2026-07-08, 17:03
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det borde vara obligatoriskt på alla bilar oavsett om föreren åkt fast tidigare.

Sant men eftersom detta kostar runt 17-20000kr så får det isf läggas på i bilpriset eller fungera som någon slags subvention från staten?

Det lämnar även denna fråga obesvarad; hur göra med folk som kör påverkade av andra substanser (läkemedel, narkotika) vilka borde vara fler än rattfyllon samt de som är för gamla och gaggiga och de som kör med stor sömnbrist i kroppen?
Citera
2026-07-08, 17:08
Medlem
groovesnuss avatar
Sent 80-tal. Har ingen egen bil men fått låna flickvännens fasters bil över helgen. En Saab 99 automat. Ska upp till Chalmers för kalas från Redbergsplatsen och tar bilen för jag är lat.

Blir sedvanligt dyngrak. Vaknar hemma och där står bilen. Minns ingenting.
Citera
2026-07-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det borde vara obligatoriskt på alla bilar oavsett om föreren åkt fast tidigare.

Tekniken blir allt billigare och det dröjer nog inte många år innan detta är standard på alla bilar. Troligen blir alkomätaren sammankopplad med inbyggd GPS också, så att man måste blåsa när man korsar gränserna. Många länder har 0.0 som promillegtäns, andra har 0.8 och flertalet har 0.5.

Har själv varit över promillegränsen vid enstaka tillfällen men inget har hänt. Det allvarligaste tillbudet jag varit med om berodde på trötthet, något som polisen ännu inte har medel för att kunna beivra.
Bor där jag lagligt kan svepa två starköl och vara laglig i trafiken men friheten har ju statistiskt en kostnad: många fler svåra olyckor eftersom folk tycker att den tredje och fjärde ölen också kan slinka ned... Det blir sent på kvällen och trötthet i samverkan med alkohol orsakar olyckor.
De flesta kör bättre med 1-2 öl i kroppen, det är bevisat. Men redan vid 3-4 öl (0,6-0,8 promille) kör alla sämre. Den som inte är van vid alkohol ska inte köra bil med mer än en öl i kroppen, för allas vår säkerhet.
Sen är det väl så att ett alkolås tyvärr inte hindrar idioter, droger, stress och dåligt omdöme från att orsaka olyckor.
Citera
2026-07-08, 17:57
Medlem
Latinlektorns avatar
Tog mig en liten snurr nyss. Bl.a till glasbanken.

Tänker att denna tid är perfekt. Det är efter rushhour, men tillräckligt tidigt för att fyllon inte ska vara ute och vingla på vägarna. (Jag tänker som jag tror polisen tänker alltså) HA HA!

Trevlig biltur. Bra väder, lite skön musik och ingen polizei så långt ögat nådde.

https://imgur.com/a/QrxK8l3
Citera
2026-07-08, 18:08
Medlem
Tänk på att bilen kan förverkas om polisen tar dig.
Citera
2026-07-08, 18:26
Medlem
lucifersatans avatar
När jag var yngre körde jag bil full tror det var 2 gånger när jag skulle hem från fester. Eller full var jag nog inte, men tillräckligt för att bli av med körkort antar jag.
Jag körde moped stupfull. Jag kunde knappt gå, men köra moped gick bättre.
Körde dock bil bakfull som en gris många gånger, på nått sätt tyckte jag det var helt okej. Var ju inte på fyllan.

Skulle aldrig göra om det idag då jag blivit äldre och mindre riskbenägen. Jag tycker det är helt efterblivet. Man ska varken köra fordon full eller bakfull.
Citera
Igår, 02:07
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
1. Världens största demokrati, kallat USA med 300 miljoner invånare har 0,8 i promillegräns. Att då säga att det skulle vara livsfarligt att köra med 0,2-0,8% är ju störtlöjligt. Sverige med 10M invånare vet bättre än USA med 300M?

2. 12,000 fyllekörningar sker varje dag. Eftersom det är så himla farligt så borde detta då orsaka 12,000 dödsfall per dag eller 4,3 miljoner döda per år. Men vänta nu - Endast 163 personer dör i Trafiken på ett år (2024) och av dessa är endast 60 som beror på Alkohol. Det är en person per vecka. Det betyder ju att av (7*12000=) 84000 fyllekörningar så resulterar 83999 INTE i något dödsfall. Det får ju bungyjump att framstå som världens farligaste aktivitet.
Du begriper la att samma argument kan dras för att vi ska anamma exakt allting som USA gör? faller på sin egna dumhet. Vad har demokrati ens med saken att göra?

525 fyllekörningar sker varje dag (https://www.mhf.se/rattfyllerifakta). Inte 12000 som du skriver. Vet ej vart du får denna siffra ifrån. Vidare så resulterar inte varje rattfylla i dödsfall ditt jävla klappmongo. Om 163 dör varje år, av totalt 525*365 = 191625 så är vi på 0.085% chans att dö varje gång du kör rattfull. Något över 1000 körningar och du är sannolikt död. Antingen begriper du att det där är DÅLIGA ODDS eller så gör vi oss påminda om Darwins teorier och förstår att rattfylla är bara ett sätt av flera att dö på om man är lite dum i huvudet. Jaja.

(för att inte tala om att nu pratar vi endast om antalet omkomna, det finns förstås desto fler som skadar sig allvarligt)

Problemet är att man tar en 1/1000 risk att dö för att man inte vill bli blöt i regnet, eller inte orkar gå, eller vad fan det nu än handlar om. Lättja. Och en uns av att vara (riktigt jävla) lågbegåvad.
Citera
Igår, 03:30
Medlem
Pungsvings avatar
Skärpning.
Citera
Igår, 03:42
Medlem
semen.12s avatar
Min pappa dog 1995 där började jag återhämta mig

Jag skrev om att jag körde ett gäng till krogen och somnade vid ratten. När polisen väckte mig och sade här kan du inte stå mitt utanför blev det inlägget raderat?

Jag fick 30 dagars fängelse 1985
80% var Zigenare och 20% vita. Min pappa var besviken på mig.
Senast redigerad av semen.12 Igår kl. 03:56.
Citera
Igår, 03:53
Medlem
semen.12s avatar
Bestämmer man sig för att inte köra full går det

Redan 1983 lånade jag min farfars bil SAAB 93 och körde in i bergväg vägen svängde men inte jag.
Polisen ringde farfar född 1909. - Vi har hittat din bil nyckel körd rakt in i bergväg.
-Ring min son sade min farfar
Jag var inte enkel som barn
Citera
Igår, 04:10
Medlem
semen.12s avatar
1986 sköt jag en älg och senare två råddjur samma år

Att sitta på öppen anstalt efter rattfylla hjälper inte när man är ett barn.
Jag fick tillbaka körkortet 1986 och var 22år. Jag bodde inte på landet längre och både farfar och pappa var jävulst arga på mig. Jag miste aldrig mina klass ett vapen.

Jakt och fiske var deras liv. Ibland tänker jag att dom sket i vad jag hade gjort sveket var det värsta. Pinsamt med rättegång liten kommun?
Senast redigerad av semen.12 Igår kl. 04:16.
Citera
Igår, 04:38
Medlem
semen.12s avatar
Efter min pappas begravning 1995 talade jag med hans bästa vänner som prisade honom. Jag var 31 år då. Sluta allt du säger är fel pappa var stygg psykade mig och älskade aldrig mig.

Hans bästa vän sade sade du har varit en fruktansvärd son och din farfar grät för att du var så jobbig och svek gården och flyttade till stan.

-Du kan dra åt helvete sa jag åt han för 31 år sedan, nästan alla vuxna från den tiden är döda i dag.

Facit i hand jag lever än efter alla fruar barn och ny fru igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in