2026-07-14, 17:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar inte om att "knyta SE till mordplatsen". Han medger ju att han var där, och att han dessutom sprang därifrån efter skotten. Grejen här är alltså att han förnekar själva brottet, dvs. han säger att det fanns en annan person ("den egentlige mördaren") som sköt Palme några sekunder innan SE kom fram till platsen. Om jag förstår dig rätt så skulle du önska dig ett väldigt specifikt och konkret "bevis" för att det är SE som är mördaren, men det kommer du aldrig att kunna få.

Varför bemödar du dig med att fortsätta posta trams och fantasier?
Det handlar inte om att knyta SE till mordplatsen? Jasså.. För att han, som ljuger om allt, säger att han varit där? Ja du plockar det körsbäret här och kastar andra mer hållbara uppgifter..

Gällande din sista mening utan frågetecken så ska du få ett svar.

Jag är såklart redan medveten om att det i materialet(än så länge) inte finns några bevis för att han mördaren men ändå är det precis raka motsatsen som här återspeglas från ett antal debattörer (du inkluderad).

Man tramsar till det med att säga att SE bara är "skäligen misstänkt", men i argumentation och i allt man i övrigt skriver så "är han redan GM och dömd". Ex. Dr Klas Gustavsson för att nämna någon som ändå blivit publik men inte tillhör den inre kretsen kring Filter.

Så diskutera nu dina fantasier med någon annan istället, som kanske klappar dig på axeln.
(Förtroendet och tålamodet för dig är sedan länge förbi som du vet...)

Här är förövrigt mitt oklippta inlägg:
(FB) Skandiamannen
Citera
2026-07-14, 17:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Bitterheten mot Filter/TP/MG verkar vara bottenlös. Undrar om det beror på att det trots allt finns en chans att de var rätt ute.

Varför då?

Utredningen hade upphört ändå (senast när Krister Petersson gick i pension 2023).

Med eller utan Filters anka.
Citera
2026-07-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Så är det. Den här tråden provocerar och oroar förstås. Att avfärda CA är lätt och nästan överflödigt: han har ju inte placerats på mordplatsen av någon och Stig kan inte raderas från mordplatsen eller flyktvägen vilket är en förutsättning för att få in någon annan alls som GM.

Om det istället för Bohemia, hade legat en nattöppen dockteater utmed flyktvägen så hade det anförts som troligt att han, som i alla fall aldrig uttryckt hat mot dockteatrar, sannolikt sprang in där, i chock över att ha snubblat över ett färskt lik. Sedan ska han rusat vidare efter ungefär en kvart.

Haha Bohemia-teorin måste ju vara det dummaste som någonsin skrivits på internet sen det kom.
Man börjar fan klia bara man läser ordet.
Citera
2026-07-14, 18:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Haha Bohemia-teorin måste ju vara det dummaste som någonsin skrivits på internet sen det kom.
Varför är den så dum?
Citera
2026-07-14, 18:26
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Har svårt att tänka mig ett mer okonstlat scenario än att en 52-åring med vissa alkoholproblem smiter in på en bar halv 12 kvällen före semestern. William Ockham håller med.
Citera
2026-07-14, 18:30
Medlem
Nu var det altså så att jag skrev att hearsay «teorin» Bohemia är något av det dummaste jag vet.

Inte att jag ville diskutera den.
Citera
2026-07-14, 18:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför bemödar du dig med att fortsätta posta trams och fantasier?
Det handlar inte om att knyta SE till mordplatsen? Jasså.. För att han, som ljuger om allt, säger att han varit där? Ja du plockar det körsbäret här och kastar andra mer hållbara uppgifter..

Gällande din sista mening utan frågetecken så ska du få ett svar.

Jag är såklart redan medveten om att det i materialet(än så länge) inte finns några bevis för att han mördaren men ändå är det precis raka motsatsen som här återspeglas från ett antal debattörer (du inkluderad).

Man tramsar till det med att säga att SE bara är "skäligen misstänkt", men i argumentation och i allt man i övrigt skriver så "är han redan GM och dömd". Ex. Dr Klas Gustavsson för att nämna någon som ändå blivit publik men inte tillhör den inre kretsen kring Filter.

Så diskutera nu dina fantasier med någon annan istället, som kanske klappar dig på axeln.
(Förtroendet och tålamodet för dig är sedan länge förbi som du vet...)

Här är förövrigt mitt oklippta inlägg:
(FB) Skandiamannen

Det finns ingen grad av misstanke för Stig Engström.

Åklagarmyndighetens beslut den 18 december 2025 innebar att utredningen inte har lagts ner på grund av att en misstänkt är avliden.

Det innebär att Stig Engström inte är misstänkt alls.

Det finns inga skäl att påstå att Stig Engström är skäligen misstänkt. Yvonne Nieminen var inte bara osäker om hon mötte Stig Engström. Nieminen påstod sig ha mött den mannen på en plats där hennes sällskap Ahmed Zahir inte mötte någon (som framgick i ett senare förhör), där Engström inte sade sig ha varit och där Engström inte kan bevisas ha varit.
Citera
2026-07-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Just det. Läs förhör. E15-2-B. Orsaken att spaningsledningen var överens i mötet den 11 juni 1986 att Ahmed Zahir inte såg "ett jävla dugg" på David Bagares gata.

Därför var förhöret med Ahmed Zahir den 3 mars och tidskontrollen med Ahmed den 13 mars feltolkade på den punkten.

Därför finns all anledning att förmoda att även förhöret med Yvonne Nieminen den 2 mars var feltolkat på den punkten. Det fanns flera orsaker att feltolka henne.

Att Ahmed Zahir inte såg "ett jävla dugg" på David Bagares gata stöds av en rad andra uppgifter. Som alla läskunniga förstår.

Som alla läskunniga förstår.

https://wpu.nu/images/d/dc/Pol-1986-03-13_0750_E15-02-A_Ahmed_Zahir.pdf

https://wpu.nu/images/e/e6/Pol-YYYY-MM-DD_E15-02_Ahmed_Zahir.pdf

Som alla läskunniga förstår.
Citera
2026-07-14, 19:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det finns ingen grad av misstanke för Stig Engström.

Åklagarmyndighetens beslut den 18 december 2025 innebar att utredningen inte har lagts ner på grund av att en misstänkt är avliden.

Det innebär att Stig Engström inte är misstänkt alls.

Det finns inga skäl att påstå att Stig Engström är skäligen misstänkt. Yvonne Nieminen var inte bara osäker om hon mötte Stig Engström. Nieminen påstod sig ha mött den mannen på en plats där hennes sällskap Ahmed Zahir inte mötte någon (som framgick i ett senare förhör), där Engström inte sade sig ha varit och där Engström inte kan bevisas ha varit.

Nieminen var inte det minsta säker på att hon ens mött SE, Kurden Latif A och CP pekade hon dock ut i en valkonfrontation med olika bilder.

Så gick inte bildvisningen med SEs bild där ansiktet maskats bort till.
Citera
2026-07-14, 19:19
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Har svårt att tänka mig ett mer okonstlat scenario än att en 52-åring med vissa alkoholproblem smiter in på en bar halv 12 kvällen före semestern. William Ockham håller med.

Som träningsmänniska säger jag också att Stig i SVT har betydande mängder vattenvikt i ansiktet, kan tyda på en rejäl alkohol-fas. Kanske stora mängder öl.
Citera
2026-07-14, 19:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nieminen var inte det minsta säker på att hon ens mött SE, Kurden Latif A och CP pekade hon dock ut i en valkonfrontation med olika bilder.

Så gick inte bildvisningen med SEs bild där ansiktet maskats bort till.

Man är förbrukad som vittne om man utsätts för en så kallad enkelkonfrontation. Då kan man inte användas i rättegång, och eventuella utpekanden blir värdelösa.

Vilket var precis vad som hände när häktningen av VG hävdes på grund av liknande omständigheter. KG Svensson menade då att VG utsatts för ”ett rättsövergrepp”.

Att visa ett foto på bara en person för ett vittne och fråga om hon känner igen honom är ett kardinalfel. Så ska man i princip bara göra om ett litet barn sprungit bort och polisen snabbt som attan måste fråga boende i närheten om de sett barnet.

Senast jag kollade var SE inget bortsprunget barn.
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-14 kl. 19:30.
Citera
2026-07-14, 19:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Man är förbrukad som vittne om man utsätts för en så kallad enkelkonfrontation. Då kan man inte användas i rättegång, och eventuella utpekanden blir värdelösa.

Vilket var precis vad som hände när häktningen av VG hävdes på grund av liknande omständigheter. KG Svensson menade då att VG utsatts för ”ett rättsövergrepp”.

Att visa ett foto på bara en person för ett vittne och fråga om hon känner igen honom är ett kardinalfel. Så ska man i princip bara göra om ett litet barn sprungit bort och polisen snabbt som attan måste fråga boende i närheten om de sett barnet.

Senast jag kollade var SE inget bortsprunget barn.

Nu är det värre än så når det gäller YN. Bilden hon fick se bestod av en bild på SE med ansiktet ersatt med en vit fläck. YN kunde i princip bara se kläderna och rocken tyckte hon inte liknade den rock mannen hon mött hade på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in