2026-07-06, 15:15
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Och vad händer om bakdäcken tappar greppet först? Se dig själv i spegeln eller rättare sagt i mitträcket, dumfan.
Citera
2026-07-06, 15:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha…. En tråd om däck…. Och givetvis så blir det kaos i tänkandet direkt, och få eller ingen kan tänka längre än ”nya däcken BAK, ALLTID”…..

Då svarar jag, det beror på…..

Det finns liksom lite mer som kan vara avgörande i saken, och därför så är det bättre att säga ”nya däck BÖR sättas bak”

Personligen sätter jag i princip alltid bästa däcken fram, har gjort så i snart 50 år och hundratusentals mil, och tro det eller ej, jag lever och inget allvarligt har hänt p g a mitt val med bästa däcken bak.

Men, den grundläggande tanken, ja i princip fysiken lagar, stöder verkligen ”bästa bak” men igen, det beror på….
Men det verkar som sagt ingen fatta…

Nu kommer såklart flera i denna tråd att hoppa på mig, och har säkert glömt att vi haft samma diskussion flera gånger förut där jag ingående förklara varför det kan vara dumt att bara mässa ”bästa bak” utan att tänka till lite mer runt det hela.
Du är rätt korkad https://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc
Citera
2026-07-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Det är väl på drivhjulen som man ska sätta dom nya däcken?

Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Det bästa paret ska vara bak oavsett drivning.
För optimal bromsförmåga = bilen ska gå rakt fram och inte vända runt på våt vägbana, ska de däck med mest mönster placeras bak - av säkerhetsskäl!
Citera
2026-07-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel

Generell rekommendation är att sätta dem bak, eftersom de flesta är bättre på att hantera understyrt jämfört med överstyrt.
Instämmer till fullo!
Citera
2026-07-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hur är det med hjulinställning och helt nya däck. är det ett måste eller hur ser ni på det ? mvh
Vet man med sig att man inte kört emot någon kantsten eller liknande och de gamla däcken inte visar tecken på alvarlig snedslitning så behövs ingen 4-hjulsmätnng - som i dag kostar mellan 1.500:- och 2.000:-.
Citera
2026-07-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Det behövs inte om de gamla är jämnt slitna. Balansering behövs däremot, men det är väl en självklarhet.
Finns nog ingen gummigubbe som monterar nya däck utan att balansera.
Citera
2026-07-06, 15:56
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Byt verkstäder eller sluta ljug, de ska sitta bak. Helvete vad korkad du är.

Jag kan inte detta så har frågat följande verkstäder: en auktoriserad Volvo, Mekonomen, OKQ8.

Så hur gör det mig korkad?
Citera
2026-07-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man sätter de bästa fram på en framhjulsdriven bil. Där slits de mest, bromsar mest och där du riskerar att få vattenplaning.
FEL fel fel fel - ALLTID däcken med mest mönster bak - oavsett vilken axel som driver!
Bromsförmågan kan bli katastrofal på våt vägbana med sämsta däcken bak = bilen kan vända om!
Citera
2026-07-06, 16:04
Medlem
Citat:
Så här säger expertisen,

” De bästa däcken bör du alltid placera bak. Detta gäller oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Anledningen är att bättre däck på bakaxeln bidrar till ökad stabilitet och minskar risken för sladd i kritiska situationer. Även om bra däck på framaxeln bidrar till bättre styrning och bromsförmåga så är det de bakre däcken som är avgörande för bilens övergripande väghållning.”
Just det!
Citera
2026-07-06, 16:25
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Bak ska de vara.
TS kör hybrid, så hen får gärna sladda ned i diket med sin tant bil.

Säger bästa däck fram i detta fall
Citera
2026-07-06, 16:28
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag kan inte detta så har frågat följande verkstäder: en auktoriserad Volvo, Mekonomen, OKQ8.

Att du frågar tre verkstäder. Seriöst, tror du att någon tror att du gjort det? Du kan inget och borde ha nöjt dig med det första svaret, som för övrigt var fel. Kolla den här https://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc
Citera
2026-07-06, 16:30
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Här är en till https://www.youtube.com/shorts/Umb6J6OPwqM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in