Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Vi är väldigt få som behöver hantera en bil i en krissituation, så du kan välja att blunda för sanningen och fortsätta att göra som du alltid gjort. Det går ju bra, beroende på att det inte har hänt något. Men om du sväljer ditt uppblåsta ego så ökar du oddsen för en lycklig utgång om det sämsta händer. Både för dig själv, men också för andra. Just det att vi är flera i trafiken gör att jag har väldigt svårt för hur korkade vissa är i sina resonemang. Trafiken är inte din arena, den är vår gemensamma.
Bäste Carl P…
Det förefaller som att du inte förstod vad jag skrev, eller inte vill förstå….
Tror du på allvar att jag inte vet att det finns fler i trafiken än mig….?
Exakt var har jag blunda för någon sanning…? Citera, förklara…
Du gör egenhändiga och gravt felaktiga tolkningar av det jag skrivit.
Hur gör du själv…? Byter du alla däcken varje år….. eller varje säsong…? Varför inte? Nya däck är ju bättre och säkrare än däck som slitits ett par-tre mm….
Jag är en mycket erfaren förare med alla behörigheter och har kört det mesta på alla möjliga underlag, kämpat i Stockholmsrusningen med personbil och tung lastbil, kört på isbana med ett gäng olika bilar, kört på racerbana med ett gäng olika bilar, kört på autobahn etc etc etc. Jag KAN hantera fordon på princip alla underlag och situationer, och har även några rena paniksituationer i bagaget som jag överlevde. Allt detta med bästa däcken fram….
Nu verkar alla tro att när man säger bästa däcken fram så är det ”nya” däck och de som hamnar bak är knappt lagliga. Så har jag ALDRIG gjort. Men det är ingen katastrof att sätta bästa däcken fram om det handlar om några ynka mm, för efter en tids körning så har de slitits ikapp de bakre.
Sätter man de bästa bak, med någon enstaka mm mer i mönster och de sämre fram. Så kommer det att bli än mer ojämnt slitage vilket inte alls är bra det heller.
Det finns bilar som är påtagligt understyrda och då blir de mer stabila med de bättre däcken fram, t ex.
Skulle det vara så kritiskt med bästa däcken alltid bak, oavsett vad, så skulle detta vara lagstadgat med rejäl smäll på fingrarna om man kontrolleras, men det är det inte…
Men du menar väl att man ska köra år ut och år in med halvdana framdäck och riskera att köra fast etc, för att det ev kanske möjligen skulle kunna bli en krissituation dör möjligen ev bättre bak kanske skulle bidra med nåt avgörande positivt…
Notera nu, att jag inte säger emot fysikens lagar, jag vet varför mer grepp bak kan ha en självstabiliserande inverkan vid vissa situationer. Men bilkörning har extremt många fler saker som är viktiga hela tiden, medan extrema paniksituationer kanske aldrig sker.
Jag väljer också att själv rekommendera att sätta bästa bak, i synnerhet till bilägare som är mindre bevandrade i bilkörning. Det är tryggast och enklast för dem. Mer erfarna förare kan om de vill, göra som jag. Bästa bak med förnuft och med full medvetenhet om hur det påverkar aktuell bils uppförande i olika situationer, både positivt och negativt.