2026-07-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hatten av för ett sjuhelsickes jobb!

Tack! Det är ju egentligen inte så svårt, man behöver bara göra normala litteratursökningar (och lite hjälp av ett AI-verktyg fick jag eftersom det inte är mitt fält). Historien om Common Cold Unit är fascinerande så det var kul att läsa och lära sig om det.

Jag har inget hopp om att patrixx & co. skall läsa och ta till sig den här informationen (han läser ju inte ens de där 8 artiklarna han påstår "bevisar" att smitta inte finns) (och gjorde han det skulle han se att de gör motsatsen). Men det är alltid bra att ha ordentliga argument när någon börjar vackla men ännu inte helt fallit ned i träsket.
Senast redigerad av Andelslott 2026-07-08 kl. 17:10.
Citera
2026-07-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
I normala fall skulle man (patrixx) ha tackat för att vi (du) äntligen funnit experiment som uppfyller önskvärda kriterier samt visar att smitta finns och sprids mellan människor. På så vis skulle vi ha avslutat diskussionen. Men, här har vi att göra med individer som investerat åratal och oräkneliga antal timmar till att bygga upp nya teorier och förklaringsmodeller inom astronomi, fysik och medicin.

Jag tror det handlar om identitet och en mening med livet. Det låter dramatiskt, men jag är övertygad om att det är det största hindret för att ge upp den här "debatten". Det gäller främst Simon, som blivit ett med Tychos, men även patrixx, som håller hårt i sin syn på världen.

Deras liv blir helt enkelt ganska tomma om sanningen är den rådande. En skrämmande, för att inte säga omöjlig, tanke för RCB, så klart.

Visst är det så. Har man byggt upp hela sitt liv på en fantasi så är det väldigt svårt att lämna den. Det är väl också därför AI är så populärt i dessa kretsar - den håller alltid med och bekräftar fantasierna, och tröttnar aldrig, till skillnad mot oss människor.

Konspirationer bjuder ju också på tröst i en kaotisk värld. Det är för många tryggare att tro att en "hemlig makt" ligger bakom allt som händer, än att acceptera att verkligheten består mest av kaos och slump, och att hemska saker händer utan någon bakomliggande mening.
Senast redigerad av Andelslott 2026-07-08 kl. 17:05.
Citera
2026-07-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Visst är det så. Har man byggt upp hela sitt liv på en fantasi så är det väldigt svårt att lämna den. Det är väl också därför AI är så populärt i dessa kretsar - den håller alltid med och bekräftar fantasierna, och tröttnar aldrig, till skillnad mot oss människor.

Konspirationer bjuder ju också på tröst i en kaotisk värld. Det är för många tryggare att tro att en "hemlig makt" ligger bakom allt som händer, än att acceptera att verkligheten består mest av kaos och slump, och att hemska saker händer utan någon bakomliggande mening.

Nu är jag nyfiken på om du hann se en diskussion om argumenten för att Solen och Mars skulle vara särskilt bundna till varandra (double companions). Nigel Howitt, som visserligen är en Tychoskramare, ställde Simon mot vägen om varför det skulle vara sant men inte gäller för varken Venus eller Merkurius. Han nöjde sig inte med diffusa formuleringar och teorier eftersom han tydligen försöker utbilda nya i Tychosmodellen och de kräver bättre förklaringar än de som råder. Tråden var senast på 24 meddelanden men är plötsligt borttagen. Jag såg fram emot läsa det senaste, eftersom Nigel visade irritation över att svaren inte var raka och konkreta. Men jag misstänker att det blev för mycket för Simon att hantera öppet 🙂

Hann du se något om det eller följer du inte det forumet?
Citera
2026-07-11, 23:18
Medlem
Citat:
Nu är jag nyfiken på om du hann se en diskussion om argumenten för att Solen och Mars skulle vara särskilt bundna till varandra (double companions). Nigel Howitt, som visserligen är en Tychoskramare, ställde Simon mot vägen om varför det skulle vara sant men inte gäller för varken Venus eller Merkurius. Han nöjde sig inte med diffusa formuleringar och teorier eftersom han tydligen försöker utbilda nya i Tychosmodellen och de kräver bättre förklaringar än de som råder. Tråden var senast på 24 meddelanden men är plötsligt borttagen. Jag såg fram emot läsa det senaste, eftersom Nigel visade irritation över att svaren inte var raka och konkreta. Men jag misstänker att det blev för mycket för Simon att hantera öppet 🙂

Hann du se något om det eller följer du inte det forumet?

Japp jag såg den!

Argumentet var väl detsamma som jag redan gjort - det enda Tychos egentligen gör är ju att transponera solsystemet så att jorden är i mitten (samt kraftigt förenkla himlakropparnas banor och bortse från tyngdlagen och stjärnobservationer och annat krafs). Med andra ord kan man precis lika gärna sätta t.ex. Merkurius eller Venus i centrum på Tychos och få exakt samma effekt. Jag såg att Simon virrade runt och studsade mellan minst tre olika AI-kompisar för att ducka denna uppenbara observation. Inte förvånad att det blev härdsmälta!

Jag observerar också att Simon nu har fullt utvecklad AI-psykos. Jag jobbar ju själv mycket med AI både i min forskning och som praktiskt verktyg, och ser hur lätt det är att ryckas med och tro på smickret som modellerna är skapade för att ge. Företagen vill förstås att kunderna skall använda deras teknik så mycket som möjligt, och därför får man detta lismande där varje idé man kommer med är den bästa någonsin, men också det eviga runtpratandet där det aldrig riktigt kommer någon slutsats. Simon älskar det uppenbarligen och det är ironiskt att dessa "sanningssökare" återigen visar sig vara de mest lättledda och okritiska människorna i världen.
Senast redigerad av Andelslott 2026-07-11 kl. 23:56.
Citera
2026-07-12, 00:23
Medlem
Citat:
Japp jag såg den!

Argumentet var väl detsamma som jag redan gjort - det enda Tychos egentligen gör är ju att transponera solsystemet så att jorden är i mitten (samt kraftigt förenkla himlakropparnas banor och bortse från tyngdlagen och stjärnobservationer och annat krafs). Med andra ord kan man precis lika gärna sätta t.ex. Merkurius eller Venus i centrum på Tychos och få exakt samma effekt. Jag såg att Simon virrade runt och studsade mellan minst tre olika AI-kompisar för att ducka denna uppenbara observation. Inte förvånad att det blev härdsmälta!

Jag observerar också att Simon nu har fullt utvecklad AI-psykos. Jag jobbar ju själv mycket med AI både i min forskning och som praktiskt verktyg, och ser hur lätt det är att ryckas med och tro på smickret som modellerna är skapade för att ge. Företagen vill ju att kunderna skall använda deras teknik så mycket som möjligt, och därför får man detta lismande där varje idé man kommer med är den bästa någonsin, men också det eviga runtpratandet där det aldrig riktigt kommer någon slutsats. Simon älskar det uppenbarligen och det är ironiskt att dessa "sanningssökare" återigen visar sig vara de mest lättledda och okritiska människorna i världen.

Bra att du hann se så att vi är minst två som vet att tråden existerat.

Jo, Simon tjatar om "double companions" men han försöker motivera det med konstiga jämförelser av storlekar (inte massor). Han vägrar gå in på varför två himlakroppar följer varandra men inte känner av andra närliggande himlakroppar.

Jag blev faktiskt avstängd på grund av att jag kritiserade just användingen av AI i forumet. Som vanligt kom frågan "är du här för att tillföra något i diskussionen om Tychosmodellen eller för att sprida negativa kommentarer?" Jag åkte ut med huvet före 😅
Citera
2026-07-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ha ha, nej 😅 Jag orkar bara inte med dig eftersom du inte vill föra en strikt vetenskaplig diskussion som faktiskt bygger på peer reviewade arbeten och de auktoriteter vi har på området. Vi lever i två olika verkligheter där jag, som själv disputerat, är för det arbetssätt som råder inom vetenskap och forskning, medan du är helt anti mot allt som är main stream, vad det verkar. När du t.o.m. blandar in personer som Lanka i en seriös debatt är gränsen i alla fall passerad för min del.

Du kan själv läsa dig till hur virologin fungerar och jag tillhör det lägret. "Jag har varken mer eller mindre att säga om den saken", för att citera en viss CP, om du är bekant med turerna inom utredningen om Palmemordet?

God kväll!

haha, jo. du vågar inte svara på en enkel fråga. irrelevant babbel är allt du har.
Citera
2026-07-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
haha, jo. du vågar inte svara på en enkel fråga. irrelevant babbel är allt du har.

Ha ha, nice try! Det är väl inte mig du ska lyssna på i det här fallet, det är alla tusentals virologer och andra experter du behöver ta till dig information ifrån. Läs det vi skrivit i tråden, sök på begreppen jag listade.

Lycka till!
Citera
2026-07-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ha ha, nice try! Det är väl inte mig du ska lyssna på i det här fallet, det är alla tusentals virologer och andra experter du behöver ta till dig information ifrån. Läs det vi skrivit i tråden, sök på begreppen jag listade.

Lycka till!

se så du smiter.

kunskapshunger vet du inte vad det är.
Citera
2026-07-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
se så du smiter.

kunskapshunger vet du inte vad det är.

Vad menar du? Jag håller ju med den etablerade virologin så det finns inget nytt jag har att tillägga.
Citera
2026-07-12, 21:20
Medlem
Citat:
Vad menar du? Jag håller ju med den etablerade virologin så det finns inget nytt jag har att tillägga.

du förstår inte ens vad det är du tror att du försvarar. det är patetiskt.
Citera
2026-07-12, 21:34
Medlem
Citat:

Inte värt det. Människan är ju knappt läskunnig. Och han försöker bara provocera fram ännu en runda med det enda han kan: "öööh Stefan Lanka rättegång i Tyskland virus-isolering ingen artikel bevisar virus". Orka.
Citera
2026-07-12, 22:25
Medlem
Citat:
Inte värt det. Människan är ju knappt läskunnig. Och han försöker bara provocera fram ännu en runda med det enda han kan: "öööh Stefan Lanka rättegång i Tyskland virus-isolering ingen artikel bevisar virus". Orka.

Jag vet, hen bemödar sig inte ens med att kommentera allt det vi skrivit tidigare. Hen vill bara ha någon slags pajkastning som inte baseras på det rent vetenskapliga. Hen försvinner hela tiden när det blir lite trängt läge. Sedan återkommer hen och vill börja om som om inget hänt.
Senast redigerad av knowledgehunger 2026-07-12 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in