2026-07-06, 07:28
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Varför då?

Så här säger expertisen,

” De bästa däcken bör du alltid placera bak. Detta gäller oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Anledningen är att bättre däck på bakaxeln bidrar till ökad stabilitet och minskar risken för sladd i kritiska situationer. Även om bra däck på framaxeln bidrar till bättre styrning och bromsförmåga så är det de bakre däcken som är avgörande för bilens övergripande väghållning.”
Citera
2026-07-06, 07:39
Medlem
Jaha…. En tråd om däck…. Och givetvis så blir det kaos i tänkandet direkt, och få eller ingen kan tänka längre än ”nya däcken BAK, ALLTID”…..

Då svarar jag, det beror på…..

Det finns liksom lite mer som kan vara avgörande i saken, och därför så är det bättre att säga ”nya däck BÖR sättas bak”

Personligen sätter jag i princip alltid bästa däcken fram, har gjort så i snart 50 år och hundratusentals mil, och tro det eller ej, jag lever och inget allvarligt har hänt p g a mitt val med bästa däcken bak.

Men, den grundläggande tanken, ja i princip fysiken lagar, stöder verkligen ”bästa bak” men igen, det beror på….
Men det verkar som sagt ingen fatta…

Nu kommer såklart flera i denna tråd att hoppa på mig, och har säkert glömt att vi haft samma diskussion flera gånger förut där jag ingående förklara varför det kan vara dumt att bara mässa ”bästa bak” utan att tänka till lite mer runt det hela.
Citera
2026-07-06, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
En annan i tråden som svarat mig säger tvärt om. Så frågan verkar extremt kluven
Nä, mitt är det som är det rätta.
Fundera lite, det är mest logiskt att ha bäst våtgrepp bak.

Om du har bäst mönster fram så märker du ju inte om du fått vattenplaning bak, du luras att allt är OK, kanske höjer farten till och med, när du sen kommer i en kurva sladdar bilen plötsligt runt.

Om du tvärtom, har bäst mönster bak, då kommer du få vattenplaning fram först, men detta kommer du direkt att märka, du hinner då sänka farten, förhoppningsvis.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-06 kl. 07:46.
Citera
2026-07-06, 08:19
Medlem
israelisinnocents avatar
En verkstad som vill byta alla fyra försöker lura dig, om det inte är annat än 2wd
Köp däck online, ibland kan man välja till bytesverkstad i köpet
Köp mellanklass märken så kan du byta oftare för samma peng
Glöm inte efterdra DÄCKSPIKARNA

Mät själv absolut minst 2,5mm på sommardäck och 3,5 mm på vinterdäck
Högerdäcken slits aningen mer pga grus

Och så inga torrsprickor i mönstret eller på sidorna och max 6-7 säsonger

Eftersom framhjulen på fwd slits snabbare passar det att sätta NYA däck bak
Och så däcktryck var tredje tank, gärna lite extra, står det 2,3 i dörren ha i 2,6 om du inte träffar varje vägskada

Finns det verkligen mekar som byter däck utan att balansera? Är det inte samma maskin till det?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-06 kl. 08:32.
Citera
2026-07-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det jag menar är att när man byter, så byter man väl alla på samma gång?

Rätt onödigt om två bara är halvslitna. Angående åldern så om det inte är 10-15 år i skillnad har det ingen betydelse.

Jag hade satt de nya fram så att vid nästa byte blir det lagom att byta alla 4.
Citera
2026-07-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, mitt är det som är det rätta.
Fundera lite, det är mest logiskt att ha bäst våtgrepp bak.

Om du har bäst mönster fram så märker du ju inte om du fått vattenplaning bak, du luras att allt är OK, kanske höjer farten till och med, när du sen kommer i en kurva sladdar bilen plötsligt runt.

Om du tvärtom, har bäst mönster bak, då kommer du få vattenplaning fram först, men detta kommer du direkt att märka, du hinner då sänka farten, förhoppningsvis.

Å andra sidan trycker framdäcken undan rätt mycket vatten, att framdäcken har grepp men bakdäck som kommer på samma ställe 0,1 sekunder senare skulle börja plana är osannolikt. Kanske om man kör på slicka bak.

Får man vattenplaning har man missbedömt vägunderlget ifrån början oavsett.
Citera
2026-07-06, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Å andra sidan trycker framdäcken undan rätt mycket vatten, att framdäcken har grepp men bakdäck som kommer på samma ställe 0,1 sekunder senare skulle börja plana är osannolikt. Kanske om man kör på slicka bak.

Får man vattenplaning har man missbedömt vägunderlget ifrån början oavsett.
Jo, att man då har felbedömt läget, där har du väl rätt i och försig.

Men vet inte om jag håller med i din teori om att det skulle vara osannolikt med att få vattenplaning bak.
Däckhandlarna har sagt så här till mig när de skiftat hjulen iaf, och det är logiskt.
Jag håller mig till bästa mönstret bak i fortsättningen också...
Citera
2026-07-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjenare
har en peugeot 508 sw hybrid där 2 däck börjar bli slitna, det är nog sista sommaren för dessa, medan dom 2 bak har tillräckligt bra mönster på dem. Det jag undrar är om man bör byta alla 4 eller räcker det att byta 2 och sätta dom nya bak. Och om man gör så måste man göra ny hjulinställning eller räcker det med balansering osv. mvh

Vilken briljant idé.
Snåla på en av de absolut viktigaste säkerhetsaspekterna kring din bil.
Köp fyra hyfsade däck på blocket eller nått?!
Folk är fan pantade.
Citera
2026-07-06, 10:24
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Det är väl på drivhjulen som man ska sätta dom nya däcken?
Nä bak sätter man bästa däcken och det handlar om säkerhet. Var din drivning sitter säger inget om var däcken ska sitta.

Snälla lämna tråden du är pinsam
Citera
2026-07-06, 11:35
Medlem
IceEyess avatar
Behåll de 2 som har tillräckligt mönster och byt de andra 2.
Citera
2026-07-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jo, att man då har felbedömt läget, där har du väl rätt i och försig.

Men vet inte om jag håller med i din teori om att det skulle vara osannolikt med att få vattenplaning bak.
Däckhandlarna har sagt så här till mig när de skiftat hjulen iaf, och det är logiskt.
Jag håller mig till bästa mönstret bak i fortsättningen också...

Däckhandlarna ger det råd som gör att de får sälja mest däck.

Men det är ingen absolut sanning vilket som är bäst, i vissa situationer är det bättre med de bra däcken fram, i andra att de sitter där bak.

Vid 99% har det ingen betydelse alls.

Jag skiftar så att de tar slut ungefär samtidigt, förutom på bilen som har bredare bakdäck. Just nu är de bästa däcken fram, sen när bakdäcken byts blir det de som är bäst ett tag.
Citera
2026-07-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Vilken briljant idé.
Snåla på en av de absolut viktigaste säkerhetsaspekterna kring din bil.
Köp fyra hyfsade däck på blocket eller nått?!
Folk är fan pantade.

Varför ska man byta däck som har halva livslängden kvar? Ekonomiskt vansinne och ingen säkerhetsrisk heller.

Varför är det bättre att köpa 4 begagnade däck än att behålla två begagnade och köpa 2 nya?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in