2026-07-10, 16:06
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Som Sverige på 70-talet. Homogen befolkning och propagandaaffischer på väggarna (ät 7-8 skivor bröd om dagen, säger Socialstyrelsen). Och två statliga kanaler på TV!

Socialstyrelsen sa aldrig så, det var Brödinstitutet, grynindustrins (Big Breads) propagandaorgan.
Citera
2026-07-10, 16:09
Medlem
FreddeCMs avatar
I någon av filmerna ser man en kalender från 2017. Jag ifrågasätter detta starkt.

Grattis OP förresten till ditt första meddelande på FB
Citera
2026-07-10, 16:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Skickat tips till ambassaden här i Stockholm. Nu är det slut på det roliga.

Varför då?
Citera
2026-07-10, 16:41
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Skickat tips till ambassaden här i Stockholm. Nu är det slut på det roliga.

Hoppas du trollar
Citera
2026-07-10, 16:45
Medlem
löls avatar
Det verkar som att de har lyft upp sig ordenligt, mot hur det var för 5-10 år sedan.
Kunde ha varit från Tibet eller en avlägsen stad i kina.

Enda som kom ut förr på media var svält och misär typ.
Citera
2026-07-10, 16:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Socialstyrelsen sa aldrig så, det var Brödinstitutet, grynindustrins (Big Breads) propagandaorgan.
OK, det är vad jag har hört i alla fall. Men det är väl en skröna förstås.
Citera
2026-07-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
För helvete! Inser ni inte att ni blir blåsta av en charlatan?

Jag kollade lite på den här sortens klipp som filmades med dold kamera i Nordkorea före pandemin. Gränsen mot Kina var då rätt öppen och alltså enkelt att smuggla in en liten kamera med minneskort.

Det fanns en grupp sydkoreanska kristna aktivister som kontaktade nordkoreaner på besök i Kina och antagligen frälste dom. Sen fick dom med sig en kamera så dom kunde filma dolt och sen tog dom med sig kameran tillbaks till Kina nästa gång och överlämnade den till aktivisterna.

Syftet var att lägga upp klippen på YouTube och koreanska videosajter och på så sätt dra in pengar till verksamheten.

Kollade lite nu och noterade:
05:33 Är filmat utanför en hygien- och karantänstation 위생방역소. På skylten till höger står typ "November månads olycksförebyggande verksamhet". Dom här mottagningarna infördes för över 20 år sedan och har inget med pandemin att göra.

07:09 Här Säljer dom nygjord kimchi.

Den andra filmen:
01:30 Här dricker dom Bia Saigon öl, hm...
00:44 På almanackan börjar november på en onsdag, alltså 2017 eller 2023.

Slutsats: Förutom alla vinterkläderna tyder även allt annat på att det spelades in i november. Den här svenska idioten hävdar ju att han är typ där nu!! Hur dum får man bli??

2023 var Nordkorea tämligen hopplöst att ta sig in i p g a att dom forfarande var livrädda för att få in smitta i landet. Gott om vakter och ingen gränshandel.

Min självklara slutsats är att detta spelades in 2017.

(Och till dom stackars propagandaskadade flashbackarna: Jo dom hade gott om mat redan 2017 och särskilt i november när allt var skördat och klart.)

Verkar vara bra spaningar. +30 grader i Pyongyang nu i dagarna och människorna i klippen är klädd i dun, mössa och vantar samtidigt som skribenten skriver om sina spaningar i presens. En enstaka uppmärksamhetstörstig karmamupp eller djupare progagandaförsök?
Citera
2026-07-10, 16:55
Medlem
AlfaQhards avatar
Coolt som fan, historiska bilder
Citera
2026-07-10, 17:03
Medlem
Är ni förståndshandikappade? Det här är inte filmat av en svensk. Någon har bara lagt svensk text över gamla videoklipp. Källan är dessutom en skämtsubreddit, så videon är ett skämt och inget annat.
Citera
2026-07-10, 17:22
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Så här skulle vi leva om Miljöpartiet och Vänsterpartiet fick bestämma.
Snarare om högerextrema/nationalister fick bestämma din idiot. Men fortsätt vara hjärntvättad av högerextrema medan dom skor sig på skattebetalarnas bekostnad och ägnar sig åt korruption. Men du tycker det är bättre att någon korrupt högerpamp skor sig istället för att medlen går till folket i landet och landets välfärd...

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Som Sverige på 70-talet. Homogen befolkning och propagandaaffischer på väggarna (ät 7-8 skivor bröd om dagen, säger Socialstyrelsen). Och två statliga kanaler på TV!
Jag har ingen full koll på hur det är i Nordkorea(alla slags rykten har man ju hört men allt beror på vart infon kommer ifrån) så jag uttalar mig inte om det specifikt nu, missförstå mig inte. Men det är ju så högerextrema vill ha Sverige. Att vara annorlunda, vara för mänskliga rättigheter, emot misär, ha mångfald och låta utvecklingen ha sin gång är ju "woke". Måste ju vara "homogent", trist grått och deprimerande enligt högern.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-07-10 kl. 17:40.
Citera
2026-07-10, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kwangmyong
Ursäkta om det är fel forum, jag vet inte var annars detta bör hamna. Flytta den gärna till rätt forum!

--

En svensk Reddit-användare har rest till Nordkorea och vandrar genom hela landet och filmar sina äventyr. Användaren är utan reseguide och verkar vara undercover. Inte ens militären misstänker något. Jag har aldrig sett något liknande förut! Användaren har publicerat två mycket intressanta videos. Han besöker ett nordkoreanskt hem, marknader, tågstationer och vandrar fritt mitt i landets minsta byar. Detta är ingen propaganda-tour i Pyongyang. Tvärt om så visar han det riktiga livet i "the hermit kingdom".

Videolänkar:

https://www.reddit.com/r/unket/comments/1upr3o1/klart_grabben_ska_ut_och_resa/

https://www.reddit.com/r/unket/comments/1url9bm/klart_grabben_ska_ta_en_solsemester_i_nordkorea/

Är detta första gången någonsin som videos från Nordkorea av detta slag publiceras?

Lite elakt att visa ansiktet på den som bjöd in honom i sitt hem.
Citera
2026-07-10, 19:36
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Är det misär?

Alltså, de har inga möbler, inga vägar, knappt några bilar och de sitter direkt på jorden. De möblerna de har är gjorda av brädor. Inte misär kanske, men armod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in