt invandrartätt område. Så jag sa förvånat att
"Men här är ju ett väldigt invandrartätt område, vet du inte det?"
Han svarade att "Nej det är det ju inte!"
Jag sa att OK vi räknar, titta nu. Han bara "ja varsågod, du ska få se".
Och började räknade upp alla som passerade längs gångvägen där vi satt.
Minns inte siffrorna men det var ju nästan enbart tydligt osvenska individer som passerade.

När vi var klara verkar något ha klickat för honom.
Han sa bara "Hm!" och såg ut att sjunka in i något slags djuptänk med blicken bortåt.
Jag tänker att han kanske har sina 3 svenska grannar närmast, han kör till jobbet varje dag där det kanske jobbar mest svenskar. Han shoppar mat i någon stor matbutik innan han kommer hem, inte på närbutiken där han bor. Men han är väldigt sällan faktiskt Ute i sitt eget område.
Samtidigt så tunnas området snabbt ut på svenskar. Åren går.
Det är inte samma plats som när han flyttade in dit för 22 år sedan.
Men han lever kvar i hur det var när han flyttade dit.

Bilden han har av vad hans område är, är efter åratal av förändring inte kompatibel med verkligheten.
Jag undrar om det är många som går som i denna bubbla. Eftersom att många verkar vara så HELT ovetande. Man har fokus någon helt annanstans och märker inte hur ens omgivning sakta ändras.

Nu när jag vaknat upp själv till hur annorlunda det de-facto är jämfört mot för strax över 20 år sen.
Jag har personligen sett mitt område gå från helsvenskt till faktiskt nu vara ett rent invandrarområde.
Alla svenska pensionärer som var här när jag flyttade hit verkar ha dött bort. Numer passerar stora afrikanska familjer på gångvägarna utanför, dom såg man aldrig förr.
Barnparkerna som brukade vara fulla av svenska barn, har sedan flera år inte längre några svenska barn.
Etc etc.

Har bokstavligt haft folk som säger att Hallonbergen är ett jättefint område och det är inte alls fullt med invandrare där, allt är så fint och bra. Men det är väldigt högt invandrartal där och klassat som utsatt.

Så får man känslan av att många går och sover. Lever kvar i sin gamla bild.
Särskilt ju äldre folk blir desto mer Fast verkar deras gamla bild vara.
Citera
2026-07-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Lite tricky det där att fråga AI , den ger exakt svar på en enkel fråga , men den presenterar inte hela bilden.

Om vi kollar här istället : https://www.regionstockholm.se/nyheter/2025/03/unga-lamnar-stockholm-men-kommer-tillbaka/

Så säger region Stockholm att det visserligen är en ökat utflyttning men också en tillbakaflyttning efter några år av samma personer.

" Utflyttningen har ökat markant sedan början av 2000-talet och sker främst till orter som Uppsala, Lund och Linköping som har stora lärosäten." Studier är den överlägset vanligaste orsaken till att unga flyttar, visar rapporten

" Samtidigt visar statistiken att många av de som lämnat länet återvänder till Stockholm några år senare. Bland de något äldre, 23–29-åringarna, syns den trenden tydligt och 2023 flyttade 5 684 personer tillbaka i denna åldersgrupp. Den främsta anledningen till att de flyttat tillbaka är arbete.

80 och 90 talister flyttar främst till kranskommunerna där bostadssituationen inte är fullt så stökigt och dyrt, och att de då pendlar istället mer till Stholm. Distansarbete är ju också relativ vanligt i den åldergruppen
– Många av de som flyttat kommer tillbaka till Stockholms län med en högre utbildningsnivå. På sikt höjer detta den genomsnittliga utbildningsnivån i länet och stärker Region Stockholms kompetensförsörjning."

Verkar alltså inte vara någon större fara för en white flight när man lägger ihop alla parametrar

Det vi kan konstatera är att svenskar är nu en minoritet nästan överallt i Stockholm.
Så den tillbakaflytt du beskriver verkar inte ha någon märkbar effekt i det stora hela.
Förmodligen utklassar invandrar barnafödandet och nya invandrarunga den lilla grupp
stockholm svenskar som återvänder.
Citera
2026-07-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Gäller alla städer >50k. Barnfamiljer flyttar ut i kransområden och lugna villabyar. Där är tomterna billigare och man kan smälla upp sitt nyckelfärdiga hus och börja leva ett medelklassliv med miljonlån.

Tror inte att det behöver betyda ren landsbygd, men pendlingsavstånd på upp till 3-4 mil.

Ja då har ju denna grupp per definition flyttat Ut ifrån Stockholm om de bor i kranskommuner.
Medans vissa flyttar ännu längre bort, eller till och med utomlands.
Citera
2026-07-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -avgrunden-
Flyttade från Stockholm till Falun för några år sedan. Ett av de bästa val jag gjort i livet.

Får jag fråga Varför du flyttade och vad blev avgörande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in