Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
För att hon har inte tillräcklig kompetens. Hon har förlorat alla andra fall där hon både varit ombud i ett fall och vittne som barnhandläggare i andra fallet.
Det är väl inte så konstigt. Kolla statistiken. Nästan alla advokater förlorar mot soc. Och det hänger ihop med hur processen är utformad när soc sitter på hela informationen medan föräldern och advokaten bara har smulor av densamma och kan inte se alla fel och brister direkt som soc gömt undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Hon saknar examen med. Absolut kan vem som helst agera juridiskt ombud krävs ingen utbildning men erfarenhet krävs förhoppningsvis. Jag vet många eldsjälar som ställt upp som juridiska ombud men då har de erfarenhet av att få rätt i sådana mål i förvaltningen eller utbildning och kompetens.
Det behöver inte spela någon roll i sådana här fall. Även advokater med lång erfarenhet förlorar LVU-mål på löpande band. Det har inget med att ha en examen att göra, utan om LVU-processens utformning och assymetri med avseende på tillgång till information mellan föräldrarna, deras ombud och socialtjänsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Malins fall sticker verkligen ut jämfört med många även om alla delar samma dåliga rättsäkerhet, sen är det alltid upp till sig själv eller ens juridiska ombud att skicka in dokumentation till rätten.
Ja men de kan ju inte skicka in något som soc gömt undan på sitt kontor och inte vill dela med sig av pga sekretess.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Jag skulle aldrig lita på att socialtjänsten mottagit dokumentation om de inte bekräftar att de gjort det i text samt att de finns bevis på att socialtjänsten och domstolen fått dokumentationen.
socialtjänsten kan man inte lita på alls. De gör precis som de själva vill. Dokumenterar som de vill. Skriver precis vad de vill och gömmer undan alla bevis bakom sekretess. Totalt vansinne och mycket märkligt att det kan fortsätta på detta sätt år 2026 i ett land som kallas sig för en rättsstat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Tyvärr tror jag att de felaktiga diagnoserna stämplade Malin i soc ögon och soc höll stenhårt på sin bedömning för de låser sig fast i att det är deras bedömning och inget annat, de kan inte vara objektiva utan får alltid en personlig syn på sina fall.
Som de alltid gör och kan aldrig backa ur då de gjort fel, eller eränna det. Nej då kör de double down istället och behåller barnet extra länge, eller kanske förevigt. Säkrast så för att slippa ta ansvar för sina grova misstag. Det är ju bara någons barn. Inte så noga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Jag har inte mycket positivt att säga om soc. Tycker de är värdelösa för de barn som verkligen far rejält illa och går för vaga grunder på familjer där barnen har kärlek, omsorg, trygghet och en bra förälder.
Tycker det inte bara värdelösa. De är direkt farliga för barn och borde inte få jobba med barn överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Soc struntade totalt i mig som barn trots att de visste hur de såg ut med missbruket inom hushållet, de tittade åt andra hållet bara gjorde inte sitt jobb att skydda barn från missbruk, våld & övergrepp
Ja det är så märkligt att de kan gå helt bananas mot helt oskyldiga familjer, medan familjer där barnen faktiskt far illa låter de vara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Jag tycker det är totalt vansinnigt hur det gått till i Malins ärende och även andra flickan Elsa. Där var mamman dessutom själv socionom och morfar juridiskt kunnig, enda anledningen till att de fick hem Elsa var pga de stora drevet i media även som i Malins fall att det ska krävas media för att de ska släppa prestigen är så fel.
Ja det hade inte gått att försvara sig för Elsas föräldrar utan det nätverket och alla vittnen de kunde samla ihop.. Allt hängde på en skör tråd. Hade inte mamman laddat ner alla journaler så hade inte media kunnat skriva om fallet och därmed hade Elsa med all sannolikhet varit uppväxtplacerad idag, helt isolerad för sin familj och sina syskon och vårdnaden har skrivits över inom ca ett år från nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia0000
Jag tycker dock gällande Klaren att hon borde informera vart hon arbetat och varit som konsult eftersom hon saknar examen som socionom samt inte framgår någonstans vart hon jobbat. Har hon varit anställd av kommun som konsult eller anställd arbetstagare borde de ha framgått, det enda som finns är hennes uttalanden i poddar och föreningen B.A.R.N
Hon har ju jobbat med att utreda barn och LVU så hon vet nog precis vad hon pratar om, med eller utan examen. Annars hade ingen kommun gett henne uppdrag.