Citat:
Ursprungligen postat av
Latinlektorn
Ser fram emot att läsa om era fyllstyrningar.
Intelligenta personer förstår hur alkohol och andra droger påverkar, de negativa effekterna och hur man kompenserar för dessa samt hur man utnyttjar de positiva effekterna för att framföra ett fordon på bästa sätt. Bara lågpannor moraliserar över rattfylla. En redig fylla förhöjer bilkörningen.
Min första fyllestyrning gjordes bara ett par veckor efter 18-års dagen och det är väl också min enda fyllekörning där omdömet lämnade allt för mycket att önska. Det skedde under en fjällresa med polarna. Första kvällen gjordes en utflykt med bilen, fyllan var på topp och oj vad jag körde. Fyllan tillät mig att köra helt utan rädsla vilket jag utnyttjade fullt ut för att köra så fort det gick på den hala slingriga landsvägen. Skulle aldrig förr eller senare kunna ta hala kurvor i närheten så bra nykter då rädslan försvårar.
Efter några mils rallykörning där hastigheten nästan konstant var dubbelt så hög som den tillåtna byttes dock förare vilket skulle visa sig vara ett misstag. Polaren landade snart bilen på en åker och vi fick muta bonden med ett flak öl för att dra upp den. Det var min första och enda nöjeskörning på fyllan. Polaren har aldrig kört full sedan dess.
Bara ett par veckor senare tillbaka hemma i storstaden var jag fyllechaffis på väg hem från en fest. Jag var fullast av alla och plötsligt uppenbarade sig en fyllekontroll. En polis stod mitt i vägen och vinkade in samtliga bilar för blåskontroll.
Jag visste att jag var körd om jag åkte in i kontrollen så jag drog en rövare. Körde upp så nära jag kunde i arslet på bilen framför och när den svängde in i kontrollen så låtsades jag att jag inte ha sett kontrollen. Istället svängde jag ut i mötande körfält och tryckte gasen i botten. För ett ögonblick tog jag sikte mot poliskvinnan innan jag svängde undan och stannade mitt i vägen.
Den något skärrade polisen kom fram till passagerarsidan och gav mig en rejäl utskällning innan jag fick köra vidare utan att få blåsa eller ens visa körkort. Polaren i passagerarsätet höll andan till han blev blå för att inte avslöja alkohollukten.
Jag har gjort över 1000 fyllestyrningar sedan dess, aldrig varit nojig. Poliskontroller på fyllan har alltid varit det roligaste med fyllekörningar och jag har alltid klarat kontrollerna med bravur.
Nu börjar jag dock närma mig åldern när det kognitiva förfallet börjar och jag ser en stor risk i att inte förstå mina begränsningar så jag har helt slutat köra påverkad sedan några år tillbaka. Halva året lever jag dessutom ett helnyktert renlevnadsliv.