2026-07-09, 00:06
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Japp brorsan har Kia EV9 och den håller aldrig käft. Skitjobbig bil. Kia har floppat totalt i vettiga övervakningssystem.

Jag vet ej om detta kan beskyllas Kia eller om det är regelverk som bestämmer alla dessa plingisar. Jag är för dåligt insatt (läs: ointresserad) i nya bilar.
Jag önskar det vore sommar året om så jag slapp köra en enda bil nyare än 1971.
Citera
2026-07-09, 00:59
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
En framåtriktad kamera med ai, som automatiskt bromsar ned bilar till rätt skyltad hastighet, hade jag gärna sett EU införde.

Vi vet ju alla att all trafik idag körs 20-25 kmh över skyltad hastighet, vilket intressant nog alla gör och samhället och politikerna ignorerar.

https://www.dagensps.se/motor/nu-far-du-sno-pa-om-du-vill-kora-for-fort/
Citera
2026-07-09, 01:54
Medlem
Köp en Ineos Grenadier, få varningar och de som finns går att stänga av med två knapptryckningar på en och samma knapp, till och med varningen för säkerhetsbältet...
Citera
2026-07-09, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Om det finns nått man hatar djupt som bilist så är det de där människorna som fått sitt körkort i ett cornflakespaket och glömt av var spaken för blinkers sitter när de byter fil helt perkeles out of the blue plötsligt, det är inte bara en gång det varit nära att man kör in i dom bakifrån pga detta!

Men.
För att återvända till ämnet. På min bil är det bara ett enkelt knapptryck så stänger man av den där line-assist-varningen, i princip alla varningar går att konfigurera bort (dock inte hittat varningen som piper när nått är för nära bilen framtill, otroligt irriterande sak när man kör långsamt och mittsträngen på grusvägen har högt gräs som gör att det piper konstant).

Håller med dig.
Jag bryr dock inte fil utan att blinka när det finns andra bilar i närheten.
Citera
2026-07-09, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Har bara hört talas om dessa galenskaper och aldrig kört en bil nyare än 2014 års modell. Kört bil sedan 1964 och kommer aldrig att skaffa någon med alla galna nymodigheter. När min nuvarande Audi Q3 lämnar in blir det en likvärdig med färre milantal på mätaren. Möjligtvis kan jag acceptera automatlåda ist. El-bilar och annat trams får vara för mig.

Det låter klokt. Jag var på väg att "uppdatera" bil. Skulle köpa en 2020-2022:a men med dessa pekskärmar liknande IPhone telefoner och alla dessa finesser så köpte jag istället en Mercedes från 1988. Allt är manuellt. Krockkudde är den enda nymodigheten. Bilen går fantastiskt och det finns inget Wifi, Bluetooth, eller gps. Supertrevligt och nostalgi på hög nivå för mig i alla fall.
Citera
2026-07-09, 07:51
Medlem
RazorKevlars avatar
Jag har stängt av allt fancy stuff på min bil ifrån 2019, misstänker att det är svårare med senare bilar?!
Citera
2026-07-09, 08:09
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jag som icke-bilförare men utbildad inom IT och programmering. Finns det alltså verkligen ingen permanent inställning eller val av typ säkerhetsprofil (som man bara behöver klicka på en gång i princip när man startar bilen)?? Jag hade definitivt root-hackat min bil. I övrigt, hade jag varit bilförare med helt ny bil så hade touchskärmarna varit ett helvete för en sak är säker - jag blir aldrig riktigt van vid dom ens på mobilerna.
Tyvärr inte, det är EU-krav.

Det hela blir ännu mer störande t.ex. om jag måste byta profil (om det jag som är förare eller min fru), då tar det ibland tid innan den byter profil. Sedan skall alla varningssystem stängas av.

Det kan räcka med att jag tittar lite snabbt åt sidan på en cyklist och larmet piper och varningstext kommer upp på displayen framför ratten, titta på vägen rakt fram, är du trött, stanna.
Sammanlagt kan dessa moment som sagt dra ut på tiden rejält innan jag kan rulla iväg.
Citera
2026-07-09, 08:16
Medlem
RadioGaGas avatar
Sluta köp bilarna så blir det ändring.
Citera
2026-07-09, 08:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Sluta köp bilarna så blir det ändring.
Ja du har så rätt.
Det jag läst i den här tråden gör att jag aldrig kommer köpa en ny bil igen. Det är värre än jag kunnat drömma om.
Citera
2026-07-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PAKA-GBG
Jag har en Škoda från 2025 och är less på skiten. Om man inte trycker bort varningar så går det knappt att köra.
Det piper, surrar och rycker i ratten och varnar för precis allt.
Kör man med adaptiv farthållare så gasar och bromsar den själv för hastighetsskyltar som ibland inte finns.
Kör man om en lastbil vid ösregn tror den att man ska köra på den när man kör igenom vattensprutet och bromsar.
Den varnar för skarpa kurvor och sänker farten.
Funderar på att köpa en Volvo 140 så man slipper skiten.

Det jag fetmarkerat går att stänga av, och det förblir avstängt när man väl har gjort inställningen för varje användare.

Det där med vattensprut har jag dock aldrig varit med om, och om det är autobromsen så går det nog inte att stänga av.
Citera
2026-07-09, 09:02
Medlem
Cameltotems avatar
Du låter som en gammal stofil.

Det är säkerhetssystem, har du missat det?

Vissa går att stänga av, vissa går ej.

Vad är du försöker komma fram till?
Citera
2026-07-09, 09:25
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Om ni tycker det är illa nu, vänta bara till kommande bilar som kommer få ännu fler övervaknings- och larmsystem tack vare EU-regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in