Citat:
Ursprungligen postat av
Kinaski
Lurar också på att det här är nått sorts försökt till viral marknadsföring/propaganda från NKs ambassad i Sverige.
Hur skulle han annars smälta in utan att dra till sig uppmärksamhet. En svensk-korean? Ja kanske. Men låter lite väl otroligt. Han måste ändå kunna resa fritt, hitta logi och mat och kläder och ha rätt valuta osv osv. Lite för bra för att vara sant.
Så här skriver snubben på Reddit :
Citat:
Solen är uppe. Ny dag. nya möjligheter. Nya utmaningar, nya äventyr. Dags att fara vidare till en ny stad.
Det är många som skrivit och ställt frågor, så jag ska svara på några här. Jag reser inte med svenskt pass. Faktum är att jag sade upp mitt svenska medborgarskap 2018. Jag har två andra medborgarskap. Ett medborgarskap i Schweiz och ett medborgarskap i ett asiatiskt land. Vilket land det är får ni klura på. Just nu reser jag med mitt asiatiska pass. Jag är inte adopterad. Jag har sagt det förr men jag kan prata en handfull olika språk. Jag är född i Schweiz, uppvuxen i Sverige. Jag har bott och jobbat i 7 länder.
Jag har också fått frågan "varför göra detta?" väldigt ofta. Mitt svar på det är att jag är nyfiken och intresserad av okända länder. Detta är inte i politiskt syfte - jag är varken för eller emot diverse ideologier/statssystem. Politik intresserar mig inte så mycket. Jag har dock förståelse för att vad man än gör i Nordkorea så kommer det alltid vara politik inblandat vare sig man vill det eller ej, men det är inte därför jag reser.
Jag hoppas såklart på ett fritt Nordkorea (vem gör inte det?) och är övertygad om att detta är sista generationen koreaner som lever under en diktator där. Från egen erfarenhet är det väldigt få som faktiskt tror Kim Jong Un är någon slags gud. Väldigt många i gränsstäder har sett/hört västerländsk media (film och musik), det smugglas in dagligen via Kina och Ryssland. De vet hur omvärlden ser ut. Jag skulle vilja påstå att de mest hjärntvättade befinner sig i Pyongyang eftersom det är total lock-down där. Bor du hellre i en sämre bostad bara 1-2 km från den kinesiska gränsen med åtkomst till utländska produkter, eller i en lite finare lägenhet i Pyongyang utan möjlighet att någonsin se västerländsk media?
Sist men inte minst har jag fått många frågor om hur nordkoreaner är som personer. Mitt svar på det är att de är precis som de allra flesta i världen. De är väldigt trevliga, snälla, omtänksamma och för det mesta glada (trots omständigheterna). De är mycket sociala och pratglada. De kan se tuffa, arga, bittra och lite trötta ut men efter att man brutit isen är de lika trevliga som alla andra. I Pyongyang, Rason och Sinuiju är de däremot annorlunda... särskilt mot turister. När de får chansen att flytta till de städerna måste de följa strikta regler som styr deras beteende, t.ex. att inte prata med turister. Och med all militär där är de extra försiktiga med vad dem säger/gör.
Ju längre söderut du är i landet, desto mer anti-USA/anti-väst är dem.
Militären är de som sätter skräck i folket. Kvinnorna är de som får landet att rulla.
Han är alltså född och uppvuxen i Schweiz/Sverige, hans Svenska medborgarskap har han dock sagt upp.
Han nämner att han har medborgarskap i nått Asiatiskt land också, Kina? Killen måste vara Asiat i alla fall för att enkelt kunna smälta in bland befolkningen.