2026-07-14, 12:04
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Ahmed-Zahir.pdf

Redan punkt 2 är helt fel, läs förhör!

Just det. Läs förhör. E15-2-B. Orsaken att spaningsledningen var överens i mötet den 11 juni 1986 att Ahmed Zahir inte såg "ett jävla dugg" på David Bagares gata.

Därför var förhöret med Ahmed Zahir den 3 mars och tidskontrollen med Ahmed den 13 mars feltolkade på den punkten.

Därför finns all anledning att förmoda att även förhöret med Yvonne Nieminen den 2 mars var feltolkat på den punkten. Det fanns flera orsaker att feltolka henne.

Att Ahmed Zahir inte såg "ett jävla dugg" på David Bagares gata stöds av en rad andra uppgifter. Som alla läskunniga förstår.
Citera
2026-07-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Fråga: är det ett problem att det är just Thomas Pettersson, Mattias Göransson, åklagare Christer Peterson mfl löser mordet, är det där skon klämmer? TP är transparent med hur han trodde på en konspiration osv. Han ändrade uppfattning under det journalistiska arbetet med boken.

Detta bygger ju på ett omtag, en nykter genomgång av materialet och slutsatser dragna utifrån omständigheterna på mordplatsen. Utöver detta finns Stig, hans närvaro på mordplatsen med omnejd, hur han närvarar och vid vilken tidpunkt och hur och varför han ljuger och när och hur hans lögner anpassas efter tillgänglig information.

Jag tror det är Netflix- serien som fått det att koka hos pappslöjden. Det är ju en dramatisering och i princip 50% fiction.

Pappslöjden, som trodde dom kollade på en dokumentär om fallet får då en känsla av att ha blivit lurade och går til attack på allt som har med Engström att göra.

Jag förstår ju att folk blev sura då den kom ut, och kanske för att inte Filter/TP förklarade det här tydligt nog. Men nu borde alla kommit ett steg vidare tycker jag.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-07-14 kl. 12:15.
Citera
2026-07-14, 12:08
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar inte om att "knyta SE till mordplatsen". Han medger ju att han var där, och att han dessutom sprang därifrån efter skotten. Grejen här är alltså att han förnekar själva brottet, dvs. han säger att det fanns en annan person ("den egentlige mördaren") som sköt Palme några sekunder innan SE kom fram till platsen. Om jag förstår dig rätt så skulle du önska dig ett väldigt specifikt och konkret "bevis" för att det är SE som är mördaren, men det kommer du aldrig att kunna få.

En faktor som sällan nämns på Flashback men som definitivt inte ska underskattas är den harmlösa kändisstalkingen. Valfri influencer i Stockholm kan berätta mer om detta där omgivningen uppmärksammar en och hänger på i ett par minuter av nyfikenhet för att studera outfit och partners.

Särskilt en personlighetstyp som Stig kan säkert ha varit intresserad av att se vilka skor, vilken klocka eller ytterrock Palme körde, få en närmare titt på den anonyma Lisbeth, kunna berätta i Täby hur han regelbundet går förbi Palme (underförstått att de båda jobbar på samma gata), eller fastställa att han mycket riktigt är längre än Palme. Valfri mängd drinkar under kvällen passar bra med detta.

Kanske ser han dem till höger när han stämplar ut, går in på Tunnelgatan i syfte att iaktta dem i korsningen, observeras av Morelius och därefter utför Tensonmannen mordet och får den i panik flyende Engström rakt framför sig. Han stannar vid trappkrönet och orsakar en tidslucka, men får panik igen när LJ efterföljer honom och drar på ner för DBG. Han försöker sen berätta sanningen (flydde in på Tunnelgatan, misstogs för GM) men skarvar med när det faktiskt händer vilket innebär att det faller platt och snarare krånglar till det ännu mer. Om AB är riksfyllot blir SE här riksidioten som förstörde vittneskedjan.

Det kräver att ett märkligt missförstånd sker inne vid korsningen på Tunnelgatan där Jeppsson på något vis missar en ytterligare person. Dessvärre är det osannolikt men jag är inte stängd för att något väldigt rörigt blir att hända inne i kolmörkret.

Lars Borgnäs kunde hitta en minimalistisk detalj för detta scenario där LJ börjar höra klapprande fotsteg direkt efter skotten, men dessa bör inte ha hörts från mordplatsen till Luntmakargatan utan skulle kanske kunna tyda på en person framför GM. Kanske hade han keps som LJ säger, till skillnad från GMs jägarmössa.
Senast redigerad av H24 2026-07-14 kl. 12:11.
Citera
2026-07-14, 12:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
KP, TP och LL ...
Tre st tittar på vad som hänt och vilka som rört sig vid brottsplatsen.

H.Holmer hade 50 påhittade teorier redan i bilen ner till Stockholm, ho ho ho.
Oj. Här ändrar sig inläggen eftersom...
Jag reviderar mitt svar om du med LL avser författaren och inte chevamannen:

Nytt svar:
KP, TP och LL har verkligen jobbat som en trojka.

Jag är ingen expert på huvudbonader, men "dumstruten" sticker ut lite när jag läser ditt inlägg om att en åklagare med (mental) krycka, en tredje klassens folkskolejournalist, och ett excelbesatt injengör från Schweiz har kucklat ihop vilka (kända) som rört sig vid brottsplatsen.

Polisarbete utfört av ickepoliser. Det är inte alltid man låter privatspanare bedriva spaning, men tydligen tycker du det är idealisk
Citera
2026-07-14, 12:16
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Råkade du få i dig ayahuasca istället för kaffe i morse? Gör dig inte dummare än du redan är.

Det är givetvis själva uppdelningen vid trappans fot som är det intressanta. En obskyr uppgift som inte var lätt att gissa.

”Ayahuasca produces intense psychological and spiritual experiences. Ayahuasca's psychoactive effects primarily result from DMT, rendered orally active by harmala alkaloids in B. caapi, which act as reversible inhibitors of monamine oxidase; B. caapi and its β-carbolines also exhibit independent contributions to ayahuasca's effects, acting on serotonin and benzodiazepine receptors.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Ayahuasca

Är du blind? Det kunde alla läsa 1988.

Citat:
Blev du tappad som liten? Frågan är retorisk.

Stigs språngmarsch så som han beskriver den saknar all trovärdighet. Det är inte realistiskt att ”tappa bort” poliserna med det lilla försprång de hade. Dessutom stannade de i gränden för att konfrontera YN och AZ. Där försvinner ytterligare tid som ger SE tid att komma ikapp eller åtminstone vara hack i häl.

Att han inte skulle komma på tanken att titta runt hörnet är inte trovärdigt. Han hade jobbat i samma kvarter i decennier. Han visste att det fanns en gränd bakom containern.

Att ingen sett språngmarschen är bara lök på laxen.

Om man tror att allt SE säger är sant är man upplurad på läktaren.

Att Stig försökte att springa ifatt poliserna har tvärtom all trovärighet och ifrågasattes inte av någon förrän i Lars Larssons amatörmässiga bok 2016 (inte heller av två domstolar 1989). Att Stig tappade bort poliserna vid Luntmakargatan har uppenbara skäl. Att de inte är uppenbara för dig kan jag tyvärr inte göra något åt.

Citat:
Det gör det med normalt speåkbruk. Vilket AI förklarat.

Noterar att du försöker byta spår till ”felcitering” även här. Både ha kakan och äta den.

Måste vara skönt att själv få bestämma vad som är feltolkningar, gissningar och felciteringar.

Det har AI inte förklarat.

Den som själv bestämmer vad som är feltolkningar, gissningar och felciteringar är du. Trots att du gång på gång överbevisas när du försöker.
Citera
2026-07-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Just det. Läs förhör. E15-2-B. Orsaken att spaningsledningen var överens i mötet den 11 juni 1986 att Ahmed Zahir inte såg "ett jävla dugg" på David Bagares gata.

Därför var förhöret med Ahmed Zahir den 3 mars och tidskontrollen med Ahmed den 13 mars feltolkade på den punkten.

Därför finns all anledning att förmoda att även förhöret med Yvonne Nieminen den 2 mars var feltolkat på den punkten. Det fanns flera orsaker att feltolka henne.

Att Ahmed Zahir inte såg "ett jävla dugg" på David Bagares gata stöds av en rad andra uppgifter. Som alla läskunniga förstår.

Till en debatt bidrar man med god analys. Inte uppenbar desinformation!
Citera
2026-07-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Nytt svar:

Jag är ingen expert på huvudbonader, men "dumstruten" sticker ut lite när jag läser ditt inlägg om att en åklagare med (mental) krycka, en tredje klassens folkskolejournalist, och ett excelbesatt injengör från Schweiz har kucklat ihop vilka (kända) som rört sig vid brottsplatsen.

Polisarbete utfört av ickepoliser. Det är inte alltid man låter privatspanare bedriva spaning, men tydligen tycker du det är idealisk

Ja, tangentbord är hala ibland :-)
Citera
2026-07-14, 12:27
Medlem
Citat:

Nytt svar:

Du är ett Flashbacktroll!
KP var/är inom utredningsorganisationen!
Citera
2026-07-14, 12:30
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Till en debatt bidrar man med god analys. Inte uppenbar desinformation!

Bra att du har kommit till insikt om det.

Så slipper läsarna fler okunniga inlägg av dig.

Att tråden startades (efter Jallais fantasibok 2011) är sanslöst.

Att tråden fortfarande finns 15 år senare (efter åklagarmyndighetens beslut 2025 och den självklara orsaken att Stig Engström stämplade ut 23.20) är ännu mer sanslöst.
Senast redigerad av Lebel 2026-07-14 kl. 12:33.
Citera
2026-07-14, 12:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du är ett Flashbacktroll!
KP var/är inom utredningsorganisationen!
KP är varken mordutredare eller polis.
Citera
2026-07-14, 12:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
TP är ändå öppen med att han läst olika konspirationsböcker om SE och även SAa bok om SE som research för den osannolika boken.

Lite fulare är TP när det gäller att inte nämna LLs bok "Nationens fiende", men plagierande verkar vara TPs främsta arbetsverktyg.

Påhittet att SE är OPs mördare är inte direkt nytt och är lika näringsfattigt idag som när Ålandsmaggan hittade på det.

VG var en ful fisk och jag utesluter inte att han kan dras fram i ljuset igen. Någon förläggare ser nog vinsten med det och Netflix har väl ständigt ett behov av nya miniserier?
Nu hittar du på igen, visst nämner TP Lars Larsson och hans bok, lite fult av dig att upprepa dina lögner.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-14 kl. 12:53.
Citera
2026-07-14, 12:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Fråga: är det ett problem att det är just Thomas Pettersson, Mattias Göransson, åklagare Christer Peterson mfl löser mordet, är det där skon klämmer? TP är transparent med hur han trodde på en konspiration osv. Han ändrade uppfattning under det journalistiska arbetet med boken.

Detta bygger ju på ett omtag, en nykter genomgång av materialet och slutsatser dragna utifrån omständigheterna på mordplatsen. Utöver detta finns Stig, hans närvaro på mordplatsen med omnejd, hur han närvarar och vid vilken tidpunkt och hur och varför han ljuger och när och hur hans lögner anpassas efter tillgänglig information.
Svaret är JA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in