Igår, 17:41
Medlem
Tjenare
har en peugeot 508 sw hybrid där 2 däck börjar bli slitna, det är nog sista sommaren för dessa, medan dom 2 bak har tillräckligt bra mönster på dem. Det jag undrar är om man bör byta alla 4 eller räcker det att byta 2 och sätta dom nya bak. Och om man gör så måste man göra ny hjulinställning eller räcker det med balansering osv. mvh
Citera
Igår, 17:56
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjenare
har en peugeot 508 sw hybrid där 2 däck börjar bli slitna, det är nog sista sommaren för dessa, medan dom 2 bak har tillräckligt bra mönster på dem. Det jag undrar är om man bör byta alla 4 eller räcker det att byta 2 och sätta dom nya bak. Och om man gör så måste man göra ny hjulinställning eller räcker det med balansering osv. mvh
Balansering av däcken bör man göra men någon hjulinställning behövs inte och du kan sätta de nya däcken där bak.
Citera
Igår, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjenare
Sätt de nya fram
Citera
Igår, 18:16
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Sätt de nya fram

Bak ska de vara.
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Kryckmannens avatar
Sätt de nya bak och kör något år till på de gamla bakdäcken i fram. Eller byt alla fyra när du ändå håller på, och rotera dem framöver för jämnt slitage.
Citera
Igår, 18:30
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Bak ska de vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Sätt de nya bak och kör något år till på de gamla bakdäcken i fram. Eller byt alla fyra när du ändå håller på, och rotera dem framöver för jämnt slitage.

Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Sätt de nya fram

Detta verkar kluvet. Pratade med 3 olika verkstäder om detta för nån vecka sedan, alla sa att jag skulle ha de fram på min bil.
Ena killen sa att de var viktigare fram när bilen är så tung. Jag kan inte ett skit om detta så jag litade på dom.
Citera
Igår, 18:39
Medlem
Fantens avatar
Vill man inte ha likadana däck som är lika gamla i alla hörn?
Citera
Igår, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Bak ska de vara.

Det är väl på drivhjulen som man ska sätta dom nya däcken?
Citera
Igår, 18:48
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78

Det bästa paret ska vara bak oavsett drivning.
Citera
Igår, 18:51
Medlem
Det går fint att byta bara två däck.

Rekommendationen med att sätta nya däck bak handlar om att gemene man är sämre på att hantera släpp i bakände över framände.

Jag personligen skulle sätta de nya däcken fram, eftersom framhjulen är drivhjul, styrande och tar majoriteten av inbromsningskraften. En annan god anledning är eftersom slitaget är större fram, vilket innebär att det dröjer längre innan dina gamla däck blir helt utslitna.

Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Generell rekommendation är att sätta dem bak, eftersom de flesta är bättre på att hantera understyrt jämfört med överstyrt. Men det beror givetvis på hur pass dåliga de sämre däcken är. Är de sämre däcken fortfarande bra, så finns det ingen påtaglig risk att bilen skulle börja släppa okontrollerat i bakände. Då är det givetvis fördelaktigt att få bättre fäste fram där drivning, inbromsning och styrning sker.
Senast redigerad av Snigel Igår kl. 19:01.
Citera
Igår, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vill man inte ha likadana däck som är lika gamla i alla hörn?
Eftersom man ska byta plats på däcken mellan fram och bak så bör man rimligen slita alla däcken lika mycket. De faller dessutom på ålderssträcket samtidigt så man ska aldrig hamna i TS situation och ens fungera på om man ska behålla 2 däck.

TS, gör rätt och byt alla 4 däcken!
Även om de kanske ser bra ut så har de säkert förlorat grepp på grund av ålder. Kolla när de är tillverkade så ser du att de är för gamla...
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom man ska byta plats på däcken mellan fram och bak så bör man rimligen slita alla däcken lika mycket. De faller dessutom på ålderssträcket samtidigt så man ska aldrig hamna i TS situation och ens fungera på om man ska behålla 2 däck.

TS, gör rätt och byt alla 4 däcken!
Även om de kanske ser bra ut så har de säkert förlorat grepp på grund av ålder. Kolla när de är tillverkade så ser du att de är för gamla...
Det jag menar är att när man byter, så byter man väl alla på samma gång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in