2026-07-10, 13:13
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Repressalier
Nissan rinner genom sjön, men jag har aldrig badat där själv så jag kan inte svara på om eller var i sjön det är strömt
Överlag kan jag som fritids sportfiskare säga Nissan är både ström, mossmörk nästa svart på sina ställen o väldigt djup i vissa avsnitt.Kan inte svara för just i fallet men generellt. Kanske lite för bra för sup.
Citera
2026-07-10, 13:50
Medlem
.Repressaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Överlag kan jag som fritids sportfiskare säga Nissan är både ström, mossmörk nästa svart på sina ställen o väldigt djup i vissa avsnitt.Kan inte svara för just i fallet men generellt. Kanske lite för bra för sup.

Tack för input, fråga är väl då om Nissan strömmar väster eller öster om Storö i Algustorpasjön.
Om man tittar på min bild över Algustorpasjön så ser man Nissans inlopp vid den röda pilen i norr och utloppet vid den röda pilen i söder. Den orangea pilen visar inloppet från Rännebäcken där avrinning från berget sker. Den svarta cirkeln visar området där bilderna från räddningsinsatsen verkar fokuserat.
Så som jag nämnde ovan, är det någon som vet på vilken sida om Storö som Nissan strömmar? För mig som lekman känns det som det mest rimliga borde vara på den östra sidan, dvs att det inte borde vara lika strömt i "viken" där mannen verkar ha förolyckats
Senast redigerad av .Repressalier 2026-07-10 kl. 14:35.
Citera
2026-07-10, 14:25
Medlem
Churchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Repressalier
Tack för input, fråga är väl då om Nissan strömmar väster eller öster om Storö i Algustorpasjön.
Om man tittar på min bild över Algustropasjön så ser man Nissans inlopp vid den röda pilen i norr och utloppet vid den röda pilen i söder. Den orangea pilen visar inloppet från Rännebäcken där avrinning från berget sker. Den svarta cirkeln visar området där bilderna från räddningsinsatsen verkar fokuserat.
Så som jag nämnde ovan, är det någon som vet på vilken sida om Storö som Nissan strömmar? För mig som lekman känns det som det mest rimliga borde vara på den östra sidan, dvs att det inte borde vara lika strömt i "viken" där mannen verkar ha förolyckats

Nissan går öster om Storö, lite vatten cirkulerar in i viken till badplatsen och sen trycks lite vatten genom sundet mellan Isabergsidan och Storö, men inte på något sätt att det är farligt strömmar osv. Folk inklusive mig själv har badat och dykt mitt i viken på Isaberg sidan så det är ingen fara alls.
Problemet skulle jag säga här om någon hamnar under vattnet är att sikten är låg pga mörkt vatten och det är djupt, det är cirka 10-12 meter i mitten av viken.

Enligt Aftonbladet så var det en sup inblandad.

Citat:
Under torsdagskvällen larmades räddningstjänsten till badplatsen Isaberg i Gislaveds kommun.

Larmet inkom vid 17.30-tiden.

En man i 30-årsåldern hade då hamnat under vattnet.

– Det var en person på en SUP som hamnat i vattnet och inte kunde ta sig upp, säger en ledningsoperatör på räddningstjänsten, som inte vill uppge sitt namn.

Helikopter och dykare har kallats till badplatsen.

– Personer på stranden försökte ta sig ut och hjälpa personen.

Mannen är nu förd till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

Anhöriga är underrättade.
Citera
2026-07-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Hur tänkte du nu? Varför skulle han sjunka för att han har ett band runt foten

Ja alltså efter "punktering" som någon skrev. Att supen gick sönder och då sjunker.. Bandet runt foten är lätt att ta av sittande/liggande/stående men inte så lätt om man hamnat i vattnet och ska simma samtidigt som man ska trockla loss den under ytan med 2 händer. Jag vet inte. Förstår inte vad som kan ha hänt för att sluta såhär illa så spekulerar bara.
Citera
2026-07-10, 20:56
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Jo - fast i en del fall av olyckor som denna - vet man ännu inte om sjukdomsfall som hjärtstopp (ingen andning) har lett till att han hamnat under vattnet. Därav termen hamnat under vatten.
Du har alldeles rätt. Om man hör hovslag på gatan mitt i natten så kan man inte anta att det är en häst för det kan ju faktiskt även vara en zebra, eller hur?
Citera
2026-07-10, 20:58
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har paddlat SUP flera kilometer bara idag, givetvis utan flytväst, man är ju ändå en viking.

När man väl tappar balansen faller man handlöst, företrädesvis med huvudet mot vattenytan.

Största risken med denna verksamhet, om jag tillåts göra en bedömning, är att man slår huvudet i botten, en sten eller liknande. Själv sätter jag mig på knä eller på röven om jag ser botten eller skönjer stenar eller sjunkstockar under ytan.
Citera
2026-07-10, 21:14
Medlem
Tragiskt! Fullt pådrag med dykare och helikoptrar och massa barnfamiljer.

Killen (30år) kunde inte simma, hade ej flytväst och hade ej fäst snöret mellan sin fot och supen.
Citera
2026-07-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Kan han ha följt med ner till botten pga det där bandet runt foten som man sätter fast sig i brädan med? Kanske kämpat mot tyngden ett tag först.
Så fruktansvärt
Ja - absolut troligt ,om supen dragits ner av underströmmar (vet inte så mycket om denna sjön) men det verkar som om flera diskuterar detta. Då kan han ha pga sup remmen runt foten dragits neråt.
Så fort man kommer under ytan i detta läge har man närapå ingen, eller ingen flytkapacitet om man inte har flytväst.
Citera
2026-07-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiggidyGo
Tragiskt! Fullt pådrag med dykare och helikoptrar och massa barnfamiljer.

Killen (30år) kunde inte simma, hade ej flytväst och hade ej fäst snöret mellan sin fot och supen.
I så fall är enda alternativet underströmmar som tog honom. Djäkla tragiskt. Rip .
Citera
2026-07-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har paddlat SUP flera kilometer bara idag, givetvis utan flytväst, man är ju ändå en viking.

När man väl tappar balansen faller man handlöst, företrädesvis med huvudet mot vattenytan.

Största risken med denna verksamhet, om jag tillåts göra en bedömning, är att man slår huvudet i botten, en sten eller liknande. Själv sätter jag mig på knä eller på röven om jag ser botten eller skönjer stenar eller sjunkstockar under ytan.

Jag har blivit mer rädd om livet på äldre dagar och har alltid flytväst när jag paddlar. Men som du säger man kan ju paddla på typ ja 5 cm djup eller väldigt grunt iaf så den risken finns ju att man slår i en sten och ramlar och slår sig illa.

Men mest troligt är väl att han inte kunde simma och drunkande på djupare vatten om jah får gissa.
Citera
2026-07-10, 22:04
Medlem
Vet vi namn på offret?
Citera
2026-07-10, 22:07
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Men mest troligt är väl att han inte kunde simma och drunkande på djupare vatten om jah får gissa.

Han var från icke simkunnig nation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in