Citat:
Ursprungligen postat av
Pentyl
Sådana här ärenden med mysko myndighetsutövning är rent magnetiska på rättshaverister och andra som tänker mer än lovligt kreativt. Det kan ju vara lite problematiskt då det blir lätt att avfärda en i övrigt legitim fråga med att de drivande bara är ute i sin egen helt tokiga sak.
I Malin-fallet kvarstår likväl att hon har blivit malträterad av myndigheter, även om ombudet är en toka. Och tokans argument är ju de som bär i rättssalen och inte hennes eventuellt mysko person och trassliga privatekonomi.
Nu undrar jag, som ofta tidigare, varför Malin och många med henne inte har nått någon framgång med något av de sedvanliga ombuden? Loja advokater som för processen utifrån standardmall och som i övrigt naturligtvis inte har några större insikter i djupare mänskligt fungerande?
Jag håller med om en sak: ett ombuds person ska inte avgöra en klients sak. Domstolar ska bedöma argument och bevis.
Däremot tycker jag att du blandar ihop "ovanlig" med "dokumenterad". Här handlar det inte om att någon har en udda personlighet eller dålig privatekonomi. Det finns offentliga handlingar som väcker frågor:
ett djurförbud,
uppgifter om omfattande skulder hos Kronofogden och flera tredskodomar,
avsaknad av en bekräftad socionomexamen trots att den titeln används i marknadsföring,
och andra myndighetsärenden som är offentliga.
Var och en av dessa uppgifterna kan diskuteras. Men tillsammans är det rimligt att ställa frågor om trovärdighet och lämplighet när någon marknadsför sig som professionellt ombud.
Det betyder inte att hennes klienter automatiskt har fel. Men det betyder inte heller att ombudets bakgrund saknar betydelse när människor anlitar henne och förlitar sig på hennes råd. Men varför ljuger man i sitt CV? Framstår man som ett trovärdigt ombud då?