2026-07-07, 11:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Jag är en mycket erfaren förare med alla behörigheter och har kört det mesta på alla möjliga underlag, kämpat i Stockholmsrusningen med personbil och tung lastbil, kört på isbana med ett gäng olika bilar, kört på racerbana med ett gäng olika bilar, kört på autobahn etc etc etc. Jag KAN hantera fordon på princip alla underlag och situationer, och har även några rena paniksituationer i bagaget som jag överlevde. Allt detta med bästa däcken fram….

Din andemening i tråden är att de som sätter bästa däcken bak är sådana som inte kan tänka själva. Nu är ju du en av de absolut bästa bilförarna i Sverige (troligen den bästa) och är dessutom medveten om att vi andra inte kan köra bil ens i närheten så bra som dig, så när du väljer att slå dig för bröstet och berätta för oss att det funkar att ha sämsta däcken bak för dig, så behöver du inse att det råden bara gäller någon promille av befolkningen. Däck är att ta på allvar, skulle vi haft en haverikommision och tagit tag i frågan skulle vi vara betydligt närmare 0-visionen. Det finns tyvärr folk som läser dina inlägg och tror att man generellt kan ha de sämsta däcken bak, att det gäller även för oss som inte kan köra bil, inte bara den promille som likt dig tillhör förareliten.
Citera
2026-07-07, 11:19
Medlem
DelilahWards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjenare
har en peugeot 508 sw hybrid där 2 däck börjar bli slitna, det är nog sista sommaren för dessa, medan dom 2 bak har tillräckligt bra mönster på dem. Det jag undrar är om man bör byta alla 4 eller räcker det att byta 2 och sätta dom nya bak. Och om man gör så måste man göra ny hjulinställning eller räcker det med balansering osv. mvh
Jag hade nog bytt de två slitna däcken och satt de nya bak, så länge de andra två fortfarande har bra mönster och är i gott skick. Balansering görs alltid när man monterar nya däck, men hjulinställning behövs egentligen bara om bilen drar snett eller om däcken har slitits ojämnt. Lycka till!
Citera
2026-07-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
För optimal bromsförmåga = bilen ska gå rakt fram och inte vända runt på våt vägbana, ska de däck med mest mönster placeras bak - av säkerhetsskäl!

Du har ju likväl betydligt större bromsverkan fram, att bilen börjar snurra runt för lite sämre mönsterdjup bak kan ev säkert hända, men ingen naturlag.
Citera
2026-07-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Vart skriver han att dom har halva livslängden kvar?
Precis, det gör han inte.
TS har aldrig fått vattenplaning eller förstått vikten av bra däck när de är på liv och död.
Men snåla med däcken gör det.
Titta inte heller på bromsvätskan, skivor och belägg när du ändå håller på. Onödigt..

Var skriver han att de är utslitna?

Byter du bromsbelägg , skivor mm när de på halva livslängden?

Onödigt.
Citera
2026-07-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Däckhandlarna säljer väl inte mer däck för att de ger rådet om att sätta däcken med bäst mönster bak?

Nä, samt, tänkte fel där. Däremot brukar de ju ofta ge rådet att byta däck även om de har 4-5mm kvar, "för säkerhets skull", precis som att verkstäder vid service kan rekommendera att byta skivor och belägg runt om trots att det gjorts för 6 månader sen.
Citera
2026-07-07, 12:04
Medlem
Fråga till alla som stenhårt hävdar bästa bak.

På bilar som har bredare däck bak (och är bakhjulsdrivna) kommer bakdäck nästa i princip direkt att bara sämre än framdäcken, tills man sätter på ett par nya bakdäck.

Hur ofta ska man byta däck då för att bilen inte ska vara direkt livsfarlig? Efter en månad?

Ni som har bakhjulsdrivna bilar där man kan skifta fram och bak, hur ofta gör ni det för att bilen inte ska vara helt livsfarlig att köra?
Citera
2026-07-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Var skriver han att de är utslitna?

Byter du bromsbelägg , skivor mm när de på halva livslängden?

Onödigt.

Min bil är alltid i väldigt gott skick, på samtliga punkter. Jag är inte en lallare som TS.
Citera
2026-07-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Din andemening i tråden är att de som sätter bästa däcken bak är sådana som inte kan tänka själva.

Nej, det är inte min andemening, det är dina fantasier som du försöker lägga på mig…

Det med att tänka själv är en rätt knepig sak, för det är inte heller svart eller vitt.
Givetvis kan absolut många tänka själva, men även många som tror de kan tänka själva men kör i diket rejält med sitt egna tänkande för de har helt enkelt inte kunskap i det de ska tänka till om själva, eller är redan förlorade till myter fördomar bias… Och så har vi även de som absolut inte kan tänka själva och kan även vara medvetna om det.

Men nu menar du väl ändå inte att vi ska föra en diskussion som enbart väger in säkerhet och absolut inget annat? Inte diskutera varför den grundläggande rekommendationen är bästa bak? Inte för och nackdelar med placering av däcken?

Citat:
Nu är ju du en av de absolut bästa bilförarna i Sverige (troligen den bästa) och är dessutom medveten om att vi andra inte kan köra bil ens i närheten så bra som dig, så när du väljer att slå dig för bröstet och berätta för oss att det funkar att ha sämsta däcken bak för dig, så behöver du inse att det råden bara gäller någon promille av befolkningen.

Igen, dina fantasier, intet jag hävdat ang mina förarkvaliteter

Jag har i denna tråd, och i ett gäng likadana trådar (de dyker ju regelbundet upp om man säger så…) försökt att väcka folk lite och få dem att intressera sig varför rekommendationen är som den är, samt hur kritiskt är det egentligen. Eller är det bara svart eller vitt?

Jag har aldrig uppmanat folk att sätta bästa bak, utan jag har alltid klart och tydligt förklarat att jag inte säger att rekommendationen är fel. Jag själv rekommenderar även andra att ha bästa bak som en grundläggande utgångspunkt, och förklarar varför

Citat:
Däck är att ta på allvar, skulle vi haft en haverikommision och tagit tag i frågan skulle vi vara betydligt närmare 0-visionen.

Det har vi i princip redan, olyckor och fordon inblandade i dessa utreds redan av sakkunniga.

Citat:
Det finns tyvärr folk som läser dina inlägg och tror att man generellt kan ha de sämsta däcken bak, att det gäller även för oss som inte kan köra bil, inte bara den promille som likt dig tillhör förareliten.

Det skulle väl betyda att ingen av oss, ingen alls, kan skriva om nåt alls, för det finns garanterat de som missuppfattar och övertolkar, vad man än skriver.

Jag menar att jag varit tydlig i dessa däcktrådar vad jag menar är riktigt, nämligen att den grundläggande rekommendationen är bästa däcken bak, och förklarat varför jag personligen ändå väljer bästa däcken fram, nämligen att jag med det valet är fullt medveten om hur det eventuellt kan påverka bilens stabilitet i vissa situationer. Jag testar hur mina bilar beter sig i krissituationer, och hade jag upplevt att det i något fall skulle märkas instabilitet i bakänden som inte skulle vara acceptabel eller hanterbar, så hade jag i det tillfället valt bästa bak.

Men hittills har ingen bil uppvisat några märkligheter vid paniksituationer som krävt nån magi av föraren, och tror mig, jag har provocerat… Och när inga sådana fenomen visar sig, de som gjort att man generellt rekommenderar bästa däcken bak, så väljer jag omvänt och får fördelarna bättre bromsförmåga, bättre styrespons vid halka, bättre drivkraft (om fwd), mindre risk för modd/vattenplaning. Och glöm nu inte att det inte handlar om några stora skillnader i slitage, utan bara 1-3 mm typ. Är det större skillnad så byter jag däck.
Citera
2026-07-07, 16:06
Medlem
Citat:
Om man ska vara så extremt kinkig med bästa fram eller bak, så kanske det ska vara dödsstraff på att ha olika däcktryck än vad tillverkaren rekommenderar…? För det kan ju påverka hur bilen uppför sig vid t ex en paniksituation. Men ändra däcktryck för att spara soppa, det är det inte många som protesterar mot, eller då tänker på hur det kan påverka bilens stabilitet i olika situationer.
Hu så hemskt.
Då är mina och många av mina lekkamraters livstid utmätt.
För vi som leker i spenaten har för det mesta mycket stora däck(på så små fälgar som möjligt).
Vi har mycket grovmönstrade s k M/T-däck.
För bästa grepp i skogen/leran så har vi ner till 0,5 bar i däcken.
Men vid "transportsträckan"(om man inte har bilsläp) så blåser vi i bortåt 3 bar för att de tunga M/T-däcken ska rulla lättare.

Men jag tror inte det var oss offroader du avsåg med dödsstraffet.
Citera
2026-07-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Är man dessutom smart växlar man plats på hjulen under livslängden så är dom slut samtidigt
Mjaa!
Det är inte så smart som det förefaller.
För ändrar man rotationsriktning på däck så måste dom "slita in sig" på nytt.
När den proceduren är klar så har man förlorat "extra" mycket gummi innan mönstret "stabiliserat" sig.
Och under den tiden har däcket sämre egenskaper.

Så - nää - jag kan inte vidimera ditt tips/påstående.

Om du gjort lumpen på ett motorkompani eller ännu bättre - ett motorbatteri hos det starkt motoriserade Artilleriet kunde du lätt se skillnaden på däckslitaget på militärbilarna avseende placeringen av däcken fram eller bak och då förstå vad jag menar.
Citera
2026-07-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0R
Du har helt fel tyvärr. En överstyrning är mycket enkel att parera, understyrning däremot är utom egen kontroll. En förutsättning är ju dock att föraren faktiskt kan köra bil.
Vi som KAN köra bil tycker det är lätt att häva en överstyrd sladd.
Men flertalet fjortisar har inte övat på upplogade isar och lärt sig bemästra överstyrning!
Därför vågar jag påstå att 95% av dagens bilförare inte kan köra/manövrera en bil när det oönskat krisar i en överstyrd sladd.
Men motsatt - understyrt - är omöjligt att korrigera.

In åsikt och personliga uppfattning är att det går att köra fortare överstyrningssladd.
Och det tror jag nog de flesta rallyförare håller med mig om.
Citera
2026-07-07, 16:55
Medlem
Citat:
Om du inte kan parera en understyrning, så kan du ju inte själv köra bil, i synnerhet när du hävdar att understyrning är utan egen kontroll…
Menar du då att kunna hjälpa till med handbromsen eller tåhälbromsagasa?
Ytterst få som behärskar någon av dessa tekniker.

Eller har jag misstolkat dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in