2026-07-07, 18:22
Medlem
HerrFittarsles avatar
Att köra på fyllan är enkelt och dessutom är man mer försiktig. Visst har man minnesluckor dagen efter så har det gått för långt men att köra full är enklare än att cykla full för det är en riktig utmaning 🤣🤣🤣🤣 som att cykla med armarna i kors
Ni som säger att ni aldrig har kört ens lite fulla ljuger, så trist kan ingen vara. Ni lever bara en gång
Citera
2026-07-07, 18:24
Medlem
PerniWhas avatar
Har hänt att man kört i fyllan och anser själv att det varit smidigare än när man var nykter.
Haft hyfsat tur och aldrig träffat på farbror blå på någon av mina resor och klurar nu om jag ska sluta med krökandet när jag får körkortet eller fortsätta i samma stil?
Citera
2026-07-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latinlektorn
Ser fram emot att läsa om era fyllstyrningar.
Intelligenta personer förstår hur alkohol och andra droger påverkar, de negativa effekterna och hur man kompenserar för dessa samt hur man utnyttjar de positiva effekterna för att framföra ett fordon på bästa sätt. Bara lågpannor moraliserar över rattfylla. En redig fylla förhöjer bilkörningen.

Min första fyllestyrning gjordes bara ett par veckor efter 18-års dagen och det är väl också min enda fyllekörning där omdömet lämnade allt för mycket att önska. Det skedde under en fjällresa med polarna. Första kvällen gjordes en utflykt med bilen, fyllan var på topp och oj vad jag körde. Fyllan tillät mig att köra helt utan rädsla vilket jag utnyttjade fullt ut för att köra så fort det gick på den hala slingriga landsvägen. Skulle aldrig förr eller senare kunna ta hala kurvor i närheten så bra nykter då rädslan försvårar.

Efter några mils rallykörning där hastigheten nästan konstant var dubbelt så hög som den tillåtna byttes dock förare vilket skulle visa sig vara ett misstag. Polaren landade snart bilen på en åker och vi fick muta bonden med ett flak öl för att dra upp den. Det var min första och enda nöjeskörning på fyllan. Polaren har aldrig kört full sedan dess.

Bara ett par veckor senare tillbaka hemma i storstaden var jag fyllechaffis på väg hem från en fest. Jag var fullast av alla och plötsligt uppenbarade sig en fyllekontroll. En polis stod mitt i vägen och vinkade in samtliga bilar för blåskontroll.

Jag visste att jag var körd om jag åkte in i kontrollen så jag drog en rövare. Körde upp så nära jag kunde i arslet på bilen framför och när den svängde in i kontrollen så låtsades jag att jag inte ha sett kontrollen. Istället svängde jag ut i mötande körfält och tryckte gasen i botten. För ett ögonblick tog jag sikte mot poliskvinnan innan jag svängde undan och stannade mitt i vägen.

Den något skärrade polisen kom fram till passagerarsidan och gav mig en rejäl utskällning innan jag fick köra vidare utan att få blåsa eller ens visa körkort. Polaren i passagerarsätet höll andan till han blev blå för att inte avslöja alkohollukten.

Jag har gjort över 1000 fyllestyrningar sedan dess, aldrig varit nojig. Poliskontroller på fyllan har alltid varit det roligaste med fyllekörningar och jag har alltid klarat kontrollerna med bravur.

Nu börjar jag dock närma mig åldern när det kognitiva förfallet börjar och jag ser en stor risk i att inte förstå mina begränsningar så jag har helt slutat köra påverkad sedan några år tillbaka. Halva året lever jag dessutom ett helnyktert renlevnadsliv.
Citera
2026-07-07, 22:53
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det borde vara alkotest med DNA mätare vid start på alla bilar.

DNA-mätare?
Citera
2026-07-07, 23:24
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFittarsle
Att köra på fyllan är enkelt och dessutom är man mer försiktig. Visst har man minnesluckor dagen efter så har det gått för långt men att köra full är enklare än att cykla full för det är en riktig utmaning 🤣🤣🤣🤣 som att cykla med armarna i kors
Ni som säger att ni aldrig har kört ens lite fulla ljuger, så trist kan ingen vara. Ni lever bara en gång

Passande namn till ditt inlägg!

Jag skiter i vad ni gör hemma - sup tills ni stupar, köp dödsknark eller vad ni vill men ge fan i att sätta er bakom ratten och riskera andras liv bara för att ni hatar era eget. Hoppas ni åker fast, idioter.
Citera
2026-07-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Lika oskyldigt som att köra båt på storfyllan på en sjö. Helt otroligt att det är straffbart.

Jag känner till en som blev dödad av en sjöfyllerist. Så tack och lov att det är straffbart!!!
Citera
2026-07-08, 07:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
DNA-mätare?
För att andra inte ska kunna blåsa i alkomätaren,
Citera
2026-07-08, 10:34
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latinlektorn
Det är ju väldigt tabu det här med att köra bil och mc när man är påverkad. Men nu är det så att många av oss gör det i alla fall, rebeller som vi är, så jag tänkte att varför inte diskutera det? Här på flashback bryr sig ingen och vi är alla anonyma.

Skriv gärna när, var, hur. så vi andra får lite roligt att läsa. -Men skriv för fan inget som riskerar att outa dig personligen.

Jag börjar:
Måndag kväll. Nästan slut på bira. Glasbanken stänger åtta och det kändes för jävla jobbigt att gå i 20 minuter. Tänkte först gå men sen vafan, har dessutom ny bil så det gör ju inget om jag ”tvingas” köra lite? 😀

Fint väder. Blev en mysig åktur. Inga poliser så långt ögat når. Körde som en gud.

Ser fram emot att läsa om era fyllstyrningar.

Jag vet inte hur många gånger jag kört onykter! Ännu fler gånger när jag varit aprak och knappt minns att jag kört dagen efter. Jag kommer speciellt ihåg en gång. Det hade varit en riktig dunderfest. En sådan där man pratar om i flera år efteråt. Spriten ville inte ta slut trots att vi alla gjorde vårt bästa. Fram mot morgonkvisten var det egentligen dags att sova men jag kände mig laddad och ville köra. Jag kände mig som en gud. Framför allt i kurvorna. När jag vaknade kom jag först inte ens ihåg att jag kört men när jag kom på det mindes jag den goa känslan. Det kändes som att jag slagit världsrekord eller något och var rätt exalterad så jag ville kontrollera saken. Döm av min förvåning när jag såg resultatställningen. Den tidiga morgonkörningen fanns inte ens med! Jag hittade dock reprisen och det var förskräckligt. Kurvtagningen var direkt usel. Jag hade snurrat vid inte mindre än 3 tillfällen och jag var långt ifrån något rekord. Fattar inte hur det kunde gå så dåligt. Det kändes ju så bra men var helt uppenbart fullständigt värdelöst. Jag kommer aldrig köra SEGA-rally på fyllan igen!
Citera
2026-07-08, 12:10
Medlem
Latinlektorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Intelligenta personer förstår hur alkohol och andra droger påverkar, de negativa effekterna och hur man kompenserar för dessa samt hur man utnyttjar de positiva effekterna för att framföra ett fordon på bästa sätt. Bara lågpannor moraliserar över rattfylla. En redig fylla förhöjer bilkörningen.

Det är faktiskt precis så det ligger till. Även fast notoriska white knights och tangentbordskrigare inte förstår det. Det är inte så att bara för man sätter sig i bilen lite packad och ämnar köra nånstans så har allt säkerhetstänk flugit ut genom fönstret.

Man vet att man är packad och vilka ev. brister man har, så dessa kompenserar man för genom att köra ännu mer defensivt.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGneggandeHest
Norrtälje.

Det var inte jag som körde, men jag och min arbetsledare hade suttit på en pizzeria med rättigheter efter jobbet. Det blev rätt blött, och på vägen mot något boende långt inne i skogen lyckades han köra rakt ut på en åker och smälla in i en rejäl sten.

Lite senare på natten fick jag agera spanare när han skulle smyga iväg med bilen från boendet (där alla låg sov) till en bilverkstad i Märsta. Jag stod och höll utkik och kunde inte låta bli att fnissa när han försökte smyga därifrån med bilens framända släpandes i gruset. Diskret var nog det sista man kan kalla det.

Men på något märkligt sätt tog han sig hela vägen fram och vi skyllde allting på ett vildsvin.

Kul läsning. Jag känner med dig hur du kände dig. Ha ha
Senast redigerad av Latinlektorn 2026-07-08 kl. 12:12.
Citera
2026-07-08, 12:20
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
För att andra inte ska kunna blåsa i alkomätaren,

I de fall förare har åkt fast för rattfylla kan de få köra bil ändå med särskilda villkor på körkortet.
Det betyder ett särskilt alkolås där utandningsluften förhindrar fusk (så det behövs alltså inga ”dna-mätare”) installeras i bilen.
Föraren måste själv bekosta detta lås, installation samt sköta både kalibrering samt regelbundna urin-blodprov och läkarintyg ska lämnas in korrekt var tredje månader under två års tid.
Därefter lyfter man detta villkor på körkortet och man får ta ur alkolåset för gott.

Kostsamt men bra.
Citera
2026-07-08, 12:21
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Är lite som de där trådarna där folk skryter om hur mycket pengar de tjänar. Här skryter man on hur bra det går att köra rattfull.

Man hör inget från de som dör varje år och inte heller nåt från dem som vållar. Är inte så jävla roligt.

Det är svårt att på ett tydligare sätt säga att man är helt jävla dum i huvudet, utan att säga att man är helt jävla dum i huvudet.

1. Världens största demokrati, kallat USA med 300 miljoner invånare har 0,8 i promillegräns. Att då säga att det skulle vara livsfarligt att köra med 0,2-0,8% är ju störtlöjligt. Sverige med 10M invånare vet bättre än USA med 300M?

2. 12,000 fyllekörningar sker varje dag. Eftersom det är så himla farligt så borde detta då orsaka 12,000 dödsfall per dag eller 4,3 miljoner döda per år. Men vänta nu - Endast 163 personer dör i Trafiken på ett år (2024) och av dessa är endast 60 som beror på Alkohol. Det är en person per vecka. Det betyder ju att av (7*12000=) 84000 fyllekörningar så resulterar 83999 INTE i något dödsfall. Det får ju bungyjump att framstå som världens farligaste aktivitet.
Citera
2026-07-08, 15:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
I de fall förare har åkt fast för rattfylla kan de få köra bil ändå med särskilda villkor på körkortet.
Det betyder ett särskilt alkolås där utandningsluften förhindrar fusk (så det behövs alltså inga ”dna-mätare”) installeras i bilen.
Föraren måste själv bekosta detta lås, installation samt sköta både kalibrering samt regelbundna urin-blodprov och läkarintyg ska lämnas in korrekt var tredje månader under två års tid.
Därefter lyfter man detta villkor på körkortet och man får ta ur alkolåset för gott.

Kostsamt men bra.
Det borde vara obligatoriskt på alla bilar oavsett om föreren åkt fast tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in