Ja nu har det gått över en månad sedan vi sist såg patrixx. Han sista inlägg var:
Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Du ser alltså inget problem med den här typen av experiment och att det naturligtvis inte bekräftar att det finns submikroskopiska patogener som kan föröka sig?
Dvs om vi tar blod eller annan vätska från en sjuk individ, filterar denna och injicerar i en frisk individ som också blir sjuk så har vi enligt professorn visat att virus finns?
Själv har jag svårt att se att det grundläggande vetenskapliga kriteriet att ett experiment ska vara relevant är uppfyllt.
På vilket jag svarade:
Citat:
Ursprungligen postat av
Andelslott
Gemini-chatten du precis kopierade förklarar ju exakt hur experimentet eliminerade toxiner. Inte nog med att du inte kan läsa källor, du läser alltså inte ens svaren du AI-genererar?
Medan du tar en ny titt på vad du precis sagt väntar jag på att du skall berätta hur ditt eget smitt-experiment skulle se ut.
Och sedan inte ett pip. Jag har alltså försökt få honom att förklara hur ett enligt honom acceptabelt experiment som visar smitta ser ut, men får inget svar.
Men här är de krav jag lyckats uttolka:
1. Ingen injicering, det måste spridas via kroppsvätskor eller luften.
2. Ingen defintion på virus-isolering, utan helt förutsättningslöst ett preparat som är filtrerat från bakterier.
3. En stor kontrollgrupp som får placebo.
Den återstående frågan var hur många personer som krävs. Räcker 1000 personer? Skall det vara fler? 5000? 10000? 20000?
Intet svar.
Nåväl, kanske anade han att det redan finns sådana experiment. Närmare bestämt, på
The Common Cold Unit vid The Harvard Hospital i Salisbury, England, så utsatte man totalt runt 20.000 försökspersoner för antingen filtrerat förkylningsvirus eller placebo. Experimenten utfördes från 1950-talet till 1970-talet och är oerhört väldokumenterade. De uppfyller alla patrixx krav på hur ett experiment som bevisar smitta skall se ut: Ingen injicering, förutsättningslöst utan definition på virus, och alltid en kontrollgrupp som får placebo. Och som sagt, 20.000 deltagare.
Det intressanta är också hur man steg för steg förfinade kunskapen om förkylning. Först handlade det helt enkelt om att visa hur det smittar. Sedan undersökte man hur kyla påverkar smitta, därefter hur immunitet påverkar smitta, osv. Tyvärr kom man aldrig fram till något botemedel mot förkylning och till slut ebbade experimenten ut. Men kunskapen lever förstås vidare och har varit användbar vid senare epidemier, t.ex. virus av Corona-typ som först upptäcktes där på 60-talet.
Jag ver ju att patrixx helst vill att artiklar skall vara minst hundra år gamla, men vi får hålla till godo med några från 50-talet:
JACKSON GG, DOWLING HF, SPIESMAN IG, BOAND AV. Transmission of the Common Cold to Volunteers Under Controlled Conditions: I. The Common Cold as a Clinical Entity. AMA Arch Intern Med. 1958;101(2):267–278. doi:10.1001/archinte.1958.00260140099015
Detta är ett experiment med 1000 deltagare där man bevisar smitta exakt så som patrixx kräver: "we have made observations upon more than 1000 volunteers who were challenged with infectious nasal secretions obtained from persons with a common cold or with a blank solution used as a control."
DOWLING, Harry F.; JACKSON, George G.; INOUYE, Tohru. Transmission of the experimental common cold in volunteers: II. The effect of certain host factors upon susceptibility. The Journal of Laboratory and Clinical Medicine, 1957, 50.4: 516-525.
Här kollade man effekter på smittspridningen av olika faktorer såsom allergi och rökning hos försökspersonerna.
DOWLING, HARRY F., et al. TRANSMISSION OF THE COMMON COLD TO VOLUNTEERS UNDER CONTROLLED CONDITIONS: III. THE EFFECT OF CHILLING OF THE SUBJECTS UPON SUSCEPTIBILITY. American Journal of Epidemiology, 1958, 68.1: 59-65.
Här utsatte man alltså de stackars försökspersonerna för olika former av kyla för att se hur ett påverkar smittan - brrr!
JACKSON GG, DOWLING HF. Transmission of the common cold to volunteers under controlled conditions. IV. Specific immunity to the common cold. J Clin Invest. 1959 May;38(5):762-9. doi: 10.1172/JCI103857. PMID: 13654511; PMCID: PMC293221.
Här studerar man slutligen hur immunitet påverkar hur smittan sprids.
Själv tycker jag det räcker. Vad säger RCBs hjärntrust?