Citat:
Instämmer naturligtvis heeeelt i doktorns alltid lika kloka inlägg.
Jaha…. En tråd om däck…. Och givetvis så blir det kaos i tänkandet direkt, och få eller ingen kan tänka längre än ”nya däcken BAK, ALLTID”…..
Då svarar jag, det beror på…..
Det finns liksom lite mer som kan vara avgörande i saken, och därför så är det bättre att säga ”nya däck BÖR sättas bak”
Personligen sätter jag i princip alltid bästa däcken fram, har gjort så i snart 50 år och hundratusentals mil, och tro det eller ej, jag lever och inget allvarligt har hänt p g a mitt val med bästa däcken bak.
Men, den grundläggande tanken, ja i princip fysiken lagar, stöder verkligen ”bästa bak” men igen, det beror på….
Men det verkar som sagt ingen fatta…
Nu kommer såklart flera i denna tråd att hoppa på mig, och har säkert glömt att vi haft samma diskussion flera gånger förut där jag ingående förklara varför det kan vara dumt att bara mässa ”bästa bak” utan att tänka till lite mer runt det hela.
Då svarar jag, det beror på…..
Det finns liksom lite mer som kan vara avgörande i saken, och därför så är det bättre att säga ”nya däck BÖR sättas bak”
Personligen sätter jag i princip alltid bästa däcken fram, har gjort så i snart 50 år och hundratusentals mil, och tro det eller ej, jag lever och inget allvarligt har hänt p g a mitt val med bästa däcken bak.
Men, den grundläggande tanken, ja i princip fysiken lagar, stöder verkligen ”bästa bak” men igen, det beror på….
Men det verkar som sagt ingen fatta…
Nu kommer såklart flera i denna tråd att hoppa på mig, och har säkert glömt att vi haft samma diskussion flera gånger förut där jag ingående förklara varför det kan vara dumt att bara mässa ”bästa bak” utan att tänka till lite mer runt det hela.
Vill bara vidimera genom följande anekdot:
Köpte en något begagnad MGA 1600 MkII.
Bilen hade, vid inköpet, 48 ekrars fälgar med stålfälgbana och Dunlopp diagonaldäck.
Jag skickade efter 4 st Borrani hjul med 72 ekrar och smidd fälgbana av aluminium.
På fälgarna monterades Pirelli Cinturato textilradialdäck.
Så fick jag punka på vänster bak och monterade det slitna reservdäcket med diagonaldäck.
En utmanare dök upp - en Austin Healey 3000.
Naturligtvis hängde jag på!
I första högerkurvan blev det en "rundpallare" 180 grader.
Detta tillbud vill jag heeeelt tillskriva det dåliga däcket på vänster bak.
Ett dåligt däck placerat på sämsta tänkbara ställe - bak - kan få katastrofala följder.
Hur kan det då inte gå med BÅDA bakdäcken dåliga?