Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du tycker att ökad solstrålning inte gör det varmare nu för att luften var renare förr. Jag är säker på att du är väldigt ensam om den åsikten.
Nej, det är en Halmgubbe.
Det som är fel här är ditt påstående:
"en fråga för vetenskapen hur stor andel av påverkan som kommer från CO2 och hur stor andel som kommer från renare luft."
Det har du fått veta kanske 10 ggr?
Ändå kommer du med Halmgubben här.
Det vetenskapliga svaret på frågan är ca
-0.8 grader över perioden som framgår här.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/1750-_Radiative_forcing_-_greenhouse_gases_and_aerosols.svg/250px-1750-_Radiative_forcing_-_greenhouse_gases_and_aerosols.svg.png
Detta för att luften inte alls är ren. Den är betydligt smutsigare nu än från förindustriell period till ca 1960. Den smutsiga luften har bidragit med ca - 1 W/m^2.
'-' är alltså ett minustecken.
Alltså avkylning. Alternativt uttryckt, en maskering av den antropogena ghg forcingen.
Jag kan faktiskt inte begripa hur detta kan vara så ofantligt svårt. Titta bara på skillnaden mellan ghg forcing och net forcing som aerosolforcingen ger upphov till i figuren som du säger dig aldrig ifrågasatt. Vilken punkt är lägst i den blå kurvan? 1750 eller sista punkten?
Du argumenterar för att sista punkten inte bara är närmare 0. Du argumenterar för att den rent av ligger på positiva sidan av y-axeln.
Det kan alla se att det är helt fel. Hoppas jag iaf.