Citat:
Ursprungligen postat av
.Repressalier
Tack för input, fråga är väl då om Nissan strömmar väster eller öster om Storö i Algustorpasjön.
Om man tittar på min bild
över Algustropasjön så ser man Nissans inlopp vid den röda pilen i norr och utloppet vid den röda pilen i söder. Den orangea pilen visar inloppet från Rännebäcken där avrinning från berget sker. Den svarta cirkeln visar området där bilderna från räddningsinsatsen verkar fokuserat.
Så som jag nämnde ovan, är det någon som vet på vilken sida om Storö som Nissan strömmar? För mig som lekman känns det som det mest rimliga borde vara på den östra sidan, dvs att det inte borde vara lika strömt i "viken" där mannen verkar ha förolyckats
Nissan går öster om Storö, lite vatten cirkulerar in i viken till badplatsen och sen trycks lite vatten genom sundet mellan Isabergsidan och Storö, men inte på något sätt att det är farligt strömmar osv. Folk inklusive mig själv har badat och dykt mitt i viken på Isaberg sidan så det är ingen fara alls.
Problemet skulle jag säga här om någon hamnar under vattnet är att sikten är låg pga mörkt vatten och det är djupt, det är cirka 10-12 meter i mitten av viken.
Enligt Aftonbladet så var det en sup inblandad.
Citat:
Under torsdagskvällen larmades räddningstjänsten till badplatsen Isaberg i Gislaveds kommun.
Larmet inkom vid 17.30-tiden.
En man i 30-årsåldern hade då hamnat under vattnet.
– Det var en person på en SUP som hamnat i vattnet och inte kunde ta sig upp, säger en ledningsoperatör på räddningstjänsten, som inte vill uppge sitt namn.
Helikopter och dykare har kallats till badplatsen.
– Personer på stranden försökte ta sig ut och hjälpa personen.
Mannen är nu förd till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.
Anhöriga är underrättade.