2026-07-10, 13:41
Medlem
Niggwards avatar
Kul med länkar!

Trist med att han kommer åka fast garanterat för han visar vart han varit och vilka människor han träffat, talat med osv

Inte lång tid innan de har honom OM han inte redan lämnat landet och sedan postat.

Är han kvar och lägger ut detta är han rökt
Citera
2026-07-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Lurar också på att det här är nått sorts försökt till viral marknadsföring/propaganda från NKs ambassad i Sverige.

Hur skulle han annars smälta in utan att dra till sig uppmärksamhet. En svensk-korean? Ja kanske. Men låter lite väl otroligt. Han måste ändå kunna resa fritt, hitta logi och mat och kläder och ha rätt valuta osv osv. Lite för bra för att vara sant.

Så här skriver snubben på Reddit :

Citat:
Solen är uppe. Ny dag. nya möjligheter. Nya utmaningar, nya äventyr. Dags att fara vidare till en ny stad.

Det är många som skrivit och ställt frågor, så jag ska svara på några här. Jag reser inte med svenskt pass. Faktum är att jag sade upp mitt svenska medborgarskap 2018. Jag har två andra medborgarskap. Ett medborgarskap i Schweiz och ett medborgarskap i ett asiatiskt land. Vilket land det är får ni klura på. Just nu reser jag med mitt asiatiska pass. Jag är inte adopterad. Jag har sagt det förr men jag kan prata en handfull olika språk. Jag är född i Schweiz, uppvuxen i Sverige. Jag har bott och jobbat i 7 länder.

Jag har också fått frågan "varför göra detta?" väldigt ofta. Mitt svar på det är att jag är nyfiken och intresserad av okända länder. Detta är inte i politiskt syfte - jag är varken för eller emot diverse ideologier/statssystem. Politik intresserar mig inte så mycket. Jag har dock förståelse för att vad man än gör i Nordkorea så kommer det alltid vara politik inblandat vare sig man vill det eller ej, men det är inte därför jag reser.

Jag hoppas såklart på ett fritt Nordkorea (vem gör inte det?) och är övertygad om att detta är sista generationen koreaner som lever under en diktator där. Från egen erfarenhet är det väldigt få som faktiskt tror Kim Jong Un är någon slags gud. Väldigt många i gränsstäder har sett/hört västerländsk media (film och musik), det smugglas in dagligen via Kina och Ryssland. De vet hur omvärlden ser ut. Jag skulle vilja påstå att de mest hjärntvättade befinner sig i Pyongyang eftersom det är total lock-down där. Bor du hellre i en sämre bostad bara 1-2 km från den kinesiska gränsen med åtkomst till utländska produkter, eller i en lite finare lägenhet i Pyongyang utan möjlighet att någonsin se västerländsk media?

Sist men inte minst har jag fått många frågor om hur nordkoreaner är som personer. Mitt svar på det är att de är precis som de allra flesta i världen. De är väldigt trevliga, snälla, omtänksamma och för det mesta glada (trots omständigheterna). De är mycket sociala och pratglada. De kan se tuffa, arga, bittra och lite trötta ut men efter att man brutit isen är de lika trevliga som alla andra. I Pyongyang, Rason och Sinuiju är de däremot annorlunda... särskilt mot turister. När de får chansen att flytta till de städerna måste de följa strikta regler som styr deras beteende, t.ex. att inte prata med turister. Och med all militär där är de extra försiktiga med vad dem säger/gör.

Ju längre söderut du är i landet, desto mer anti-USA/anti-väst är dem.

Militären är de som sätter skräck i folket. Kvinnorna är de som får landet att rulla.

Han är alltså född och uppvuxen i Schweiz/Sverige, hans Svenska medborgarskap har han dock sagt upp.
Han nämner att han har medborgarskap i nått Asiatiskt land också, Kina? Killen måste vara Asiat i alla fall för att enkelt kunna smälta in bland befolkningen.
Citera
2026-07-10, 13:55
Medlem
Reste mycket i öst back in the days
Kan sakna det
Citera
2026-07-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Så här skriver snubben på Reddit :

Han är alltså född och uppvuxen i Schweiz/Sverige, hans Svenska medborgarskap har han dock sagt upp.
Han nämner att han har medborgarskap i nått Asiatiskt land också, Kina? Killen måste vara Asiat i alla fall för att enkelt kunna smälta in bland befolkningen.
Kanske kompis med Kim Young sen Schweiz tiden??
Citera
2026-07-10, 14:07
Medlem
Paponims avatar
För helvete! Inser ni inte att ni blir blåsta av en charlatan?

Jag kollade lite på den här sortens klipp som filmades med dold kamera i Nordkorea före pandemin. Gränsen mot Kina var då rätt öppen och alltså enkelt att smuggla in en liten kamera med minneskort.

Det fanns en grupp sydkoreanska kristna aktivister som kontaktade nordkoreaner på besök i Kina och antagligen frälste dom. Sen fick dom med sig en kamera så dom kunde filma dolt och sen tog dom med sig kameran tillbaks till Kina nästa gång och överlämnade den till aktivisterna.

Syftet var att lägga upp klippen på YouTube och koreanska videosajter och på så sätt dra in pengar till verksamheten.

Kollade lite nu och noterade:
05:33 Är filmat utanför en hygien- och karantänstation 위생방역소. På skylten till höger står typ "November månads olycksförebyggande verksamhet". Dom här mottagningarna infördes för över 20 år sedan och har inget med pandemin att göra.

07:09 Här Säljer dom nygjord kimchi.

Den andra filmen:
01:30 Här dricker dom Bia Saigon öl, hm...
00:44 På almanackan börjar november på en onsdag, alltså 2017 eller 2023.

Slutsats: Förutom alla vinterkläderna tyder även allt annat på att det spelades in i november. Den här svenska idioten hävdar ju att han är typ där nu!! Hur dum får man bli??

2023 var Nordkorea tämligen hopplöst att ta sig in i p g a att dom forfarande var livrädda för att få in smitta i landet. Gott om vakter och ingen gränshandel.

Min självklara slutsats är att detta spelades in 2017.

(Och till dom stackars propagandaskadade flashbackarna: Jo dom hade gott om mat redan 2017 och särskilt i november när allt var skördat och klart.)
Citera
2026-07-10, 14:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Vilken misär!
Jag tycker att det ser ut som Sverige för ca 100 år sedan. Fast med nutidens kläder. Ett fåtal bilar och många säljer vad de har odlat längs vägar eller på torg i städerna. Folk hankar sig fram men de svälter inte hela tiden. Inte riktigt total misär, men lite åt det hållet.
Citera
2026-07-10, 14:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo liten överraskning. Mat i stora lass överallt. Men antar att det är så att även för nordkoeaner så skyfflas det allt för dåliga bort. Personer som svälter skickas nog till lägren för att dö bortom befolkningens ögon. Vanliga nordkoeaner som han filmar ska inte se folk som tigger efter mat.

Det är filmat nära kinesiska gränsen. Det förekommer mycket införsel av varor och svarthandel och informell ekonomi där. Myndigheterna ser dessutom rätt mycket mellan fingrarna för det är bra för ekonomin.

Det ser nog värre ut längre in i landet.
Citera
2026-07-10, 14:59
Medlem
trickydicks avatar
Han skrev mycket i kommentarerna till filmerna men nu är det raderat.
Comment deleted by user Hoppas det inte hänt honom något.
Citera
2026-07-10, 15:29
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Hade kanske blivit bättre om omvärlden började handla med Nordkorea än som nu när man försöker svälta ut regimen? Även om människorna i filmerna såg ut som att de har det okej så är det ändå hemskt att se den stora kontrasten gentemot Sydkorea och veta vilken stor potential som finns inom det nordkoreanska folket men som hämmas av styret.
Citera
2026-07-10, 15:42
Medlem
Karmans avatar
Som Sverige på 70-talet. Homogen befolkning och propagandaaffischer på väggarna (ät 7-8 skivor bröd om dagen, säger Socialstyrelsen). Och två statliga kanaler på TV!
Citera
2026-07-10, 16:03
Medlem
Imnshos avatar
Nu gör han en Otto Warmbier!
Citera
2026-07-10, 16:05
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Hade kanske blivit bättre om omvärlden började handla med Nordkorea än som nu när man försöker svälta ut regimen?

Kina och Ryssland struntar numera i sanktionerna och handlar med Nordkorea. Sanktioner leder bara till förpuppning av en stat, som i Kuba och Nordkorea, det ger aldrig regimskifte. Det är folket som får ta smällen när USA ska mobba. Alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in