2026-07-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snellman40
Är själv född i Stockholm och bott där hela mitt liv. Ska nu flytta till svensk landsbygd. Anledningen:

1. Stockholmare är dryga, politiskt korrekta vänsterliberaler, statusfixerade och penningkåta.

2. Alla invandrare.

3. Brist på närhet till natur i vissa delar.

4. Livet i mindre städer har ett långsammare tempo.

Ja nr 1 är verkligen sant. Det finns vissa grejjer man bara inte kan diskutera på en arbetsplats i Stockholm för det är så många PK människor som flippar ur över minsta lilla.
Citera
2026-07-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nu är jag från södra delen av landet och min uppfattning är att man kan inte fly mångkulturen längre.
Jag har sett invandrare exakt överallt här nere i Skåne och de går verkligen inte att fly från.
Du har olika typer av invandrare överallt, men ja synonymt är att alla är ekonomiska flyktingar, fast de har olika drivkrafter.
Du har självklart de där rena bidragsflyktingar som kan inte bry sig mindre och har inga som helst ambitioner merän att lyfta så mycket bidrag som möjligt, samt leva och dö i orten och att de har kommit på att det är nog bättre att leva så i Sverige, än i Somalia eller vad det nu kan vara.
Dessa är den mest övervägande delen som vi har.
Sedan har du massa invandrare som har blivit dumpade ute på landsbygden och där de egentligen inte heller har några ambitioner merän att de har råkat hamna där.
Vissa tar sig därifrån till orten i stan, andra gör det inte, men helt kommer inte detta fenomen att någonsin försvinna.
Sedan har du en hel del som har viss drivkraft och inte heller vill bo i orten pga allt stök med deras landsmän, så de sparar, lånar och flyttar gärna till vad man kalla svensk villaidyll.
Detta kan mycket väl vara taxichaffisar odyl. samt med tant i huckle och ungar som inte är så mycket bättre än de andra i orten.
Sedan har du även andra invandrare som gärna vill också spara och flytta in i ett riktigt överklass område och känna sig lika fina som svenskarna som bor där och berätta för alla vilken fin gata de bor på.
Vissa av dessa kan vara bra och integrerade, andra kan vara rena kriminella från orten, så det är en blandad kompott av invandrare numera som man hittar exakt överallt.
Du har ju samma fenomen nu på sommaren, åkt till den mest avlägsnaste sjö du kan tänka dig och nog tusan kommer du träffa på massa araber även där.

Oj ja det där påminner om mina barndsomsbadplatser, som brukade vara fulla av glada svenskar som badade och hade det mysigt. Där numer kryllar det av mellanöstern människor och afrikaner, och stranden ser ut som en soptipp redan innan dom lämnat. Dom städar inte upp efter sig, och för ett jäkla liv. Ingen svensk i sikte, jag kom dit, gjorde en U sväng och konstaterade att dit åker jag inte igen.
Citera
2026-07-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Tror inte du vet vad du pratar om.
Om du kollar vilka som faktiskt bor i innerstan så är det inga flyktingar va?
Det märks att du bor i en sleten skitort någonstans.
Testa att ta en promenad under dagen i innerstan vettja så ska du se hur det kryllar av "vita svenskar" med pengar.

Vet att du inte vet vad du pratar om.
Ställ dig på random befolkat gata i innerstan och räkna hur många som är svenskar kontra hur många som inte är det så har du ditt svar.

Med det sagt, givetvis finns det delar av innerstan där folk som bor Där fortfarande är en majoritet svenskar även om det också ändras snabbt, ni har kanske 5-10 år kvar innan svenskar är en minoritet även på de nu mest svenska gatorna. Men även sveriges huvudstad vart du än vänder blicken har ju fullt med invandrare, öppna ögonen.
Citera
2026-07-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Barnfamiljer lämnar Stockholm och ersätts med unga och äldre. Det är inte något konstigt, många vill att barnen växer upp i en lugnare miljö med villa och bil.

Stockholm är omöjligt att hyra lägenhet i och priserna är de högsta som finns i hela Sverige så självklart ersätts inte "rika" med "fattiga" eller "invandrare" utan det är precis tvärtom bara rika som kan flytta in.

Med rika så menar du rika med invandrarbakgrund då antar jag.
Eftersom att svenskar nu är en minoritet i stort sett hela Stockholm.
Citera
2026-07-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja precis det är min bild också. Tidigare fanns Invandrare främst i storstäderna, men de senaste 20 åren nånting har även småstäderna blivit "berikade med spännande exotiska inslag". Så det börjar se likadant ut överallt i Sverige.

Men visst, många invandrare vill ju inte heller bo med andra invandrare. Bara för att någon kommer från ett annat land gör ju inte att denna automatiskt känner en gemenskap med alla andra som också gör det. Tvärtom kan många starkt ogilla andra invandrargrupper än sin egen. Så det förekommer ju att de som har ekonomiska förutsättningar flyttar till svenska bostadsområden istället. Min erfarenhet är att dessa oftast, men inte alltid, skiljer sig en hel del från "brorsorna i gettot" och är mer intresserade av att integreras och bo i ett lugnt och tryggt område. Samtidigt förekommer det ju även att invandrare från ett land kan tillhöra olika socialgrupper. Så den invandrade högskoleläraren kan många gånger känna mer gemenskap med dem svenska högskolelläraren än socialbidragstagaren eller diskaren från sitt gamla hemland.

Samtidigt påverkar ju även hur många de är, vi människor är sociala varelser som påverkas av vår omgivning, så är det bara en kommer denna oftare anpassa sig till omgivningen. Men är de väldigt många kör de ofta vidare på samma sätt som i sina hemländer, och naturligtvis med samma resultat. Det blir likadant som den plats de en gång gjorde allt i sin makt att lämna.

Det där är också en intressant grej. Flera jag pratat med från både irak och iran har beskrivit hur de hårt försöker placera sina barn i svenska skolor, för dom tycker att skolor med mycket invandrare är dåliga. Dom försöker också leta upp de svenska områden som finns för att flytta dit.
Så "blandningen" sker aktivt även från invandrarnas sida. För mellanösternkillar som växer upp i sverige är det även status att ha en svensk tjej. Så mixandet sker inte bara aktivt från politiker, utan så fort invandrarmänniskor kan och har råd, så söker dom sig till svenskar och svenska områden.
Citera
2026-07-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Beror ju på vart man bor och rör sig. Grannarna kanske är vita men inte dom som rör sig på gatan

Exakt så.
Vidare kan man fråga sig om verkligen alla granna Är svenskar, eller om det är något denna boende bara tror.

För jag menar, om alla som rör sig i området inte är svenskar så kan man fråga sig.

Annars är det som att bo i Rinkeby och säga "alla mina grannar är svenskar".
Men alla som rör sig här i Rinkeby ser inte ut som svenskar.
Citera
2026-07-15, 15:57
Medlem
halaltarzans avatar

Som uppvuxen i Sthlms södra förorter så har jag sett det ena efter det andra stället byta demografi och blivit mer kriminella, så jag skulle nog inte säga att jag går och sover. Kanske därför jag landat där jag bor nu.
Citera
2026-07-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Stockholm är en av Europas mest segregerade huvudstäder, tillsammans med Oslo och Bryssel. Många lämnar huvudstaden eftersom boendekostnaderna är höga samtidigt som de inte upplever att tryggheten motsvarar kostnaden.

Precis så, minimalt med trygghet, till maximalt pris.
Citera
2026-07-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Under och efter pandemin har många kunnat jobba utmärkt hemifrån, där drog många då man ju får större bostad längre bort för samma eller mindre peng. Invandrarsituationen har nog inget med saken att göra, där upplever jag att situationen är långt värre i andra hålor…

Pandemin är bara en liten del av utflyttningen, och att jobba hemifrån har sjunkit kraftigt sedan dess.
Man får se på det stora hela, senaste 40 åren eller så.
Citera
2026-07-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det följer väl bara en trend i världen där storstäder blir allt mer muslimska. Både London och NY har muslimsk borgmästare och London även dito polischef. Detta beror i sin tur på att den inhemska befolkningen har lämnat i takt med att den muslimska växt. Varför skulle Stockholm gå en annan väg?

Korrekt. Ja Stockholm är påväg i precis samma riktning, just London är väl kanske just nu där Stockholm är om några år.
Citera
2026-07-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Som uppvuxen i Sthlms södra förorter så har jag sett det ena efter det andra stället byta demografi och blivit mer kriminella, så jag skulle nog inte säga att jag går och sover. Kanske därför jag landat där jag bor nu.

Du verkar ha gjort ett intelligent val.
Jag börjar tänka att jag borde ha gjort det där för många år sedan.

Man har varit grodan som kokats långsamt.
Citera
2026-07-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Oj ja det där påminner om mina barndsomsbadplatser, som brukade vara fulla av glada svenskar som badade och hade det mysigt. Där numer kryllar det av mellanöstern människor och afrikaner, och stranden ser ut som en soptipp redan innan dom lämnat. Dom städar inte upp efter sig, och för ett jäkla liv. Ingen svensk i sikte, jag kom dit, gjorde en U sväng och konstaterade att dit åker jag inte igen.

Ja, den där tiden saknar jag med! När man kom till en strand och det var bara svenskar på stranden som njöt av värmen och ledigheten från jobbet, självklart en del invandrare med, men nuförtiden ivarjefall här nere i södra delen av landet, så är det ju mer regel än undantag att t.o.m om du åker ner till Skanör, där boendet är svindyrt pga det räknas som en attraktiv badort, en varm sommardag, så är minst 80% på stranden av utomeuropeiskt ursprung och inte heller tillhör de den arbetande delen av befolkningen.
Att det sedan breder ut sig med hela bohaget, vattenpipor och allt möjligt, samt grillar och spelar arabisk musik, ger också bara en rent sunkig känsla som nog får de flesta vettiga att vända på klacken och bara gå.
Har själv helt lagt ner att bada eller besöka någon sjö nuförtiden för jag vet vad som väntar och då kan jag lika bra spara min tid och sitta på min balkong istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in