2026-07-15, 09:10
Medlem
Ta med TV:n så du inte missar fotbollen...
Citera
2026-07-15, 10:21
Medlem
Kolla radonhalten. Har du blåbetong och dålig ventilation och spenderar mycket tid där ökar risken för lungcancer.

Går att testa med radonpuck eller snabbare med scintillator/spektrometer, men de kan kosta några tusen.
Citera
2026-07-15, 12:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Alla flashbackare sover väl i källaren?
Citera
2026-07-15, 12:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man det lustiga i det hela, jag som gammal ordförande, man har ingen bostadspolis som springer o bevaka, ex vi har ett styrelserum alla medlemmar får låna, man har vatten, toa osv, detta är ett rum i källaren, helt utan fönster osv, svalt är det alltid, sova där är inga problem, men vad kan man göra om någon sover där? man kan bara berätta ni får inte sova där, mer händer inte, man har ingen rätt o kicka ur någon ur föreningen för den skull, det är inget giltigt skäl.
Sant, och om någon råkar göra detta några nätter per år så är det ju ingen stor sak. Nu hade inte jag lagt oss i våran källare då den har "viss trafik" av folk som ska in och ut med sina cyklar från cykelplatserna. Men sen finns det ju de som har sina förråd ytterligare en trappa ner i ett gammalt skyddsrum och där är det ju noll trafik, dock dammigt som fan och jag upplever luften som riktigt usel där nere.
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Kanske är hyres?
Det är ju knappast så att man kastas ut från sin lägenhet för ett sådant här tilltag om man är skötsam i övrigt. Men visst kan det användas mot en om man har massa annan skit som störningar och obetalda hyror på sig.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men om vi tar de ännu enklare, det finns ingen tidsgräns hur länge du får vara i ditt förråd, att sedan någon ska komma på att någon sover där lär vara ännu lägre, det är sällan någon springer där nere bland förråden samt många är täckta o man kan inte se in, hur man då ska urskilja vad någon gör där är praktisktaget omöjligt.
Exat så. Det är inte förbjudet att vistas i källaren på natten, men det är säkert så att man inte egentligen får ha sin nattvila där. Som jag nämnde ovan så skulle jag inte sova i den källare vi har, men i TS situation är ju läget annorlunda. Dessutom verkar han ha sitt förråd placerat så att det är mycket få personer som dels har tillgång till utrymmet och att det dels inte är någon annan trafik där nere. Sen får man ju inte skapa störningar så att det stör grannar i sina lägenheter, men nu ska han ju sova och kanske kolla någon film på mobilen så det lär ju vara lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Har genom jobbet faktiskt träffat på sovande folk i källarutrymmen i förråd.

Dels genom beställning av hyresbolaget, men även via störningsjour, någon uppmärksammade att någon uppehöll sig där/sov.

Blev inte någon hit att bli väckt av väktare, än mindre en schäfer 3 gånger per natt...så personerna slutade med det.

Men nej, i regel brukar det framgå att man ej ska "boa" in sig i vind/källarutrymmen.
Det kan jag tänka mig. Sen har man ju vanligtvis inte planerade ronderingar i källarutrymmen i flerfamiljshus såvida det inte är ett område med problem. Sen så verkar ju risken för upptäckt i TS fall vara minimal.

Så jag rekommenderar generellt inte någon att natta i sina källare i flerfamiljshus och om man ska göra det så får man nog ha förrådet placerat på ett sånt sätt där inga andra boende passerar vanligtvis.
Citera
2026-07-15, 13:14
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kanske går det att täcka över en rörelsesensor.

Jag har aldrig provat.

Det går. Ett tag brukade jag ta en lunchtupplur på en toalett på kontoret (fråga inte varför). Räckte med att tejpa för en pappershandduk så höll det sig mörkt när det väl slocknade.
Citera
2026-07-15, 14:22
Medlem
Portabel AC. Suck.
Citera
2026-07-15, 15:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Földfråga:

Ok o sova i hyres trapphuset utanför sin dörr vid hetta?
Citera
2026-07-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Földfråga:

Ok o sova i hyres trapphuset utanför sin dörr vid hetta?
Jag vet inte svaret på frågan, men jag vet att det kan vara kinkigt med att blockera i trapphus pga brandrisk och framkomlighet och sånt. Vissa föreningar är helt anala med det. I brf:n jag bodde i förut fick vi inte ens ha dörrmattor pga ”brandrisken”.. hade nån jävla idiot bestämt.

Skulle du palla med att ha folk kliva bredvid dig när du ska sova?

Känns som det kan bli en del trafik i ett trapphus.
Citera
2026-07-16, 09:38
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
brukar finnas toalett i källare
Finns hinkar på Dollarstore
Citera
Igår, 19:14
Medlem
Adelaides avatar
Det är nog inte tillåtet nej. Skulle någon skvallra till hyresvärden hade du säkert riskerat vräkning. Dock är det väl knappast något som grannarna hade brytt sig om så länge du inte stör dem. Men varför skaffar du bara inte massa fläktar istället och ev. AC?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in