2026-08-26, 11:38
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur vet du att det är b-förare…..? Kan sådana olyckor bara hända med b-förare….
Vet du den faktiska utlösande orsaken till alla dessa olyckor?

Ska vi skrota vajerräcken då de enligt dig inte hindrar alla olyckor från att kunna ske? De är alltså inte felfria typ…?

Nu gör du det igen, försöker insinuera att dessa system gör generellt sett alla förare ouppmärksamma. Men har du några seriösa belägg för det eller är det bara dina egna fantasier och fördomar?

Att vissa förare kan bli ouppmärksamma är jag med på, men hur många procentuellt sett….?
Är du klar över att du själv ofta blir mer ouppmärksam i trafiken, trots att du säkerligen ser dig som A-förare av yppersta klass… och detta även om du kör en bil helt utan minsta antydan till ADAS etc….
Bilförare då det i huvudsak är bilar.
Det kan ju självklart vara olika orsaker till att bilen hamnar i vajerräcket. Förarfel är den vanligaste utlösande orsaken till olyckor.

Jag har ingen statistik på hur många som är ouppmärksamma. Men tillräckligt mycket för att EU ska införa lag på uppmärksamhetsvarnare med flera kameror i nya bilar.
Det finns många olika studier där det framkommit att med mer säkerhetssystem så är föraren mer risktagande. Har skrivit och länkat dessa studier tidigare men du vill naturligtvis inte känna till dessa.
Citera
2026-08-26, 11:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.

Lånade en ny BMW för ett tag sen och störde mig så inåt helvete på att det piper som fan så fort man åker 1km/h snabbare än hastighetsbegränsningen. Detta gick att stänga av men man var tvungen att fortsätta stänga av detta VARJE gång motorn varit avstängd. Idioti.
Citera
2026-08-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Bilförare då det i huvudsak är bilar.
Det kan ju självklart vara olika orsaker till att bilen hamnar i vajerräcket. Förarfel är den vanligaste utlösande orsaken till olyckor.

Jag har ingen statistik på hur många som är ouppmärksamma. Men tillräckligt mycket för att EU ska införa lag på uppmärksamhetsvarnare med flera kameror i nya bilar.
Det finns många olika studier där det framkommit att med mer säkerhetssystem så är föraren mer risktagande. Har skrivit och länkat dessa studier tidigare men du vill naturligtvis inte känna till dessa.

Ok, då kanske jag misstolkat ditt eviga tjat om ”b-förare” om jag fått för mig att det handlade om en kvalitetsklassning från din sida, och inte en fordonsklassning?

Men snälla du…. Hur har du kunnat få för dig att jag inte känner till att det finns folk som utnyttjar div system på fel sätt…? Jag tycker jag varit tydlig med att det finns folk som gör fel på olika sätt.

Men tänk till lite nu, OM det dessa säkerhetssystem skulle förvärra mot hur det var utan dessa system, hur fan tror du då de skulle ens bli godkända att införa…?

Det är ju så att trots att vissa nya risker etc kan uppstå så är ändå vinsten, det positiva, större än det negativa. Ja på samma sätt som med t ex vaccin, som inte heller är 100% säkert eller effektivt, och där nya risker introduceras. Men den totala vinsten är extremt mycket större än utan vaccin.

Och när det gäller det ouppmärksamma. Är det nåt som bara började när bilar fick sina första system eller automatik…? Eller är det så enkelt att det varit välkänt att förare i alla tiden kunnat vara ouppmärksamma vilket orsakat massor med olyckor skadade dödade genom åren, och DET gjort att man när tekniken gav möjlighet började utveckla och införa olika system för att verka som stöd och underlätta för förare.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-26 kl. 11:57.
Citera
2026-08-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Lånade en ny BMW för ett tag sen och störde mig så inåt helvete på att det piper som fan så fort man åker 1km/h snabbare än hastighetsbegränsningen. Detta gick att stänga av men man var tvungen att fortsätta stänga av detta VARJE gång motorn varit avstängd. Idioti.

Tja, det finns ju en mycket smidigare lösning, som inte kräver en enda knapptryckning. Kör inte fortare än hastighetsbegränsningarna.

Jag är inget helgon i trafiken så nog händer det att jag tullar på vissa regler ibland, men då får jag ta mig fan också tåla att det kan pipa till ibland.

Har själv testat att sätta min hastighetsvarning på 2-3 kmh över skyltat, vilket ger 0-2 kmh under i verklig hastighet, och det är inte särskilt svårt att köra så det inte piper, om man är vill.

Men du kanske tycker att hastighetsgränserna inte gäller dig…?

Idioti säger du, att det aktiveras igen vid varje start, varför skulle det vara idioti? Är inte det ett en logiskt och bra lösning? Eller ska inte folk försöka hålla sig inom hastighetsbegränsningarna?
Citera
2026-08-26, 12:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tja, det finns ju en mycket smidigare lösning, som inte kräver en enda knapptryckning. Kör inte fortare än hastighetsbegränsningarna.

Jag är inget helgon i trafiken så nog händer det att jag tullar på vissa regler ibland, men då får jag ta mig fan också tåla att det kan pipa till ibland.

Har själv testat att sätta min hastighetsvarning på 2-3 kmh över skyltat, vilket ger 0-2 kmh under i verklig hastighet, och det är inte särskilt svårt att köra så det inte piper, om man är vill.

Men du kanske tycker att hastighetsgränserna inte gäller dig…?

Idioti säger du, att det aktiveras igen vid varje start, varför skulle det vara idioti? Är inte det ett en logiskt och bra lösning? Eller ska inte folk försöka hålla sig inom hastighetsbegränsningarna?

Jag är en sån tönt som faktiskt håller hastighetsgränserna nästan jämt.

Däremot så hatar jag elektroniska pipljud. Jag har mest kört gamla analoga bilar i mitt liv och upplevde det som svårt att inte gång på gång råka köra nån enstaka km över hastighetsgränsen och då störas av ett jävla pipande. Helt ok att denna funktion finns för de som vill men det ska vara frivilligt.
Citera
2026-08-26, 12:53
Medlem
Citat:
Jag är en sån tönt som faktiskt håller hastighetsgränserna nästan jämt.

Däremot så hatar jag elektroniska pipljud. Jag har mest kört gamla analoga bilar i mitt liv och upplevde det som svårt att inte gång på gång råka köra nån enstaka km över hastighetsgränsen och då störas av ett jävla pipande. Helt ok att denna funktion finns för de som vill men det ska vara frivilligt.

Du inser nog inte hur jäkla motsägelsefull du är mot dig själv i dina senaste inlägg….
Citera
2026-08-26, 13:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du inser nog inte hur jäkla motsägelsefull du är mot dig själv i dina senaste inlägg….

Alla normala förare hamnar över hastighetsgränsen lite då och då. Inget konstigt med det.

Men det spelar ingen roll. Irriterande pipljud ska vara frivilliga. Bara folk som vill inskränka den personliga friheten vill att dessa ljud ska vara påtvingade.
Citera
2026-08-26, 13:17
Medlem
Raggarspinns avatar
Om det plingar för att man kör för fort så fungerar det som det ska. Det går att stänga av. Men när bilen får för sig att det är en annan hastighet och bilen plingar och kanske bromsar ner hastigheten är inte ok. Eller som i mitt fall att bilen får för sig att det är 110km/h på en 80-sträcka och ökar farten 30km/h.
Eller när bilen börjar plinga för att jag inte håller i ratten. Om jag inte ändrar grepp på ratten så tvärnitar bilen och ringer Mercedes assistans.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-26 kl. 13:23.
Citera
2026-08-26, 13:29
Medlem
Citat:
Alla normala förare hamnar över hastighetsgränsen lite då och då. Inget konstigt med det.

Men det spelar ingen roll. Irriterande pipljud ska vara frivilliga. Bara folk som vill inskränka den personliga friheten vill att dessa ljud ska vara påtvingade.

Total personlig frihet får du söka annorstädes än i trafiken…

Så då menar du att pipljud för att folk skall använda bilbälte också är galet fel…?

Varför tror du man valt att sätta pipljud för vissa funktioner eller varningar etc…? Bara för att jävlas eller för att det är nåt som kan vara viktigt…?
Citera
2026-08-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Om det plingar för att man kör för fort så fungerar det som det ska. Det går att stänga av. Men när bilen får för sig att det är en annan hastighet och bilen plingar och kanske bromsar ner hastigheten är inte ok. Eller som i mitt fall att bilen får för sig att det är 110km/h på en 80-sträcka och ökar farten 30km/h.
Eller när bilen börjar plinga för att jag inte håller i ratten. Om jag inte ändrar grepp på ratten så tvärnitar bilen och ringer Mercedes assistans.

Så du är så ouppmärksam att du inte själv kan ta kontrollen de få gånger sådana fel sker….?

Du är själv som förare ALDRIG fråntagen ansvaret att hålla koll på vad som är gällande hastighet och anpassa din körning med det i beaktande. Så hur jäkla svårt är det för dig att efter lite övning se till att om bilens system skulle göra en miss så tar du över….?

Vanliga eller Adaptiva farthållare kan ju göra lite småhus de med, t ex plötsligt gasa på upp till tidigare inställd hastighet när det blir fritt, men att gällande hastighet då hunnit ändras till lägre (min bil ändrar inte inställd hastighet efter skyltar etc, bara jag väljer den) då är det för fan JAG som förare som ska vara vaken nog att hålla koll och kunna vara proaktiv och t ex deaktivera farthållaren när man ska t ex genom en rondell etc.

Men du väljer att skylla alla dina egna brister som förare på bilen… Att den vill försöka mörda dig eller cyklister genom att börja styra, då är det DITT ansvar som förare att känna din bil vara stadig nog på handen och bestämma vart bilen ska styra..
Citera
2026-08-26, 13:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Total personlig frihet får du söka annorstädes än i trafiken…

Så då menar du att pipljud för att folk skall använda bilbälte också är galet fel…?

Varför tror du man valt att sätta pipljud för vissa funktioner eller varningar etc…? Bara för att jävlas eller för att det är nåt som kan vara viktigt…?

Pipljud kan absolut fylla en funktion men de ska vara frivilliga. Som tur är så har man fortfarande valet att välja en äldre analog bil helt utan pipljud. Jag har nästan bara kört såna bilar eftersom jag gillar äldre bilar.

Vill man köra en ny robotbil med massa påtvingade funktioner får man göra det. Tyvärr går det åt det hållet att dessa bilar så småningom kommer att ta över marknaden helt men det tror jag kommer inträffa efter min död.
Citera
2026-08-26, 13:56
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Så du är så ouppmärksam att du inte själv kan ta kontrollen de få gånger sådana fel sker….?

Du är själv som förare ALDRIG fråntagen ansvaret att hålla koll på vad som är gällande hastighet och anpassa din körning med det i beaktande. Så hur jäkla svårt är det för dig att efter lite övning se till att om bilens system skulle göra en miss så tar du över….?

Vanliga eller Adaptiva farthållare kan ju göra lite småhus de med, t ex plötsligt gasa på upp till tidigare inställd hastighet när det blir fritt, men att gällande hastighet då hunnit ändras till lägre (min bil ändrar inte inställd hastighet efter skyltar etc, bara jag väljer den) då är det för fan JAG som förare som ska vara vaken nog att hålla koll och kunna vara proaktiv och t ex deaktivera farthållaren när man ska t ex genom en rondell etc.

Men du väljer att skylla alla dina egna brister som förare på bilen… Att den vill försöka mörda dig eller cyklister genom att börja styra, då är det DITT ansvar som förare att känna din bil vara stadig nog på handen och bestämma vart bilen ska styra..
Har jag betalat en stor summa pengar för en bil som EU har tvingat på en massa säkerhetssystem så ska det naturligtvis fungera. Inte hitta på egna hyss!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in