2026-07-06, 18:55
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Lovar dig med allt jag äger och har att så är fallet. Kan inte ett skit om bilar och kollar alltid med flera verkstäder innan jag tar ett beslut. Finns INGEN anledning för mig att ljuga. Där emot kommer jag prata med verkstaden som gjorde jobbet och fråga varför igen. Kan återkomma
Ge dom länken. 100% ofattbart att tre verkstäder ger dig det efterblivna rådet. ALLA som kan något om biler vet att bästa däcken alltid ska sitta bak.
Citera
2026-07-06, 20:32
Medlem
PerniWhas avatar
Skulle köpt 2 nya och satt dom bak och fortsatt nöta på de gamla fram.
Jag gjorde så under många år och det var smidigt.
Citera
2026-07-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Du är rätt korkad https://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc

Nej, jag är förnuftig och erfaren, och tjejerna på de blindas förening säger att jag t o m är snygg…

Men, skämt å sido…
Jag har inte klickat på din länk, jag behöver inte. Jag har aldrig i dessa eviga var-ska-bästa-däcken-sitta-trådar sagt nåt alls emot fysikens lagar utan håller helt med i det som visas i din länk, för den visar väl högst sannolikt vad som kan hända om man sätter bästa däcken fram och sladd provoceras fram….? Gissar jag rätt….?

Som sagt, fysikens lagar gäller. Men nu är ta mig fan inte verkliga livet med våra bilar enbart svart eller vitt, för då skulle folk behöva stå och byta däck mellan fram/bak mest hela förbannade tiden. Men det gör vi ju inte, och de allra allra flesta av oss överlever ett helt billiv, fast vi alla säkerligen kört många mil med mindre mönster bak än fram….

Jag personligen har alltid valt bästa däcken fram, och jag lever än trots flera hundra tusen mil på vägarna i många olika fordon, i alla situationer och väglag. Märklig va…?

Jag VET hur det kan påverka stabiliteten vid ev halka etc, jag kan hantera det, även med mindre mönsterdjup bak än fram.
Citera
2026-07-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
För optimal bromsförmåga = bilen ska gå rakt fram och inte vända runt på våt vägbana, ska de däck med mest mönster placeras bak - av säkerhetsskäl!

Korrekt, men…..
Citera
2026-07-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
FEL fel fel fel - ALLTID däcken med mest mönster bak - oavsett vilken axel som driver!
Bromsförmågan kan bli katastrofal på våt vägbana med sämsta däcken bak = bilen kan vända om!

Fast vardagen med våra bilar är inte bara svart eller vit…. Så jag ser det som en bra grundregel, men beroende på andra faktorer så bör det grunnas på från fall till fall. Sämsta däcken är ju liksom inte alltid dåliga. Och hur stor skillnad i slitage, mönsterdjup, på däcken ska vara avgörande för om de kan placeras fram eller bak? Handlar det om meter, centimeter, millimetrar, millimeter…? Eller tiondelar…? Och hur blir det om bilen har ganska stor skillnad på slitage fram och bak….? Och om bilen från början är t ex uttalat understyrd, eller överstyrd…? Om den är mer stabil i baken eller mer instabil….

Om man ska vara så extremt kinkig med bästa fram eller bak, så kanske det ska vara dödsstraff på att ha olika däcktryck än vad tillverkaren rekommenderar…? För det kan ju påverka hur bilen uppför sig vid t ex en paniksituation. Men ändra däcktryck för att spara soppa, det är det inte många som protesterar mot, eller då tänker på hur det kan påverka bilens stabilitet i olika situationer.
Citera
2026-07-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Byt framdäcken och låt bakdäcken sitta kvar så har alla fyra slitit ner sig jämt till nästa gång och då byter du alla fyra.

Det här med om nya däcken ska sitta fram eller bak spelar ingen roll, du kommer ändå inte märka nån skillnad.

Det kan faktiskt spela roll och märkas skillnad vid en paniksituation, t ex plötslig hård inbromsning på underlag med bristfällig friktion, eller vid våt vägbana om vattenplaning sker
Citera
2026-07-06, 20:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Behåll de 2 som har tillräckligt mönster och byt de andra 2.

Är man desutom smart växlar man plats på hjulen under livslängden så är dom slut samtdigt
Citera
2026-07-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0R
Du kan avfärda större delen av råden du fått hittills då ingen av dem har någon egentlig anledning till varför du ska sätta det nya däckparet bak eller fram, de är totala idioter och jag pissar på dem.

Du har en framhjulsdriven bil, det innebär att dina framdäck slits betydligt hårdare än bakdäcken som bara rullar med när du kör.

Om du skulle sätta bra däck bak och dåliga fram på en framhjulsdriven bil så kommer du få risk för understyrning vid sladd och vice versa; en bakhjulsdriven bil med fina framdäck och kass bak kommer ha risk för överstyrning istället.

Det här är liksom inte ens något att argumentera, det är inget man kan tycka olika om, på en framhjulsdriven bil så sätter du det bättre däckparet fram.

Du har redan fått svar om detta, men du behöver inte göra en ny hjulinställning oavsett vilket däckpar du byter såvida du inte byter däcken för att de är snedslitna.

Jag sätter i princip alltid bästa däcken fram.

Men, faktum är att det ska vara bästa däcken bak om man strikt ska hålla sig till fysikens lagar ang hur bilens stabilitet påverkas i olika situationer.

Faktum är att på en FWD är det enligt fysikens lagar mer säkert med sämre däck fram än bak. Detta för att understrykning är säkrare än överstyrning. Och understryrning har en tendens att tidigare varsla föraren och det gör att det är större chans att föraren håller lägre hastighet, vilket är bra.
Plus det att om man skulle råka ut för halka och man inte kan klara att hålla bilen på vägen i en kurva så är det större chans att bilen med uttalad understryrning går av vägen med nosen först, där deformationszonerna är bäst, än med sidan eller baken först som är vanligare med uttalad överstyrning.
Citera
2026-07-06, 22:39
Medlem
R0Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag sätter i princip alltid bästa däcken fram.

Men, faktum är att det ska vara bästa däcken bak om man strikt ska hålla sig till fysikens lagar ang hur bilens stabilitet påverkas i olika situationer.

Faktum är att på en FWD är det enligt fysikens lagar mer säkert med sämre däck fram än bak. Detta för att understrykning är säkrare än överstyrning. Och understryrning har en tendens att tidigare varsla föraren och det gör att det är större chans att föraren håller lägre hastighet, vilket är bra.
Plus det att om man skulle råka ut för halka och man inte kan klara att hålla bilen på vägen i en kurva så är det större chans att bilen med uttalad understryrning går av vägen med nosen först, där deformationszonerna är bäst, än med sidan eller baken först som är vanligare med uttalad överstyrning.

Du har helt fel tyvärr. En överstyrning är mycket enkel att parera, understyrning däremot är utom egen kontroll. En förutsättning är ju dock att föraren faktiskt kan köra bil.
Citera
2026-07-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0R
Du har helt fel tyvärr. En överstyrning är mycket enkel att parera, understyrning däremot är utom egen kontroll. En förutsättning är ju dock att föraren faktiskt kan köra bil.

Läs igen vad jag skrev, för det är uppenbart att du inte förstått det än….

FWD är grundläggande säkrare än RWD, just för att det är mer uttalat understyrt. Det handlar inte om vad som är roligare utan vad som är säkrare.

Om du inte kan parera en understryrning, så kan du ju inte själv köra bil, i synnerhet när du hävdar att understryrning är utan egen kontroll…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-06 kl. 22:50.
Citera
2026-07-07, 10:05
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, jag är förnuftig och erfaren, och tjejerna på de blindas förening säger att jag t o m är snygg…

Men, skämt å sido…
Jag har inte klickat på din länk, jag behöver inte. Jag har aldrig i dessa eviga var-ska-bästa-däcken-sitta-trådar sagt nåt alls emot fysikens lagar utan håller helt med i det som visas i din länk, för den visar väl högst sannolikt vad som kan hända om man sätter bästa däcken fram och sladd provoceras fram….? Gissar jag rätt….?

Som sagt, fysikens lagar gäller. Men nu är ta mig fan inte verkliga livet med våra bilar enbart svart eller vitt, för då skulle folk behöva stå och byta däck mellan fram/bak mest hela förbannade tiden. Men det gör vi ju inte, och de allra allra flesta av oss överlever ett helt billiv, fast vi alla säkerligen kört många mil med mindre mönster bak än fram….

Jag personligen har alltid valt bästa däcken fram, och jag lever än trots flera hundra tusen mil på vägarna i många olika fordon, i alla situationer och väglag. Märklig va…?

Jag VET hur det kan påverka stabiliteten vid ev halka etc, jag kan hantera det, även med mindre mönsterdjup bak än fram.
Vi är väldigt få som behöver hantera en bil i en krissituation, så du kan välja att blunda för sanningen och fortsätta att göra som du alltid gjort. Det går ju bra, beroende på att det inte har hänt något. Men om du sväljer ditt uppblåsta ego så ökar du oddsen för en lycklig utgång om det sämsta händer. Både för dig själv, men också för andra. Just det att vi är flera i trafiken gör att jag har väldigt svårt för hur korkade vissa är i sina resonemang. Trafiken är inte din arena, den är vår gemensamma.
Citera
2026-07-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Vi är väldigt få som behöver hantera en bil i en krissituation, så du kan välja att blunda för sanningen och fortsätta att göra som du alltid gjort. Det går ju bra, beroende på att det inte har hänt något. Men om du sväljer ditt uppblåsta ego så ökar du oddsen för en lycklig utgång om det sämsta händer. Både för dig själv, men också för andra. Just det att vi är flera i trafiken gör att jag har väldigt svårt för hur korkade vissa är i sina resonemang. Trafiken är inte din arena, den är vår gemensamma.

Bäste Carl P…

Det förefaller som att du inte förstod vad jag skrev, eller inte vill förstå….

Tror du på allvar att jag inte vet att det finns fler i trafiken än mig….?

Exakt var har jag blunda för någon sanning…? Citera, förklara…

Du gör egenhändiga och gravt felaktiga tolkningar av det jag skrivit.

Hur gör du själv…? Byter du alla däcken varje år….. eller varje säsong…? Varför inte? Nya däck är ju bättre och säkrare än däck som slitits ett par-tre mm….

Jag är en mycket erfaren förare med alla behörigheter och har kört det mesta på alla möjliga underlag, kämpat i Stockholmsrusningen med personbil och tung lastbil, kört på isbana med ett gäng olika bilar, kört på racerbana med ett gäng olika bilar, kört på autobahn etc etc etc. Jag KAN hantera fordon på princip alla underlag och situationer, och har även några rena paniksituationer i bagaget som jag överlevde. Allt detta med bästa däcken fram….

Nu verkar alla tro att när man säger bästa däcken fram så är det ”nya” däck och de som hamnar bak är knappt lagliga. Så har jag ALDRIG gjort. Men det är ingen katastrof att sätta bästa däcken fram om det handlar om några ynka mm, för efter en tids körning så har de slitits ikapp de bakre.
Sätter man de bästa bak, med någon enstaka mm mer i mönster och de sämre fram. Så kommer det att bli än mer ojämnt slitage vilket inte alls är bra det heller.

Det finns bilar som är påtagligt understyrda och då blir de mer stabila med de bättre däcken fram, t ex.

Skulle det vara så kritiskt med bästa däcken alltid bak, oavsett vad, så skulle detta vara lagstadgat med rejäl smäll på fingrarna om man kontrolleras, men det är det inte…

Men du menar väl att man ska köra år ut och år in med halvdana framdäck och riskera att köra fast etc, för att det ev kanske möjligen skulle kunna bli en krissituation dör möjligen ev bättre bak kanske skulle bidra med nåt avgörande positivt…

Notera nu, att jag inte säger emot fysikens lagar, jag vet varför mer grepp bak kan ha en självstabiliserande inverkan vid vissa situationer. Men bilkörning har extremt många fler saker som är viktiga hela tiden, medan extrema paniksituationer kanske aldrig sker.

Jag väljer också att själv rekommendera att sätta bästa bak, i synnerhet till bilägare som är mindre bevandrade i bilkörning. Det är tryggast och enklast för dem. Mer erfarna förare kan om de vill, göra som jag. Bästa bak med förnuft och med full medvetenhet om hur det påverkar aktuell bils uppförande i olika situationer, både positivt och negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in