2026-07-10, 12:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Min uppfattning är att folk "vet" (är övertygade utan konkret vetskap) om att dessa procedurer som LVU görs på ett rätt ock riktigt vis.

Tack vare rapporteringar som Malinfallet, Adam och Elsa så börjar folk förstå att det inte är så.
¨
ja och det yttersta beviset är att kommunen inte vågar göra en extern granskning av dessa fall. Istället väljer de ut andra fall som de granskar och köper ut chefer för att mörka sanningen. Riktigt fult gjort och jag hoppas personligen att Markus Allard och Örebropartiet får majoritet i valet i höst. Det måste bli slut på sektbeteendet inom svenska kommuner och Örebro kommun skulle kunna bli den första svenska kommun att bryta detta sjuka mönster.
Citera
2026-07-10, 12:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
I vilka kommuner har hon haft anställning? De som vi vet har varken haft henne anställd eller sol konsult. Hur kan hon då ha varit på andra sidan?

Hon har varit konsult.. Då har man ingen anställning, utan är egenföretagare med egen fakturerande firma. Det är ett vanligt upplägg idag. Inte minst i mindre kommuner som har svårt att rekrytera fast personal.
Citera
2026-07-10, 12:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hon är ingen socionom, saknar examen. Född 1961 så dags att pensionera sig.

Det är många som saknar examen inom socialjtänsten dessvärre. Om det du säger stämmer vet jag inte, men det har nog ingen större betydelse i sammanhanget då nivån på dagens socionomer är skrämmande låg oavsett om de har formell examen eller inte..
Citera
2026-07-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är många som saknar examen inom socialjtänsten dessvärre. Om det du säger stämmer vet jag inte, men det har nog ingen större betydelse i sammanhanget då nivån på dagens socionomer är skrämmande låg oavsett om de har formell examen eller inte..

Det stämmer eftersom jag har kollat upp det med alla skolor hon gått på. Varför går man ut och säger man är socionom när man inte är det? Hon verkar ljuga om mycket. Falsk marknadsföring.
Citera
2026-07-10, 14:34
Medlem
Citat:
Hon har varit konsult.. Då har man ingen anställning, utan är egenföretagare med egen fakturerande firma. Det är ett vanligt upplägg idag. Inte minst i mindre kommuner som har svårt att rekrytera fast personal.

Inga kommuner som är tillfrågade har haft henne som anställd eller konsult. Hennes lön visar väldigt dålig inkomst de sista 10 åren.
Citera
2026-07-10, 15:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inga kommuner som är tillfrågade har haft henne som anställd eller konsult. Hennes lön visar väldigt dålig inkomst de sista 10 åren.

Hon kan ha inkomst från sitt bolag också
Citera
2026-07-10, 15:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det stämmer eftersom jag har kollat upp det med alla skolor hon gått på. Varför går man ut och säger man är socionom när man inte är det? Hon verkar ljuga om mycket. Falsk marknadsföring.

Det är inget magiskt med en socionomexamen om du tror det oavsett om hon har det eller inte.
Citera
2026-07-10, 16:01
Medlem
Citat:
Hon kan ha inkomst från sitt bolag också

Ja, har man sålt hundar för 1,5-3 miljoner på 2 år ska det synas i deklarationen. Ändå har hon lån hon inte betalat och miljonskulder hos fogden. Varför har hon avregistrerat sitt företag?
Citera
2026-07-10, 16:02
Medlem
Citat:
Det är inget magiskt med en socionomexamen om du tror det oavsett om hon har det eller inte.

Det tror jag inte men man går inte ut och säger att man är socionom eller socionomkonsult om man inte är det. Det är som du skulle säga att du är kirurg men saknar läkarexamen.
Citera
2026-07-10, 16:18
Medlem
Citat:
Men hur skulle ett "riktigt" ombud eller ens den bästa stjärnadvokaten hjälpa henne menar du? Ingen advokat oavsett utbildning och erfarenhet har en chans att försvara sig mot dokumentation som är gömd bakom sekretess. Det är just det som är problemet. Jag tror i ärlighetens namn att Sanna Klarén är bättre än många advokater eftersom hon har erfarenhet från andra sidan och vet hur socialtjänsten fungerar och hur det brister i deras handläggning vid LVU-ärenden.

LVU-processen är till sin konstruktion per definition rättsosäker, eftersom det är helt och hållet socialtjänsten som styr över handlingarna som lämnas över till domstolen. Ingen utom soc vet exakt vad det är som egentligen står i deras handlingar. Och den förälder som känner till sina rättigheter och vill undersöka saken närmare genom att begära ut handlingar kallas då för att ha "bristande insikt"

Så hur ska någon advokat kunna skapa rättssäkerhet av sådana sinnessjuka villkor?

Vad som är riktigt skumt är att Örebro kommun köpt ut chefer och handläggare för 19 månadslöner totalt om jag inte minns fel, och sedan när de skulle göra en extern granskning så tog de inte upp fallen Elsa och Malin, utan valde ut andra fall att granska.

Det här stinker rejält för att uttrycka sig milt.

Jag säger inte att man får rätt emot soc, det är få gånger man får rätt emot soc elller annan myndighet i förvaltningsdomstolarna oavsett stjärnadvokat. Men Klaren är verkligen inget bra juridiskt ombud.
Citera
2026-07-10, 16:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Jag säger inte att man får rätt emot soc, det är få gånger man får rätt emot soc elller annan myndighet i förvaltningsdomstolarna oavsett stjärnadvokat. Men Klaren är verkligen inget bra juridiskt ombud.

Jasså. Varför då? För att hon säger den jobbiga sanningen eller vad?
Citera
2026-07-10, 16:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det tror jag inte men man går inte ut och säger att man är socionom eller socionomkonsult om man inte är det. Det är som du skulle säga att du är kirurg men saknar läkarexamen.

Det är inte i närheten av samma sak. Socionomexamen ger inga magiska kunskaper.En person som jobbat som socialsekreterare kan vara lika bra eller bättre än ett nyutexaminerad socionom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in