2026-07-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha…. En tråd om däck…. Och givetvis så blir det kaos i tänkandet direkt, och få eller ingen kan tänka längre än ”nya däcken BAK, ALLTID”…..

Då svarar jag, det beror på…..

Det finns liksom lite mer som kan vara avgörande i saken, och därför så är det bättre att säga ”nya däck BÖR sättas bak”

Personligen sätter jag i princip alltid bästa däcken fram, har gjort så i snart 50 år och hundratusentals mil, och tro det eller ej, jag lever och inget allvarligt har hänt p g a mitt val med bästa däcken bak.

Men, den grundläggande tanken, ja i princip fysiken lagar, stöder verkligen ”bästa bak” men igen, det beror på….
Men det verkar som sagt ingen fatta…

Nu kommer såklart flera i denna tråd att hoppa på mig, och har säkert glömt att vi haft samma diskussion flera gånger förut där jag ingående förklara varför det kan vara dumt att bara mässa ”bästa bak” utan att tänka till lite mer runt det hela.
Instämmer naturligtvis heeeelt i doktorns alltid lika kloka inlägg.
Vill bara vidimera genom följande anekdot:
Köpte en något begagnad MGA 1600 MkII.
Bilen hade, vid inköpet, 48 ekrars fälgar med stålfälgbana och Dunlopp diagonaldäck.
Jag skickade efter 4 st Borrani hjul med 72 ekrar och smidd fälgbana av aluminium.
På fälgarna monterades Pirelli Cinturato textilradialdäck.

Så fick jag punka på vänster bak och monterade det slitna reservdäcket med diagonaldäck.

En utmanare dök upp - en Austin Healey 3000.
Naturligtvis hängde jag på!
I första högerkurvan blev det en "rundpallare" 180 grader.
Detta tillbud vill jag heeeelt tillskriva det dåliga däcket på vänster bak.

Ett dåligt däck placerat på sämsta tänkbara ställe - bak - kan få katastrofala följder.

Hur kan det då inte gå med BÅDA bakdäcken dåliga?
Citera
2026-07-06, 16:32
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjenare
har en peugeot 508 sw hybrid där 2 däck börjar bli slitna, det är nog sista sommaren för dessa, medan dom 2 bak har tillräckligt bra mönster på dem. Det jag undrar är om man bör byta alla 4 eller räcker det att byta 2 och sätta dom nya bak. Och om man gör så måste man göra ny hjulinställning eller räcker det med balansering osv. mvh
Byt framdäcken och låt bakdäcken sitta kvar så har alla fyra slitit ner sig jämt till nästa gång och då byter du alla fyra.

Det här med om nya däcken ska sitta fram eller bak spelar ingen roll, du kommer ändå inte märka nån skillnad.
Citera
2026-07-06, 16:48
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag kan inte detta så har frågat följande verkstäder: en auktoriserad Volvo, Mekonomen, OKQ8.

Så hur gör det mig korkad?

Jävla horunge. 99% av alla här säger bak och ändå är du osäker. Sätt hjulen hur fan du vill. Du kör säkert med Kina däck så det spelar nog ingen roll ändå.
Citera
2026-07-06, 17:05
Medlem
Citat:
Tjenare
har en peugeot 508 sw hybrid där 2 däck börjar bli slitna, det är nog sista sommaren för dessa, medan dom 2 bak har tillräckligt bra mönster på dem. Det jag undrar är om man bör byta alla 4 eller räcker det att byta 2 och sätta dom nya bak. Och om man gör så måste man göra ny hjulinställning eller räcker det med balansering osv. mvh

För helvete byt bara 2 - är de 2 andra inte slitna så är de ju inte det, ett jävla slöseri att byta bra däck - gör folk det?! Jag hade köpt 2 o satt de nya fram så att man inte behöver hålla på och jobba sig med att skifta backdäcken också. Bästa däcken skall ju normalt sitta bak - men det följer jag absolut inte slaviskt, det beror på hur slitna däcken är o om jag kan få ut en säsong till av dem genom att sätta dem bak (de slits ju mycket mindre där) - bor i en backig stad o då hamnar de bästa däcken fram (vinterdäck alltså) så att jag inte riskera bli stående i någon isig backe. För en månad sedan bytte jag t.o.m bara ett däck! Men det var för att kärringen råkade få punka - men inte fan bytte jag det andra däcket på samma axel också - även om däckfirman försökte få mig till det.
Citera
2026-07-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
FEL fel fel fel - ALLTID däcken med mest mönster bak - oavsett vilken axel som driver!
Bromsförmågan kan bli katastrofal på våt vägbana med sämsta däcken bak = bilen kan vända om!
Den ska ju främst stanna och styra vilket är primärt. Valet att sätta bästa däck bak bygger på att inte köra fortare än de sämsta däcken. Men sitter de sämsta fram blir det inte så fort vid sämre väder, de tar även snabbt slut. Jag har kört yrkesmässigt i drygt 15 år och hela tiden med framhjulsdriven bil. Har aldrig haft några problem med väghållning av att göra som jag gör. Sen kör jag inte med dåliga däck men några är alltid sämre än de andra på en framhjulsdriven bil.
Citera
2026-07-06, 17:46
Medlem
R0Rs avatar
Citat:
Tjenare

Du kan avfärda större delen av råden du fått hittills då ingen av dem har någon egentlig anledning till varför du ska sätta det nya däckparet bak eller fram, de är totala idioter och jag pissar på dem.

Du har en framhjulsdriven bil, det innebär att dina framdäck slits betydligt hårdare än bakdäcken som bara rullar med när du kör.

Om du skulle sätta bra däck bak och dåliga fram på en framhjulsdriven bil så kommer du få risk för understyrning vid sladd och vice versa; en bakhjulsdriven bil med fina framdäck och kass bak kommer ha risk för överstyrning istället.

Det här är liksom inte ens något att argumentera, det är inget man kan tycka olika om, på en framhjulsdriven bil så sätter du det bättre däckparet fram.

Du har redan fått svar om detta, men du behöver inte göra en ny hjulinställning oavsett vilket däckpar du byter såvida du inte byter däcken för att de är snedslitna.
Citera
2026-07-06, 17:53
Medlem
R0Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Det bästa paret ska vara bak oavsett drivning.
Hur kom du fram till det, ditt geni?
Citera
2026-07-06, 18:11
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Att du frågar tre verkstäder. Seriöst, tror du att någon tror att du gjort det? Du kan inget och borde ha nöjt dig med det första svaret, som för övrigt var fel. Kolla den här https://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc

Helt sinnesjuk sak att ljuga om från min sida.
Så vet inte vad jag ska svara dig
Citera
2026-07-06, 18:12
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Jävla horunge. 99% av alla här säger bak och ändå är du osäker. Sätt hjulen hur fan du vill. Du kör säkert med Kina däck så det spelar nog ingen roll ändå.

Jag är inte osäker längre. Jag säg bara att det är märkligt.

Finns det inte mer saker som kan spela in?

Att kalla någon horunge över en sådan här grej är riiiiktigt svagt.
Citera
2026-07-06, 18:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0R
Hur kom du fram till det, ditt geni?
Hur många länkar vill snillet ha? https://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Helt sinnesjuk sak att ljuga om från min sida.
Så vet inte vad jag ska svara dig
Ja, du kan väl bara skita i att sprida dynga i tråden. Du har självklart inte gått till tre välrenommerade verkstäder och fått samma efterblivna och felaktiga svar på samtliga.
Citera
2026-07-06, 18:47
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ja, du kan väl bara skita i att sprida dynga i tråden. Du har självklart inte gått till tre välrenommerade verkstäder och fått samma efterblivna och felaktiga svar på samtliga.

Lovar dig med allt jag äger och har att så är fallet. Kan inte ett skit om bilar och kollar alltid med flera verkstäder innan jag tar ett beslut. Finns INGEN anledning för mig att ljuga. Där emot kommer jag prata med verkstaden som gjorde jobbet och fråga varför igen. Kan återkomma
Citera
2026-07-06, 18:50
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Tjenare

Byt 2 däck är mitt råd. Jag hade satt de nya fram för att låta de bak leva ett tag till.
Bästa däcken bak gäller främst vinterdäck skulle jag vilja påstå.
Vid liten skillnad på mönsterdjup på vinterdäck, bästa fram då de både styr och driver bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in