2026-07-14, 17:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Vi har ju några heta dagar här som kommer med temperaturer upp mot 30˚.

När jag var nere i mitt förråd nyss för att hämta upp en golvfläkt så slog det mig hur svalt och skönt det var där nere. Om det skulle bli outhärdligt varmt uppe i lägenheten nån natt - varför inte slagga i en tältsäng i förrådet? Tror till och med jag har eluttag där nere.

Har ett rätt stort och avskilt förråd i ett rum som jag delar med två andra grannar, under markplan. Så ingen annan än vi tre har tillträde till rummet, och jag har för övrigt aldrig sett de andra heller. Så det är inget spring på folk.

Tänker som en sista utväg om det skulle bli outhärdligt (bor högst upp) i lägenheten. Det måste väl vara ok att sova nån natt i sitt eget förråd, eller vad säger ni?
Det är garanterat inte "tillåtet", men vem bryr sig? Sannolikheten att det börjar brinna eller att Putin bombar är ju näst intill obefintlig. Visst utsätter du ju dig för en risk, men den är ju inte så nämnvärt stor. Dessutom är ni ett fåtal som delar på just det utrymmet så sannolikheten att någon traskar ner i källaren för att hämta/lämna något i förrådet mycket liten, är det dessutom mellan 22-08 så känns risken för upptäckt minimal. Hur ofta är man i källaren liksom? Sen hur ofta är man där på natten?

Så jag tror nog att ingen kommer märka det. Men när du går därifrån så plocka ihop madrassen så att det inte ser ut som att någon varit där.
Citera
2026-07-14, 17:45
Medlem
Ferhs avatar
Om någon upptäcker och rapporterar det så riskerar du förmodligen att bli vräkt, eftersom det inte brukar vara tillåtet att sova där. Men är nog inte så stor risk att någon skulle bry sig. Förmodligen dålig luft pga bristande ventilation också.
Citera
2026-07-14, 17:53
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle absolut sova i förrådet om det känns tryggt och det verkar ju det om det är så få grannar som kommer dit. Hade slängt ut en madrass och tagit med en bok och mobilen. Vi har små fönster i källaren det har inte alla så det blir inte beckmörkt. Annars råda att ta med en powerbank eller ficklampa om det inte finns uttag. Bara att ha några kuddar och mysa in sig.

Att man inte får sova så pga svårräddad skulle jag skita i i det fallet. Särskilt som så många sunkhyresvärdar hyr ut källarlokaler för boende som inte är godkända.

Sedan ta med en flaska vatten. Och lite snacks.

Kan bli hur bra som helst.

Sedan när man vaknar så undrar man var i helvete man är.
Citera
2026-07-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Varför inte sova på balkongen? det är ju svalt på kvällen/natten

Alldeles för ljust tycker jag, men det är ju individuellt. Här i Stockholm går solen upp innan 4.
Citera
2026-07-14, 18:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Balkongen är utesluten, då den blir kokhet redan vid soluppgången (ungarna har provat)

Källaren har rörelsesensorer som tänder ljuset, jag misstänker att ljuset tänds vid minsta rörelse, så det blir nog inte så mycket sömn där nere.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Varför inte sova på balkongen? det är ju svalt på kvällen/natten

Gjort det och hade då myggnät. Skitbra att ha om man inte vill vara sönderbiten sedan.

Alla har inte balkong.

En del har helt oprivata balkonger.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Låter lite mysigt när granne #2 och #3 kommer på samma sak ... och ni ligger och fiser där allihopa i mörkret bland mössen.
Citera
2026-07-14, 18:25
Medlem
Mikaelias avatar
Du lär väl inte bli påkommen med att sova i ditt förråd om du befinner dig där under natten. Köp en bordsfläkt och ställ bredvid din säng så slipper du sova bland ohyra i källaren.
Citera
2026-07-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Balkongen är utesluten, då den blir kokhet redan vid soluppgången (ungarna har provat)

Källaren har rörelsesensorer som tänder ljuset, jag misstänker att ljuset tänds vid minsta rörelse, så det blir nog inte så mycket sömn där nere.
Yes det är rörelsevakt i det rummet och det tänkte jag faktiskt inte på. Men å andra sidan kanske den sitter på nåt ställe som inte ser in i ”mitt” förråd. Jag har ytan längst bort från ingången till rummet. Annars får man väl försöka ligga stilla helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Låter lite mysigt när granne #2 och #3 kommer på samma sak ... och ni ligger och fiser där allihopa i mörkret bland mössen.
Ha ha
Citera
2026-07-14, 18:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApHank
Yes det är rörelsevakt i det rummet och det tänkte jag faktiskt inte på. Men å andra sidan kanske den sitter på nåt ställe som inte ser in i ”mitt” förråd. Jag har ytan längst bort från ingången till rummet. Annars får man väl försöka ligga stilla helt enkelt.
Kanske går det att täcka över en rörelsesensor.

Jag har aldrig provat.
Citera
2026-07-14, 19:37
Medlem
Viethatts avatar
Hur är luftventilation i källarförrådet? Det kan vara avgörande också.
Citera
2026-07-14, 19:40
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det ät inte OK för räddningstjänsten. De skulle aldrig kunna rädda dig vid t.ex. en brand då det inte är ett normalt ställe att sova på.

Det är samma anledning som att det inte är OK att sova på t.ex. arbetsplatser som är stängda nattetid.

Du var mig en riktig glädjestrypare till paragráf-ryttare.

Hur stor är chansen att det börjar brinna i ett avlägset källarförråd.

Sov på du TS. Skit i alla glädjestrypare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in