Citat:
Ursprungligen postat av
Goldmansach
Brukar också må bättre av träningen.
Tyvärr typ att man mår för bra. Sen tänker man oj jag är ju frisk och stark några öl förtjänar jag nu. Sen börjar cirkeln igen...
Just det är problemet. Alkoholberoende har oftast så många plan och en ganska avancerad struktur där man lätt åker dit om igen. Jag har hört många säga att de minsann inte dricker ensamma, så att det därför inte är någon fara för dem, då har de ju inte alkoholproblem, ja säg det till fyllona på parkbänken i sällskap med andra fyllon, de dricker inte ensamma och är således inte alkoholister för bortförklaringarna är oändliga. Men det där med belöningen och att må bra känner jag igen, efter ett träningspass eller en runda så har jag plötsligt gjort mig förtjänt av några bärs, jag kände det faktiskt lite igår då jag gått min stavgång, men jag kände det ganska svagt den här gången, som tur var.
När allt kommer omkring så spelar det nog ingen större roll om jag mår bra eller om jag mår dåligt, känslan av att jag förtjänar en öl eller två kommer oavsett. Att vi sen lever i en alkoholkultur där det historiskt ses som bra att bota olika saker med alkohol gör inte saken bättre, arbetskamrater kan säga
"du behöver slappna av med några öl" trots att jag uttryckligen sagt att jag inte vill dricka, men det har blivit bättre på senare år.
Bara en öl blir två öl och två blir tre och vips har man druckit fem. Tänk att en beroende sprutnarkoman som vill sluta att knarka skulle säga att -Nja nu har jag varit så duktig, så nu unnar jag mig faktiskt en liten sil, men bara en enda..
det skulle låta oklokt i sammanhanget, men med alkohol så verkar det så bra, bara en öl, inte mer...