2026-07-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Kanske är hyres?
Men om vi tar de ännu enklare, det finns ingen tidsgräns hur länge du får vara i ditt förråd, att sedan någon ska komma på att någon sover där lär vara ännu lägre, det är sällan någon springer där nere bland förråden samt många är täckta o man kan inte se in, hur man då ska urskilja vad någon gör där är praktisktaget omöjligt.
Citera
2026-07-14, 23:33
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Har genom jobbet faktiskt träffat på sovande folk i källarutrymmen i förråd.

Dels genom beställning av hyresbolaget, men även via störningsjour, någon uppmärksammade att någon uppehöll sig där/sov.

Blev inte någon hit att bli väckt av väktare, än mindre en schäfer 3 gånger per natt...så personerna slutade med det.

Men nej, i regel brukar det framgå att man ej ska "boa" in sig i vind/källarutrymmen.
Citera
2026-07-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är garanterat inte "tillåtet", men vem bryr sig? Sannolikheten att det börjar brinna eller att Putin bombar är ju näst intill obefintlig. Visst utsätter du ju dig för en risk, men den är ju inte så nämnvärt stor. Dessutom är ni ett fåtal som delar på just det utrymmet så sannolikheten att någon traskar ner i källaren för att hämta/lämna något i förrådet mycket liten, är det dessutom mellan 22-08 så känns risken för upptäckt minimal. Hur ofta är man i källaren liksom? Sen hur ofta är man där på natten?

Så jag tror nog att ingen kommer märka det. Men när du går därifrån så plocka ihop madrassen så att det inte ser ut som att någon varit där.
Just det där om huset bombas, så är väl källaren den säkraste platsen.

Men visst, även om man överlever direktträffen är det ju ofördelaktigt att befinna sig längst ner i grushögen.
Citera
2026-07-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Do it.

Hur stor tror du chansen är att det skulle börja brinna hos dig just denna natt?

Folk säger ''sov på balkongen'' men tänker inte på att fåglarna börjar redan vid 4 tiden sjunga och skrika. Sen vill man inte heller ha morgon sol på balkongen. Om man nu skulle ha det.
Ja. Men fräschare luft på balkongen än nere i förrådet. Mer privacy kanske, beroende på hur man bor.

Sen skulle jag inte döma någon i vilket fall.
Bara göra vad som känns rätt om det skulle bli för hett. 🙏
Citera
2026-07-15, 00:03
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Just det där om huset bombas, så är väl källaren den säkraste platsen.

Men visst, även om man överlever direktträffen är det ju ofördelaktigt att befinna sig längst ner i grushögen.

Bombgrejen kan ju användas till ens fördel: blir man påkommen, och det blir en grej av det, kan man hänvisa till att man blivit nojig av all krigsrapportering från vårt "närområde".
Citera
2026-07-15, 05:58
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbobaguett
Ingen har nämnt det största problemet.
Toaletten.
Blir du pissnödig mitt i natten, springer du upp tre våningar till din egen toalett?

brukar finnas toalett i källare
Citera
2026-07-15, 06:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Du var mig en riktig glädjestrypare till paragráf-ryttare.

Hur stor är chansen att det börjar brinna i ett avlägset källarförråd.

Sov på du TS. Skit i alla glädjestrypare.

Jag svarade bara på frågan i topic.

Klart TS ska sova i källarförrådet.

Gällande brand och räddningstjänsten så handlar det självklart inte om att det skulle börja brinna i själva förrådet utan om var i en fastighet räddningstjänsten skulle leta efter skadade vid t.ex. rökdykning.
Citera
2026-07-15, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag "rymde" som 14-åring och sov en natt i ett källarförråd (mer ett försök till utpressning).

Har du balkong så sov på den ute.
Har ni utrotat myggen där du bor?
Ifs, det beror på hur högt upp lägenheten är.
Senast redigerad av allvar66 2026-07-15 kl. 07:56.
Citera
2026-07-15, 08:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Har ni utrotat myggen där du bor?
Ifs, det beror på hur högt upp lägenheten är.
JA det beror naturligtvis på var balkongen är placerad. Tex mygg eller söderläge som någon annan nämnt. Men det var ju bara förslag på en möjlighet.

Men att sova i källaren kan riskera vräkning eller uteslutning så det låter dumt.
Citera
2026-07-15, 08:36
Medlem
För att avsluta diskussionen om förråd VS balkong så finns det ingen i denna lägenhet.

Vidare, om jag hade haft en så hade den legat i norrläge. -Det vill säga kokhett och ap-ljust redan kl 04 på morgonkvisten. Så inte idealiskt alls.
Citera
2026-07-15, 08:44
Medlem
LKKINGENs avatar
Ditt förråd så du får väl ha vad du vill i det inklusive dig själv.
Sätt ut några råttfällor runt madrassen och sov gott.
Citera
2026-07-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Sätt ut några råttfällor runt madrassen och sov gott.
Skulle aldrig lägga ut en madrass direkt på golvet. Ska jag sova där nere så får det bli i nån slags tältsäng med ben så man kommer upp en bit. Inte för att jag vet om det hjälper mot råttor men psykologiskt känns det mycket bättre.

(Nu tror jag inte att det finns några råttor förvisso. Det är en rätt fräsch källare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in