Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Din andemening i tråden är att de som sätter bästa däcken bak är sådana som inte kan tänka själva.
Nej, det är inte min andemening, det är dina fantasier som du försöker lägga på mig…
Det med att tänka själv är en rätt knepig sak, för det är inte heller svart eller vitt.
Givetvis kan absolut många tänka själva, men även många som tror de kan tänka själva men kör i diket rejält med sitt egna tänkande för de har helt enkelt inte kunskap i det de ska tänka till om själva, eller är redan förlorade till myter fördomar bias… Och så har vi även de som absolut inte kan tänka själva och kan även vara medvetna om det.
Men nu menar du väl ändå inte att vi ska föra en diskussion som enbart väger in säkerhet och absolut inget annat? Inte diskutera varför den grundläggande rekommendationen är bästa bak? Inte för och nackdelar med placering av däcken?
Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Nu är ju du en av de absolut bästa bilförarna i Sverige (troligen den bästa) och är dessutom medveten om att vi andra inte kan köra bil ens i närheten så bra som dig, så när du väljer att slå dig för bröstet och berätta för oss att det funkar att ha sämsta däcken bak för dig, så behöver du inse att det råden bara gäller någon promille av befolkningen.
Igen, dina fantasier, intet jag hävdat ang mina förarkvaliteter
Jag har i denna tråd, och i ett gäng likadana trådar (de dyker ju regelbundet upp om man säger så…) försökt att väcka folk lite och få dem att intressera sig varför rekommendationen är som den är, samt hur kritiskt är det egentligen. Eller är det bara svart eller vitt?
Jag har aldrig uppmanat folk att sätta bästa bak, utan jag har alltid klart och tydligt förklarat att jag inte säger att rekommendationen är fel. Jag själv rekommenderar även andra att ha bästa bak som en grundläggande utgångspunkt, och förklarar varför
Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Däck är att ta på allvar, skulle vi haft en haverikommision och tagit tag i frågan skulle vi vara betydligt närmare 0-visionen.
Det har vi i princip redan, olyckor och fordon inblandade i dessa utreds redan av sakkunniga.
Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Det finns tyvärr folk som läser dina inlägg och tror att man generellt kan ha de sämsta däcken bak, att det gäller även för oss som inte kan köra bil, inte bara den promille som likt dig tillhör förareliten.
Det skulle väl betyda att ingen av oss, ingen alls, kan skriva om nåt alls, för det finns garanterat de som missuppfattar och övertolkar, vad man än skriver.
Jag menar att jag varit tydlig i dessa däcktrådar vad jag menar är riktigt, nämligen att den grundläggande rekommendationen är bästa däcken bak, och förklarat varför jag personligen ändå väljer bästa däcken fram, nämligen att jag med det valet är fullt medveten om hur det eventuellt kan påverka bilens stabilitet i vissa situationer. Jag testar hur mina bilar beter sig i krissituationer, och hade jag upplevt att det i något fall skulle märkas instabilitet i bakänden som inte skulle vara acceptabel eller hanterbar, så hade jag i det tillfället valt bästa bak.
Men hittills har ingen bil uppvisat några märkligheter vid paniksituationer som krävt nån magi av föraren, och tror mig, jag har provocerat… Och när inga sådana fenomen visar sig, de som gjort att man generellt rekommenderar bästa däcken bak, så väljer jag omvänt och får fördelarna bättre bromsförmåga, bättre styrespons vid halka, bättre drivkraft (om fwd), mindre risk för modd/vattenplaning. Och glöm nu inte att det inte handlar om några stora skillnader i slitage, utan bara 1-3 mm typ. Är det större skillnad så byter jag däck.